آخرین خبرهااستان هاخبر داغ

نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس در نشست ستاد سرمایه‌گذاری تاکید کرد:بندر کیاشهر برای توسعه به یک طرح مدون و دقیق نیاز دارد

توسعهنجفی نماینده مردم شهرستان آستانه‌اشرفیه در مجلس با بیان اینکه بندر کیاشهر برای توسعه به یک طرح مدون و دقیق نیاز دارد گفت: اسکله بندر کیاشهر قابلیت استفاده چند منظوره را دارد.

به گزارش تدبیرشرق، ابراهیم نجفی نماینده مردم شهرستان آستانه اشرفیه در مجلس روز گذشته (24 مهر) در نشست ستاد سرمایه‌گذاری که با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان، فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه، شهردار بندر کیاشهر، اعضای شورا، امام جمعه و مدیران کل استان برگزار شد افزود: اسکله بندر کیاشهر قابلیت استفاده چند منظوره را دارد.

نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس داشتن یک طرح مدون و دقیق برای توسعه بندر کیاشهر را لازم دانست و عنوان کرد: اسکله بندر کیاشهر در سال 90 و مطابق با مصوبه هیئت وزیران به شکل تجاری – گردشگری تعریف شد اما در حال حاضر فقط در حوزه صیادی فعال است.

نجفی اضافه کرد: اینکه اسکله بندر کیاشهر در اختیار چه دستگاهی است اعم از شیلات و اداره کل بنادر و دریانوردی نباید زیاد مورد توجه قرار گیرد بلکه هدف و برنامه ما باید این باشد که در طرح جامع از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه متاسفانه کیاشهر داشته‌های خود را به علت آنکه کار تخصصی در آن انجام نشد از دست داد افزود: در حال حاضر شاهد احداث چندین تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان‌های گیلان هستیم اما کیاشهر حتی از این مورد هم بهره‌مند نیست.

عضو مجمع نمایندگان گیلان بررسی دلایل خشک شدن مرداب به شکل کارشناسی و علمی را هم خواستار شد و اظهار داشت: اگر سازمان شیلات می‌تواند در اسکله بندر کیاشهر سرمایه‌گذاری نماید باید ورود کند و در غیر اینصورت باید امکان برای ورود سرمایه‌گذار مجرب فراهم شود.

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه نیز در این نشست استفاده چند منظوره از اسکله بندر کیاشهر هم در بخش فعالیت‌های شیلاتی و هم گردشگری را مطالبه و خواست مردم منطقه عنوان کرد و گفت: انجام اقدامات اینچنینی با رعایت الزامات زیست محیطی موجبات توسعه بندر کیاشهر را فراهم می‌کند.

حمید رضایی پیشبرد برنامه‌های توسعه محور با حفظ محیط زیست و مقررات حاکم بر پارک آبی و خاکی بوجوق را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: در گذشته شاهد بودیم که مالکیت اسکله بندر کیاشهر چندین بار تغییر پیدا کرد و جابه‌جا شد و هم‌اینک مجددا به شیلات منتقل شده است.

وی اجرای فعالیت‌های چند منظوره در اسکله بندر کیاشهر با اهداف گردشگری در کنار اقدامات شیلاتی را راهی برای توسعه گردشگری پایدار در منطقه دانست و تصریح کرد: متاسفانه حریمی که برای رودخانه سفیدرود در بندر کیاشهر در نظر گرفته در هیچ جای گیلان سابقه ندارد و این عامل خود به یکی از موانع تبدیل شده است.

فرماندار شهرستان آستانه‌اشرفیه مطالعه مجدد و یک تعریف جدید در مورد حریم رودخانه سفیدرود را لازم و ضروری دانست و اظهار داشت: در بحث استفاده چند منظوره از اسکله باید الزامات هر کدام از دستگاه‌ها در جلسه آینده مطرح شود تا هر کدام از آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم.

میرحامد اختری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان نیز در این جلسه با اذعان بر اینکه پارک 18 هکتاری بندر کیاشهر قبلا در اختیار یک شرکت بود و خلع ید شد افزود: در حال حاضر مشاور طرحی را برای این پارک تهیه کرده و اگر شهرداری بندر کیاشهر قصد استفاده از پارک را دارد ما مشکلی در این زمینه نداریم.

اختری از واگذاری پارک 18 هکتاری به شهرداری بندر کیاشهر بدون مزایده و از طریق ماده سه خبر داد و تصریح کرد: در مورد نهالستان کیاشهر با توجه به اینکه قرارداد سه ساله با شرکت اتحادیه بهره‌برداران منعقد شده و یک سال هم از زمان آن گذشته فعلا نمی‌توانیم در مورد نهالستان اقدام کنیم از طرفی طبق قانون کلا واگذاری نهالستان امکان‌پذیر نیست.

عظیم مدبری مدیرکل شیلات نیز در این نشست از سال خوبی که به جهت بازسازی، تکثیر و رهاسازی ذخایر و بچه ماهیان در بندر کیاشهر سپری شد سخن گفت و ابراز داشت: بندر کیاشهر خانه اول شیلات است از طرفی رودخانه سفیدرود با کیاشهر عجین هستند.

مدبری استفاده از مزرعه 100 هکتاری بندر کیاشهر توسط شیلات برای تکثیر و بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان دریای خزر را مورد توجه قرار داد و ابراز داشت: در حال حاضر فقط از 30 درصد از ظرفیت این مزرعه استفاده می‌شود.

امام جمعه بندر کیاشهر نیز در این جلسه ضمن تقدیر و تشکر از مباحثی که مطرح شد عنوان کرد: اگر تصمیمات ما کارشناسی شده و علمی نباشد قابلیت اجرا را هم نخواهند داشت و در کل موفقیت و دستاوردی حاصل نمی‌شود.

حجت الاسلام نصرت امیدی پیگیری مصوبات جلسه تا حصول نتیجه را خواستار شد و تصریح کرد: اقدامات و کارها باید به گونه‌ای باشد که مردم آثار آن را به خوبی درک و لمس کنند و این موضوع باید به دغدغه اصلی مسئولان در سطح دستگاه‌های اجرایی تبدیل شود.

در این نشست دکتر دهدار کارشناس محیط زیست، معاونان سازمان حفاظت محیط زیست گیلان، نماینده شرکت آب منطقه‌ای و راه و شهرسازی نیز هر کدام به بیان نظرات خود پرداخته و مطالبی را در راستای دستور جلسه و رفع موانع سرمایه‌گذاری مطرح کردند.

/واحد خبر روابط عمومی شهرداری بندر كياشهر

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا