آخرین خبرهااستان هاخبر داغ

مرحباء: کمبود آب آستارا با تانکر جبران نمی‌شود/اقدام اساسی مشکل کمبود آب را رفع می کند

کمبود آبنماینده مردم آستارا در مجلس، گفت: انتظار ما از شرکت آب و فاضلاب ایران این است که اقدام فوری برای تامین آب شرب شهرستان آستارا داشته باشد؛ با تانکر نمی‌توان کمبودها را جبران کرد.

غلامرضا مرحباء نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی، در خصوص مشکلات تامین آب شرب شهرستان آستارا، گفت: همواره این موضوع مطرح شده که آب مایه حیات است و در این زمینه در قرآن نیز آیه نازل شده، آب یکی از حساس ترین مقوله‌هایی است که می‌تواند بحران‌های غیرقابل کنترلی را در نقاط مختلف دنیا ایجاد کنید.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بدون تامین منابع آبی کشاورزی، حیات، صنعت و هیچ فعالیت دیگری قابل اجرا و انجام نیست، ادامه داد: در برخی از مناطق به دلیل نبود منابع امکان تامین آب وجود ندارد اما در برخی دیگر از نقاط کشور علی رغم وجود منابع آبی به دلیل ضعف مدیریتی نمی‌توان به نحو مطلوب از آن استفاده کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شمال کشور خصوصا استان گیلان منابع آبی کافی وجود دارد و شهرستان آستارا یکی از پرآب‌ترین و پر باران‌ترین مناطق کشور محسوب می‌شود اما متاسفانه عمده رودخانه‌ها به دریا می‌ریزند و تعدادی از آنها در فصل تابستان خشک می‌شوند. در شهرستان آستارا تعدادی رودخانه دائمی وجود دارد که می‌توان از آب آن استفاده کرد.

مرحباء، افزود: آب‌های زیر زمینی شهرستان آستارا به دلیل وجود گازهای زیرزمینی کیفیت مطلوبی ندارند و آب استخراج شده بوی نامتبوع و رنگ تیره‌ای دارد.

هیچگونه سرمایه گذاری برای تامین آب مورد نیاز مردم انجام نشده است

وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر بدون توجه به نیاز مردم هیچگونه سرمایه گذاری برای تامین آب مورد نیاز آنها انجام نشده است، عنوان کرد: تنها تصفیه خانه شهر آستارا در روستای بهارستان که در مسیر رودخانه بهارستان قرار دارد بیش از 20 سال قبل احداث شده و بعد از گذشت سال‌ها برای افزایش ظرفیت این تصفیه خانه متناسب با نیاز مردم اقدامی انجام نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت شهر آستارا از 50 هزار نفر به 100هزار نفر رسیده است به این جمعیت باید مسافران تابستان و نوروز اضافه شود، ادامه داد: خروجی آب تصفیه خانه بهارستان 100 لیتر در ثانیه بوده که با اجرای برخی اقدامات این رقم به 140 لیتر در ثانیه افزایش پیدا می‌کند در حالی که نیاز جمعیت شهر به تنهایی بیش از 300لیتر در ثانیه محاسبه شده است.

وی افزود: در حال حاضر با بحران اساسی در زمینه تامین آب مورد نیاز شهر آستارا روبه‌رو هستیم و بسیاری از محلات به آب شرب مناسب دسترسی ندارند، مردم آب مورد نیاز خود را با استفاده از آب چشمه‌های روستاهای اطراف شهر تامین می‌کنند.

فاز اول تصفیه خانه فاضلاب آستارا به بهره‌برداری می‌رسد

مرحباء با بیان اینکه فاجعه اینجا است که دستگاه‌های تهویه هوای تنها بیمارستان شهر آستارا که با استفاده از آب عمل می‌کنند به دلیل قطع آب از کار افتاده‌اند و صدها بیمار از جمله بیماران کرونایی و نوزادان در شرایط بسیار بدی قرار دارند، تصریح کرد: فاضلاب شهر در فصل پاییز و زمستان با بالا آمدن سطح آب‌های زیر زمینی پس می‌زنند، از سال 93 عملیات اجرایی تصفیه خانه فاضلاب آغاز شده و امیدواریم با توجه به فعالیت خوب انجام شده در سال گذشته یکی از فازهای آن در فصل تابستان عملیاتی شود.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه علی رغم تخصیص بودجه به حوزه تامین آب شرب، مردم نمودی را از اقدامات انجام شده را مشاهده نمی‌کنند، گفت: آب و فاضلاب آستارا پروژه ملی محسوب شده و در قانون بودجه ردیف مشخص دارد، در سال گذشته 7 میلیارد تومان از محل بودجه توازن علاوه بر بودجه مصوب آب و فاضلاب شهرستان اعتبار دریافت کردم در سال جاری نیز 15 میلیارد تومان به آب آشامیدنی و فاضلاب آستارا اختصاص داده شده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در سال جاری 10 میلیارد تومان برای تامین آب آشامیدنی و 15 میلیارد تومان نیز برای فاضلاب شهرستان آستارا به صورت جداگانه اختصاص داده شده که مراحل ابلاغ آن درحال انجام است، اضافه کرد: باید ظرفیت تصفیه خانه بهارستان به سرعت افزایش داده شود. در غرب و شمال شرق آستارا به منابع آبی بیشتری دسترسی نداریم و باید پمپاژ و تصفیه‌خانه جدیدی در مسیر رودخانه چلوند احداث شود.

وی با اشاره به اینکه دولت در زمینه احداث پمپاژ و تصفیه‌خانه بر روی رودخانه چلوند کم کاری می‌کند، گفت: این عملیات اجرایی بر اساس برآورد اولیه به 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، اگر اقدامی برای تامین آب شرب شهرستان آستارا انجام نشود شاهد بحران و مشکلات بسیار زیادی می‌شویم.

تداوم وضعیت فعلی شهر آستارا را وارد بحران آبی می‌کند

مرحباء با تاکید بر اینکه طی سال‌های گذشته تنش‌هایی در حوزه آب وجود داشته اما از این به بعد شهر آستارا وارد بحران می‌شود، افزود: مردم به حق نارضایتی و گله دارند زیرا در زمینه تامین آب شرب مورد نیاز خود با مشکلات بسیار زیادی روبه رو هستند.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه علی رغم اعتراض به مسئولین اجرایی ذی‌ربط و پیگیری‌های انجام شده هیچ نتیجه‌ای دریافت نکرده‌ایم و خروجی آن زندگی سخت مردم شریف و نجیب است، تصریح کرد: انتظار ما از شرکت آب و فاضلاب ایران این است که اقدام فوری برای تامین آب شرب شهرستان آستارا داشته باشد؛چرا که با تانکر نمی‌توان کمبودها را جبران کرد.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا