آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

نماینده ویژه پوتین: اشرف غنی باید محاکمه شود؛ دولت او دست نشانده بود

طالبان بیشتر از دولت غنی، آماده مذاکره است؛ به برقراری روابط سازنده امیدواریم

اشرف غنینماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در امور افغانستان در یک مصاحبه ضمن تاختن به مواضع «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان اعلام کرد، طالبان بیشتر از غنی آماده مذاکره است.

به گزارش تدبیرشرق, به نقل از راشاتودی، «ضمیر کابلوف» که ریاست بخش دوم آسیا در وزارت خارجه روسیه را هم برعهده دارد، اعلام کرد مسکو اوضاع و تحولات در افغانستان را به دقت رصد می‌کند.

نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور افغانستان با انتقاد شدید از مواضع و عملکرد «اشرف غنی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان گفت: «اگر ما قیاس کنیم که چقدر مذاکره کردن به عنوان همکار و شریک آسان است، در آن صورت از نظر من، طالبان برای مدت طولانی بسیار آماده‌تر از دولت دست نشانده کابل برای مذاکره بوده است».

این دیپلمات ارشد روسیه، درباره رئیس‌جمهور سابق افغانستان و فرارش از کشور اظهارنظر کرد و درباره او گفت که (اشرف غنی) را به ندرت می‌توان رئیس‌جمهور منتخب دانست، او به طرزی بد حکومت کرد و با شرمساری به کارش پایان داد و او سزاوار است که محاکمه شود و توسط مردم افغانستان پاسخگو باشد و عدالت درباره وی اجرا شود».

ضمیر کابلوف با تاکید بر اینکه روسیه در را برای به رسمیت شناختن هر دولت جدید در افغانستان باز گذاشته است، افزود: «ما عجله‌ای برای به رسمیت شناختن نداریم و خواهیم دید که رژیم جدید چگونه رفتار می‌کند».

این اظهارات در شرایطی مطرح شد که پیش‌تر، بعد از خروج نیروهای امنیتی دولت افغانستان از پست‌های امنیتی خود در مقابل سفارت مسکو در کابل، سفارت روسیه تایید کرد که نیروهای طالبان حفاظت از امنیت این سفارتخانه را برعهده گرفته‌اند.

«دیمیتری زیرنوف» سفیر روسیه در افغانستان روز دوشنبه (دیروز) به خبرنگاران گفته بود که «طالبان یک بار دیگر تاکید کرد که هیچ کسی اجازه دست زدن به یک خال موی دیپلمات‌های روسیه را ندارد».

به گفته او، سفارت روسیه در افغانستان به فعالیت عادی خود ادامه داده و در این کشور کانال‌های ارتباطی دوجانبه (با طالبان) ایجاد شده است.

سفیر مسکو در کابل افزود: «ما امروز (با طالبان) دیدار کردیم و انتقال بسیار خوب و سازماندهی‌شده‌ای از پُست‌های نگهبانی از کارمندان نیروهای امنیت ملی افغانستان (با طالبان) انجام شد».

به دنبال تسلط طالبان بر کابل و کنترل بخش اعظم افغانستان، آمریکا و متحدانش ضمن تلاش برای خارج کردن اتباع خودشان از افغانستان، بستن سفارتخانه‌هایشان را در دستور کار قرار داده‌اند.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا