آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

اکونومیست: سلاح مخفی فیلیپین در برابر حمله چین

سلاح مخفیدر جنگ سردی که بر سر آبهای گرم دریای جنوبی چین بین فیلیپین و چین جریان دارد، فیلیپینی ها، سلاح جدیدی برای دور نگه داشتن دشمنان از مناطقی که ادعای مالکیت بر آنها را دارند، کشف کرده اند و آن صدای زنان است.

آرمند بالیلو، سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین برای رسانه های محلی توضیح داد که صدای یک زن که به عنوان اپراتور رادیو پخش می شود، آرامش بخش است، محیط آرام می شود و هیچ کس صدای خود را بلند نمی کند. گفتنی است، پلیس ملی فیلیپین نیز با قرار دادن افسران زن در صف مقدم جوخه های ضد شورش، از این قابلیت استفاده کرده است.

مورد آکواریو آنچه را که گارد ساحلی مدتی به آن شک داشت، اثبات کرد. اینکه تأثیر اظهارات زنان در این درگیری بیشتر از مردان است. این تردید به قدری شدید بود که گارد ساحلی یک دوره آموزشی ویژه ای را به طور اختصاصی برای زنان، به عنوان اپراتورهای رادیویی ترتیب داد. این دوره با فارغ التحصیلی 81 اپراتور رادیویی زن چند روز قبل از آخرین پیروزی اکواریو به اوج خود رسید. لئوپولدو لارویا، معاون دریاسالار به کارآموزان گفت که در تعاملات آنها با خارجی ها، صدای زنان کمتر از مردان باعث ایجاد تنش می شود. وی اظهار داشت: ما می خواهیم که صدای فرشتگان دریایی ما طنین انداز نظم صلح آمیز و مبتنی بر قوانین در دریا به ویژه در مرزهای حساس دریایی كشورمان شوند.

گفتنی است، آبهای دریای جنوبی چین مملو از ماهی است، همچنین ذخایر نفت و گاز نیز در این منطقه قرار دارد و این قسمت یک راهرو شلوغ برای کشتی های حامل بسیاری از کالاهای تجارت جهانی است. کشورهای دیگر ساحلی اگرچه مایلند بر بخش های ادعایی خود در دریای جنوبی چین حاکمیت داشته باشند اما نمی خواهند با چین که ادعای حاکمیت بر بیشتر قسمت های این دریا را دارد و برای دفاع از آن جزایر مصنوعی مملو از موشک و جنگنده ساخته است، وارد جنگ شوند. در بیشتر موارد، چین و سایر مدعیان سعی می کنند ادعای حاکمیت خود را با قایق های ماهیگیری یا کشتی های گارد ساحلی اثبات کنند تا از امکان تشدید درگیری ها بکاهند. همچنین مرسوم است که طرفین از طریق رادیو یا بلندگوها به دیگری بگویند که مرتکب تخلف شده است.

اینکه چرا صدای فرشتگان دریایی یا همان زنان قانع کننده تر است، با قطعیت مشخص نیست. آرمند بالیلو، سخنگوی گارد ساحلی فیلیپین برای رسانه های محلی توضیح داد که صدای یک زن که به عنوان اپراتور رادیو پخش می شود، آرامش بخش است، محیط آرام می شود و هیچ کس صدای خود را بلند نمی کند. گفتنی است، پلیس ملی فیلیپین نیز با قرار دادن افسران زن در صف مقدم جوخه های ضد شورش، از این قابلیت استفاده کرده است. این طور گفته می شود که با دیدن زنان، مردم خشمگین از حمله منصرف می شوند. گفتنی است، این تاکتیک معمولاً موثر بوده است.

این احتمال هم وجود دارد که اصلاً جنسیت گوینده تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی کند بلکه قایقران های چینی فقط به توصیه های دولت خودشان که به آنها هشدار می دهد با احتیاط در آبهای مناقشه برانگیز رفتار کنند، توجه دارند. گفتنی است، پکن امید دارد که رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین در عوض این اقدامات، اتحاد نظامی کشورش را با آمریکا تضعیف کند. به نظر می رسد، این اتحاد بازدارندگی بسیار بیشتری از صدای فرشتگان دریا نسبت به ابراز وجود چینی ها در آبهای مناقشه برانگیز دارد.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا