آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

آب و فاضلاب گیلان اعلام کرد؛ با تکمیل طرح آبرسانی به آستارا، کمبود آب شرب این شهر برطرف می شود

آبرسانیمدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان در دیدار با فرماندار شهرستان آستارا بر رعایت الگوی صحیح مصرف آب جهت کاهش تنش آبی تاکید کرد.

سید محسن حسینی با اشاره به کاهش نزولات جوی و تاثیر آن بر کاهش سطح آب های زیرزمینی گفت: برای گذر از مشکلاتی که گرمای بی سابقه هوا و کاهش بارش ها در تامین آب شرب شهرها و روستاها ایجاد نمود، مردم عزیز باید مصرف آب شرب را مدیریت و از استفاده های غیرضروری پرهیز کنند.

وی با تاکید بر اینکه نصب مستقیم پمپ بر روی شبکه توزیع آب، موجب آسیب به شبکه های آبرسانی و اختلال در تامین آب شرب شده است، افزود: این مشکل باید با فرهنگ سازی و آشنایی مردم با نحوه صحیح نصب پمپ برطرف شود.

حسینی با اشاره به اینکه انشعابات غیرمجاز و استفاده های نامتعارف از آب شرب نقش موثری در کاهش فشار آب برخی مناطق دارد، گفت: صاحبان این انشعابات با خوداظهاری و تشکیل پرونده می توانند از انشعاب مجاز آب برخوردار شوند.

بنابراین گزارش؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با حضور در شهرستان مرزی آستارا، از روند تولید آب تصفیه خانه بهارستان نیز بازدید کرد.

با تکمیل طرح آبرسانی به شهر آستارا، کمبود آب شرب این شهر برطرف می شود

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت گفت: طرح آبرسانی به آستارا از سال ۱۳۹۱ وارد فاز اجرایی شده و قرار بود در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد که متاسفانه به دلیل تخصیص نامناسب اعتبارات این طرح با اهداف خود فاصله دارد.

مازیار غلامپور با بیان اینکه در برنامه پنجم و ششم توسعه اعتباری بالغ بر ۲۵۷ میلیارد ریال برای اجرای این طرح به تصویب رسید، افزود: در قالب این طرح خط انتقال رودخانه آق چای به تصفیه خانه بهارستان و خط انتقال تصفیه خانه چلوند به شهر آستارا اجرا و ۲ باب ایستگاه پمپاژ و مخازن ذخیره ۱۵ هزار مترمکعبی چلوند و ۵ هزار مترمکعبی سیبلی احداث می شود.

وی ساخت و راه اندازی تصفیه خانه چلوند با ظرفیت ۴۲۰ لیتر بر ثانیه، اجرای رینگ آبرسانی شهر آستارا و بازسازی تصفیه خانه بهارستان را از دیگر مراحل اجرایی این طرح ذکر کرد و گفت: تاکنون بازسازی بخشی از تصفیه خانه بهارستان شامل گابیون بندی حفاظتی به میزان ۹۰۰ مترمکعب، بازسازی تاسیسات برق، خرید و نصب دستگاه های کلرزنی و الکترولیز نمک طعام، تکمیل خط انتقال آق چای به تصفیه خانه بهارستان بطول ۵ هزار و ۵۰۰ متر، احداث ایستگاه پمپاژ بر روی رودخانه آق چای و خرید امتیاز برق موقت، احداث آبگیر موقت و ۶ هزار و ۵۰۰ متر خط انتقال رینگ شهر آستارا انجام شده است.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب گیلان با اشاره به اینکه پتانسیل ضعیف آب های زیرزمینی در آستارا و همچنین کیفیت نامطلوب به علت وجود آهن و منگنز بالا، باعث استفاده از آب های سطحی برای تأمین آب شرب این شهر و روستاهای اطراف آن شده است، افزود: بر همین اساس تصفیه خانه آب بهارستان به منظور تأمین آب شرب مورد نیاز شهر آستارا در سال ۱۳۷۱ به بهره برداری رسید که در حال حاضر ۲۴۰ لیتر بر ثانیه آب چشمه بهارستان در پایین دست چشمه تصفیه شده و پس از انتقال به مخزن ۶ هزار مترمکعبی بی بی یانلو، به شبکه توزیع آب شهر آستارا منتقل می شود.

غلامپور با تاکید بر اینکه شهرستان آستارا بعنوان منطقه مرزی و گردشگرپذیر همواره در طول سال جمعیت شناوری معادل جمعیت شهر آستارا را در خود جای داده است، گفت: تامین آب شرب این شهر در همه ایام سال باید ۲ برابر نیاز آبی جمعیت مقیم آستارا باشد.

وی با بیان اینکه تصفیه خانه بهارستان علاوه بر تأمین آب مورد نیاز جمعیت شهری آستارا، تأمین کننده آب شرب حدود ۷۰ درصد از روستاهای این شهرستان است، افزود: کاهش شدید آبدهی چشمه بهارستان به علت بروز خشکسالی و کاهش نزولات جوی، عدم احداث تصفیه خانه و خطوط انتقال چلوند به دلیل تخصیص نامناسب اعتبارات و نصب مستقیم پمپ بر روی انشعابات از مهم ترین دلایل بروز کم آبی در شهرستان آستارا است.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا