آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

تاثیر افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر ساخت و ساز سیمان «نیست» شد!

سیمانطی یک ماه اخیر با توجه به خاموشی‌ها گسترده، شاهد توقف فعالیت کارخانه‌ها سیمان و فولاد بودیم که این موضوع باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص سیمان شد.

بر اساس مشاهدات خبرگزاری تسنیم سیمان در بازار نیست و اگر هم کسی بخواهد با استفاده از واسطه ها هر بسته ۵۰ کیلویی سیمان را بیش از ۱۱۰ هزار تومان خریداری می کند. از سوی دیگر تجارت نیوز نوشته است که کمبود سیمان نه تنها پروژه‌های کوچک مقیاس ساخت و ساز را تعطیل کرد که حالا خبر می‌رسد پروژه‌های بزرگی مانند مسکن ملی و فاز دو بزرگراه تهران – شمال به همین دلیل تعطیل شده است.
طی یک ماه اخیر با توجه به خاموشی‌ها گسترده، شاهد توقف فعالیت کارخانه‌ها سیمان و فولاد بودیم که این موضوع باعث افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خصوص سیمان شد، به طوری که قیمت این محصول در این مدت ۴ برابر شده است، حال به نظر می‌رسد این گرانی‌ها در بازار مسکن نیز تاثیرگذار است و قیمت‌ها را در این بازار باز هم افزایش خواهد داد.
به گزارش تدبیرشرق، مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن با اشاره به اینکه الگوی قیمت در بازار اجاره به نسبت بازار خرید و فروش مسکن تفاوت بسیار زیادی دارد، به فرارو گفت: با توجه به این که بازار مسکن طی سال‌های ۹۶ تا ۹۹ رشد نزدیک به ۶ برابری را تجربه کرد، طی چند ماه اخیر قیمت مسکن از ثبات نسبی برخوردار بوده و شیب رشد قیمت‌ها تند نبوده است.
وی افزود: اما بهای اجاره به مانند قیمت مسکن، طی این سه سال با افزایش قابل توجهی روبرو نشد، به طوریکه نسبت قیمت مسکن به اجاره به کمترین میزان خود رسیده بود و این موضوع برای مالکان دارای توجیه اقتصادی نبود، با افزایش قیمت ملک و رشد سرسام آور تورم، طی چند ماه اخیر اجاره بها خود را با همگام با افزایش قیمت مسکن، تطبیق داد، به طوریکه طی این چند ماهه شاهد افزایش قابل توجه اجاره بها در شهر‌های مختلف هستیم.
احمدرضا سرحدی کارشناس بازار مسکن با اشاره به گران شدن مصالح ساختمانی از جمله سیمان طی دو هفته اخیر، اظهارداشت: در این باره چندین مساله وجود دارد، اول اینکه قطعی برق کارخانه‌های سیمان به علت خاموشیها، نباید باعث شود که قیمت‌ها به این حد گران شود.
وی افزود: زیرا در انبار کارخانه‌های سیمان محصول به اندازه کافی دپو شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، بنابراین اینکه بخواهد برای چند روز تعطیلی کارخانه، قیمت این چنین افزایش یابد به نوعی بهانه ای بیش نیست، بنابراین این بهانه که با کمبود تولید قیمت افزایش پیدا کرده در صورتی که همواره در کارخانجات به اندازه کافی سیمان وجود دارد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
سرحدی گفت: مسئله دوم نیز به گران شدن مداوم کالا‌ها و محصولات مربوط است، طبیعتاً با توجه به افزایش تورمی‌ که درجامعه وجود دارد، این افزایش قیمت‌ها اجتناب‌پذیر بوده و بسیاری از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان نیز به دنبال جبران کردن این موضوع برای محصولات خود هستند، زیرا می‌بینند که سایر کالا‌ها افزایش قیمت داشتند، بنابراین آن‌ها نیز به دنبال آن هستند که تولیدات خود را گرانتر کنند، در این بین دلالان و سودجویان مترصد آن هستند تا اوضاع از تعادل خارج شده، تا سریعاً آن کالا را گران کنند، در مورد آهن و مقاطع فولادی نیز این موضوع صدق می‌کند، این‌ها نیز طی چند وقت اخیر در بازار با افزایش چندین برابری روبرو شدند.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تاثیر افزایش قیمت مصالح بر روی بازار مسکن قابل توجه است، یادآورشد: زمانی که سازندگان برای خرید به بازار مراجعه می‌کنند، آن‌ها نیز مصالح و مواد اولیه را گران می‌خرند در نتیجه هزینه تمام شده تولید مسکن نیز افزایش می‌یابد، در چنین صورتی با رشد دوباره قیمت مسکن، رکود در بازار تشدید می‌شود، زیرا از یک طرف قدرت خرید مردم تغییر نکرده و ثابت مانده و از آن طرف قیمت‌ها به صورت سرسام آور افزایش یافته است.
وی گفت: بنابراین این شکاف هر روز بیشتر می‌شود که نتیجه آن رکود بیشتر در بازار مسکن خواهد بود، در چنین شرایطی هم مصرف کننده واقعی که به دنبال رفع نیاز خود است، ضرر فراوانی می‌کند، هم تولیدکننده مسکن چرا که کسب‌وکارش از رونق می‌افتد و رکود بیشتر می‌شود و ممکن است سرمایه‌اش برای چند سالی به خواب برود و قابلیت نقدشوندگی صفر شود.
سرحدی با اشاره به وعده ابراهیم رئیسی برای برای ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی به مانند آنچه در پروژه مسکن مهر اجرایی شد، بیان داشت: به نظر می‌رسد چنین وعده‌هایی با توجه به زمان انتخابات قابل ارزیابی باشد، اما بعد از تمام شدن رقابت‌های انتخاباتی و آرام شدن فضا این صحبت‌ها فراموش می‌شود در این رابطه حسن روحانی نیز در سال ۹۲ مدعی شد که آنچنان رونق ایجاد خواهد کرد که تا به حال کسی نظیر آن را در کشور ندیده باشد، اما بعد از ۸ سال الان شما وضعیت اقتصاد کشور را مشاهده می‌کنید، بنابراین با توجه به تورمی که وجود دارد و افزایش سرسام‌آور هزینه تولید مسکن، چنین طرحی نمی‌تواند محقق شود.
وی خاطرنشان‌کرد: درحال حاضر اقتصاد کشور قفل شده و هیچگونه تحرکی ندارد، بنابراین ادامه چنین وضعیتی غیر ممکن شده، در چنین شرایطی باید برجام تعیین تکلیف شود تا ما بتوانیم مراوده درست و مناسب با کشور‌های جهان داشته باشیم در غیر اینصورت این وضع معلوم نیست که به کجا ختم شود و چه نتایجی را به دنبال داشته باشد، حال که به اصطلاح می‌گویند حاکمیت یکدست شده و قوای سه گانه با یکدیگر تعامل و همکاری نزدیکی دارند، تصمیمات سخت آسان‌تر گرفته خواهد شد، زیرا با وضعیت فعلی به نظر بنده در بخش مسکن نمی‌توان کار چندانی را انجام داد و هر سال شاهد افزایش قیمت‌ها خواهیم بود که نتیجه سکونت بیشتر مردم حاشیه شهر‌ها است که این موضوع خود سرمنشا مشکلات بسیار زیادی خواهد بود.
/فرارو

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا