آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

ابوترابی، خطیب نماز جمعه تهران: با شایسته‌سالاری در انتصاب‌ها با تحول مواجه می‌شویم

مردم نباید در مدیران سستی مشاهده کنند / مردم به دولت و مجلس اجازه نمی‌دهند که کشور را گران اداره کنند

شایسته‌سالاریخطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: حرکت امروز استکبار مانند رفتار معاویه در زمان حضرت امام علی (ع)‌ است که هدفی جز ناامنی نداشت

حجت‌الاسلام والمسلمین «سید محمدحسن ابوترابی‌فرد» در خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی جمعه این هفته تهران، مردم را به رعایت شیوه نامه های بهداشتی توصیه کرد و گفت: نامه الهام بخش و امیدآفرین و دولت ساز امیرالمومنین علی (ع) به مالک اشتر نخعی را امروز در نظر می‌گیرم که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در آغاز دولت سیزدهم به اجرای آن توصیه داشتند و حاکمان را به فهم این نامه و رعایت فرآمین آن حضرت توصیه خاص نمودند.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: امیرالمومنین علی(ع) در دوران و شرایط خاصی اقدام به انتصاب مالک اشتر به عنوان استاندار مصر نمود. شرایطی که معاویه در برابر حکومت علی بن ابیطالب(ع) خلق نموده بود به این صورت است که از آن دوران به دوران غارت یاد می‌کرد. چرا که معاویه گروه‌هایی را برای ایجاد ناامنی به بخش های مختلف جهان اسلام اعزام می کرد. همان حرکتی که امروز در دستگاه استکبار شاهد هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد داعش را نمونه‌ای از گروه هایی که استکبار ایجاد کرده عووان کرد و گفت: استکبار منافع مشروع کشورها به ویژه کشورهای مسلمان را تامین نمی کند. حتی شاهد بودیم که عنصری به نام صدام را انتخاب کرد و برای رویارویی با یک ملت و انقلابی برآمده از اراده ملی حمایت کرد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد:‌ این ادبیات مسلط در دنیای ستم و ظلم و چهره‌های پلیدتاریخ سیاسی جهان است. در این مقطع امیرالمومنین با همه احترام و شخصیت و منزلتی که برای محمد بن ابی بکر استاندار وقت مصر قائل هستند (ع) مالک اشتر را برای مدیریت و هدایت کشور مصر انتخاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: مهم ترین پیام این انتصاب، جایگاه شایسته سالاری در اندیشه دینی و نظام سیاسی الهی است، در واقع یک درس عملی برای همه ما محسوب می‌شود.

وی افزود: اگر چهره‌ای شایسته منصوب شده است و دارای تمامی صلاحیت‌هاست و در آن مسوولیت فرد دیگری شایسته تر است، نباید اغماض صورت گیرد.اگر این اصل مورد توجه باشد، با یک تحول و انقلاب در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی روبه رو می شویم.

خطیب نماز جمعه تهران در ادامه به توصیه‌های حضرت علی (ع) به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: حضرت علی (ع) فرمودند که باید پیوند مستحکم بین دولت و ملت برقرار شود.

وی با اشاره به جایگاه برجسته مردم در اندیشه سیاسی حضرت علی (ع) بر لزوم اطاعت از امام تاکید کرد و گفت: مدیران در نظام اسلامی باید از بالاترین سطح اراده و انگیزه برخوردار باشند و مردم در آنها سستی مشاهده نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابوترابی‌فرد عنوان کرد: پیام توصیه‌های حضرت علی(ع) برای ما این است که مدیران در سطوح کلانی،میانی و خرد اینگونه انتخاب شوند و باید به گونه‌ای خود را تربیت و اصلاح کنیم که زعیم امت اسلام نگاهشان اینگونه باشد و مدیران، مسوولان و آحاد جامعه در این مسیر گام‌های استوار بدارند.

وی با بیان اینکه اصل نظام سازی و دولت سازی در اندیشه دینی است، گفت: صدها سند در قرآن و سیره پیامبر حکایت از این دارد که انبیا الهی بویژه پیامبر خاتم در مسیر دولت سازی و تشکیل نظام سیاسی و برای ساختن انسانی که قیام او به عدل و جامعه‌ای که مبتنی بر عدالت است و انسان های عادل تربیت می شوند، قدم برداشته‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: انبیا و امامان برای فراهم آوردن زمینه حضور انسان برای سعادت ابدی، اقدام به تشکیل نظام سیاسی کردند و بدون یک نظام سیاسی کارآمد و مبتنی بر اصول اخلاقی و علمی امکان تحقق اهداف الهی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه اگر مردم در صحنه حضور نداشتند، مزدوران بیگانه و پهلوی زمام امور را در دست می‌گیرند، عنوان کرد: اگر مردم در صحنه حضور نداشتند و رهبران مدیران صالح را انتخاب نکردند، دیگران برای مردم انتخاب می‌کنند و سرنوشت شما را آنها رقم می‌زنند و تمام هویت دینی، اسلامی، ملی، فرهنگ، آداب و رسوم و استقلال را به نفع منافع نامشروع خود مصادره می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: نامه امیرالمومنین به مالک اشتر بیانگر آن است ایشان به عنوان امام و پیشوا و رهبر و زعیم و مدیر یک نظام سیاسی، استانداری را انتخاب و منصوب می نمایند که در مسیر حکومت سازی، دولت سازی، نظام سازی، نظام سیاسی اسلامی‌سازی قدم بردارد.

ابوترابی‌فرد بااشاره به ویژگی‌ها و شاخص‌های نظام سیاسی که توسط حضرت عل(ع) بیان می‌شود، گفت: نخستین شاخص آن است که باید مدیران و رهبران صالح انتخاب شوند و در جایگاه‌های خویش قرار بگیرند و مالک اشترها باید در چارچوب قانون، قاعده و اصول و مبانی اسلامی قدم بردارند. امیرالمومنین علی علیه السلام دقیقاً این چارچوب را برای مالک تبیین می‌فرماید.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اصول و مبانی حکمرانی، اهداف والای حکومت اسلام را تعریف می‌کنند. ما برای چه قدرت و سیاست را در دست گرفته‌ایم؟ مالک چرا من، تو را انتخاب کردم؟ برای کدام هدف تو را به کشور مصر گسیل داشتم؟ چگونه این اهداف تحقق خواهد یافت.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد ادامه داد: مالک تو چگونه باید در حوزه مدیریت فرماندهی قدم برداری تا اهداف تعریف شده تحقق پیدا کند. اصول و مبانی، روش‌ها و راهبردها، سیاست‌ها، اخلاق همه و همه دقیقاً تعریف شده است.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا