آخرین خبرهااسلایدرتدبیر ورزشیخبر داغ

از دفاع تا حمله بی اشتباه و فرصت طلب؛ نفر با نفر با ملی در فتح ورزشگاه المحرق

تیم ملی

تیم ملی ایران توانست ماموریت غیرممکن را ممکن سازد و از 4 مسابقه به 4 پیروزی دست یافت تا به عنوان تیم اول راهی مرحله دوم مقدماتی جام جهانی شود.

به گزارش تدبیرشرق، این پیروزی ارزشمند و تاریخی در روزی به دست آمد که بیش از نیمی از بازیکنان تیم ملی شب خوبی را در ورزشگاه المحرق مقابل عراق پشت سر گذاشتند و توانستند طلسم نبردن مقابل فوتبالیست های این کشور را پس از نزدیک به یک دهه خاتمه دهند.

در ادامه این مطلب عملکرد نفر به نفر شاگردان اسکوچیچ که تورنمنت فوق العاده ای را با ملی پوشان ایرانی پشت سر گذاشت، مرور می کنیم. دیداری که حساس ترین مسابقه فوتبال ایران پس از جام جهانی بود.

علیرضا بیرانوند
مرد شماره یک تیم  ملی در این بازی یکی دو سیو خوب داشت. به خصوص روی شوتی که از پشت محوطه جریمه ایران زده شد. علیرضا در یکی دو صحنه هم با خروج های خوب خود مانع اثرگذاری بازیکنان عراق روی توپ شد و در مجموع می توان گفت 90 دقیقه بدون نقص را در برابر شاگردان کاتانچ پشت سر گذاشت. علیرضا با این بازی هم چنان می تواند مرد شماره یک تیم ملی در ادامه مسابقات باشد.

محمدحسین کنعانی‌زادگان
یک بازی کم اشتباه از سوی محمد حسین کنعانی زادگان؛ هر چند در این بازی خیلی فرصت به دست نیاورد روی ضربات ایستگاهی دروازه تیم حریف را تهدید کند. او و شجاع خلیل زاده حالا یک زوج مطمئن در قلب خط دفاعی تیم ملی هستند. یکی از حسن های محمد حسین که موجب شده اسکوچیچ او را به بازی در کنار شجاع ترجیح دهد این است که در شروع بازیسازی در منطقه یک سوم دفاعی خوب عمل می کند و به خوبی توپ را به خط هافبک وصل می کند.

شجاع خلیل‌زاده
شجاع هم در برابر عراق 90 دقیقه کم اشتباه را پشت سر گذاشت. آنها نه روی توپ های هوایی کم آوردند و نه در عمق فضا را به تیم حریف دادند و از همه مهمتر اینکه وارد حاشیه نشدند و خطایی از خط دفاعی هم در منطقه یک سوم دفاعی ندیدم. به شجاع خلیل زاده و همه مردان دفاعی تیم ملی در بازی های منامه می توان نمره قبولی داد. دروازه تیم ملی در منامه تنها یک بار باز شد. آنهم در بازی با هنگ کنگ.

صادق محرمی
صادق محرمی در مصاف با عراق به مراتب پخته تر از دیگر بازی ها بازی کرد و این به دلیل پشت سر گذاشتن سه دیدار بود. اینبار حضور صادق محرمی در فاز تهاجمی پر رنگ تر بود و موجب طراحی حملاتی از کناره ها شد. به نظر می رسد صادق در آینده به بازیکن تاثیرگذارتری در تیم اسکوچیچ تبدیل خواهد شد. به خصوص که در بازی های آینده تیم ملی استرس روزهای حضور در منامه را نخواهد داشت.

احسان حاج‌صفی
در روز مصدومیت وحید امیری، احسان حاج صفی در پست دفاع چپ به میدان آمد و تا پیش از تعویض نمایش خوبی داشت. به نظر می رسید تعویض او به این بهانه صورت گرفت تا میلاد محمدی با نفوذهای خود قدری بازیکنان کناری تیم عراق را به عقب براند و مانع از حملات همه جانبه عراقی ها از کناره ها شود. این تعویض موثر واقع شد و تیم ملی جناح چپ خط دفاعی تیم عراق را گرفت و از این جناح در دقایق پایانی چند حمله کرد.

میلاد محمدی
میلاد محمدی بعد از ورود به میدان عراقی ها را آزار داد و موجب ایجاد چند حمله از کناره ها شد. به واقع تعویض های اسکوچیچ در نیمه دوم شرایط را به سود تیم ملی تغییر داد. میلاد محمدی هم در بطن برخی از حملاتی که در دقایق پایانی نیمه دوم تدارک دیده شده بود. این نکته هم می تواند برای میلاد محمدی قابل قبول باشد که برای تغییر شرایط بازی وارد میدان شد. هر چند او در ادامه می تواند به ترکیب اصلی تیم برگردد.

سعید عزت‌اللهی
در این بازی سعید عزت الهی و احمد نورالهی در جلوی خط دفاعی زوج تشکیل دادند و ماموریتشان این بود که حملات عراقی ها را پیش از رسیدن به محوطه جریمه خنثی کنند. هر دو در انجام این ماموریت در نیمه نخست موفق بودند. یکی دو پاس اشتباه از سوی سعید عزت الهی در نیمه دوم موجب شد تا اسکوچیچ او را تعویض کند  و میلاد سرلک را به میدان بفرستد. با این حال بازی های منامه برای سعید عزت الهی خوش یمن بود چرا که موجب بازگشت دوباره او به ترکیب تیم ملی شد.

میلاد سرلک
میلاد سرلک در دقایق پایانی نیمه دوم نمایش خوبی در جلوی خط دفاعی داشت. دقایقی بعد از ورود او به میدان تعویض هایی انجام شد که به موجب آن تیم ملی از لاک دفاعی بیرون آمد و رو به جلو شد و توانست موقعیت های خوبی روی دروازه عراق خلق کند و حتی می توانست به گل دوم و سوم هم برسد. حضور 21 دقیقه ای در این بازی حساس می تواند شروع خوبی برای میلاد سرلک در اردوی تیم ملی باشد. بدون شک او در آینده باز هم شانس بازی خواهد داشت.

احمد نوراللهی
هافبک میانی پرسپولیس در یک مسابقه حساس دیگر یکی از نفرات اصلی تیم ملی بود و به نظر می رسد در مرحله دوم جام جهانی نیز شاهد ادامه حضور او باشیم. او در مقابل عراق نمایش خوبی داشت و بارها با هافبک های قلدر عراقی درگیری نفر به نفر داشت و در بسیاری از آنها پیروز بود. او به همراه عزت اللهی یک خط جلوتر از خط دفاعی وظیفه بازیسازی را نیز  برعهده داشتند و بارها با پاس های خود به چپ و راست، به نمایش تیم ملی و ریتمی که داشت، کمک کرد.

علیرضا جهانبخش
دیدار برابر عراق خیلی شب خوبی برای هافبک مهاجم تیم فوتبال برایتون به خصوص در بخش هجومی نبود. او در زمین عراق چند پاس اشتباه داشت که می توانست موقعیت های خوبی را برای تیم ملی بسازد و در تله تاکتیکی ای که کاتانچ در سمت چپ خط دفاعی گذاشته بود، گیر کرد. در بخش دفاعی اما این بازیکن عملکرد خوبی داشت و چه در زمان حضور احسان حاج صفی و هم در زمان حضور میلاد محمدی به خوبی مقابل بازیکنان هجومی عراق ایستاد.

علی قلی‌زاده
یکی از کلیدی ترین بازیکنان تیم ملی در مقابل عراق علی قلی زاده مهاجم خلاق و پا به توپ باشگاه شالروآ بود. قلی زاده به خصوص در 20 دقیقه ابتدایی که منطقه چپ تیم ملی ایران به طور کامل توسط عراقی ها در روز غیبت تاثیرگذار وحید امیری از کار افتاده بود، به همراه صادق محرمی بارها با کارهای ترکیبی مدافعین عراق را به زحمت انداخت. اما اوج کار قلی زاده روی تک گل تیم ملی به ثمر رسید و او توانست پس از حرکتی که در عرض خط دفاعی داشت، با یک پاس دقیق قطری احسان حاج صفی را در موقعیت بسیار خوبی برای ارسال پاس قرار بدهد و پاس این بازیکن زمینه ساز گل سردار آزمون شد که در کلاس جهانی زده شد.

مهدی طارمی
مهاجم تیم فوتبال پورتو در این مسابقه گلزنی نکرد ولی با پاس های طلایی خود چندین مرتبه سایر بازیکنان تیم ملی در بخش تهاجمی را در موقعیت تک به تک قرار داد. او یکبار یک پاس طلایی به آزمون داد که ضربه او را جلال حسن دروازه بان عراق گرفت و یکبار هم موقعیت مشابهی را برای قدوس فراهم کرد که باز هم ضربه این بازیکن با واکنش گلر عراق به جایی نرسید. طارمی یکی از بهترین بازیکنان زمین در دیدار برابر عراق بود و بارها با عملکرد خود در مقابل مدافعین عراق آنها را به دردسر انداخت و از مدافعین تیم حریف خطا گرفت. البته که این نمایشی نبود که وقتی مهدی طارمی خیلی آماده باشد از او انتظار داریم ولی در انتظار ادامه درخشش او در مرحله دوم جام جهانی تا صعود هستیم.

سردار آزمون
وقتی به عنوان مهاجم هدف یک تیم بازی می کنید، تنها انتظاری که از شما می رود، گلزنی است. سردار از همان بازی با قطر که در جام ملت های آسیا دروازه این تیم را پس از دریافت پاس آندرانیک با نبوغ بالا تبدیل به گل کرد، نشان داد چه مهاجمی است. او که 37 امین گل ملی اش را در 55 امین بازی به ثمر رساند، یکبار پیش از اینکه پاس احسان را با یک ضربه بغل پای دیدنی با زاویه بسیار خوب به گل تبدیل کند، با شوتی روی پا دروازه جلال حسن را باز کرده بود که داور آفساید اعلام کرد. سردار مهاجمی است که در کلاس جهانی فوتبال بازی می کند و توجه میلان به او موید همین موضوع است. او در نیمه دوم حتی در بخش دفاعی چندین قطع توپ بسیار کلیدی داشت تا شب بسیار خوبی را در مقابل عراق حریف سر سرسخت ایران پشت سر گذاشته باشد.

سردار آزمون(78- مهدی قایدی)
پس از ورود مهدی قایدی به جای سردار آزمون، سامان قدوس به طارمی نزدیک تر شد و مهاجم استقلال جای قلی زاده را در پست وینگر راست گرفت و قلی زاده وینگر چپ شد. قایدیِ تکنیکی در دقایقی که در زمین حضور داشت چند باری خط دفاعی عراق را به هم ریخت تا تیم ملی خیالش راحت باشد که یک مهاجم بسیار خوب دیگر هم در دسترس دارد. البته قایدی در دقایق پایانی می توانست گل دوم را به ثمر برساند ولی ضربه نهایی او دقت زیادی نداشت و از کنار دروازه راهی اوت شد.

علی قلی‌زاده(2+90- کاوه رضایی)
کاوه رضایی خیلی در زمین نبود و در شرایطی که داور ازبکستانی 5 دقیقه وقت اضافه گرفته بود، 3 دقیقه فرصت پیدا کرد تا در مقابل عراق بازی کند. در این چند دقیقه ایران خیلی تحت فشار نبود و او از جلو پرس تیمی را آغاز می کرد.

/ورزش سه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا