آخرین خبرهااستان هااسلایدرتیتر اول

ژانر وحشت منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه اکسپوی دبی/ عدم درک مناسب روابط عمومی این سازمان از فرهنگ آئینی گیلان!

عروسک های غول پیکر این نمایش آئینی، آنقدر بد طراحی شده بود که به جای اینکه نمادی از فرهنگ و سنت گیلان باشند، به نوعی وحشت و زشتی را به ارمغان آورده باشد.

اختصاصی تدبیر شرق: همزمان با شروع به کار نمایشگاه اکسپوی دبی ۲۰۲۰ در امارات متحده عربی، سازمان منطقه آزاد انزلی نیز با همکاری بنیاد سینمایی فارابی اقدام به حضور عروسک های غول پیکر نمایش های آئینی باستانی گیلان زمین در پاویون جمهوری اسلامی نموده است، عروسک های غول پیکری که بیش از اینکه نماد آئین های سنتی گیلان باشند، شبیه به اجرای ژانر وحشت در نمایشگاه اکسپوی دبی شدند.

سازمان منطقه آزاد انزلی با عنایت به اهمیت نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ که به مدت شش ماه تا دهه اول فرودین ۱۴۰۱ به میزبانی دبی برگزار می شود و نقشی که نمادهای فرهنگی اصیل در تقویت روابط فرهنگ فارغ از تفاوت های سیاسی و منافع اقتصادی دارد، در نخستین مرحله از حضور خود در نمایشگاه مزبور با بهره گیری از غنای فرهنگی و توانمندی فعالین حوزه فرهنگ استان، اقدام به بهره گیری از این ظرفیت بی نظیر کرده است.

اما بنا به آنچه روابط عمومی این سازمان منتشر کرده است و شاید بانی این حرکت به اصطلاح فرهنگی نیز بوده باشد، نمایش آئینی عروس گولی از مجموعه داستان های کهن گیلان زمین در نوروز – که از سه نقش اصلی غول، پیربابا و نازخانم بهره مند است – در این نمایشگاه برپا شد.

اما عروسک های غول پیکر این نمایش آئینی، آنقدر بد طراحی شده بود که به جای اینکه نمادی از فرهنگ و سنت گیلان باشند، به نوعی وحشت و زشتی را به ارمغان آورده باشد.

شاید عروسک “غول” بخاطر غول بودن باید زشت طراحی می شد اما ناز خانوم و پیربابا که نمادی از بهار و امید و روشنایی هستند نیز از طراحی مناسبی بهره نبردند و به قولی شاهدین، منطقه آزاد انزلی ژانر وحشت را در اکسپوی دبی براه انداخته بود.
امید است اگر سازمانی اقتصادی قصد کار فرهنگی دارد، پیوست های فرهنگی پروژه را درنظر داشته باشد تا با چنین واکنش های نامیمونی مواجه نگردد و فرهنگ اصیل منطقه ای را زیر سئوال نبرد!

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا