آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

نظارت بر انتخابات شوراها بر عهده مجلس است

انتخابات شوراهاسخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به ایجاد نارضایتی‌های عمومی از روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و این نظارت بر عهده مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منتخب آنها در استان‌ها می‌باشد.

به گزارش تدبیرشرق، احمد قنبریان امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری مجلس، مجلس خبرگان رهبری و همه پرسی بر عهده شورای نگهبان است، اظهار کرد: این نظارت، با استفاده از سازوکارهای تعریف شده از جمله هیئت‌های نظارت، دفاتر نظارتی و شبکه گسترده ناظرین بر انتخابات اعمال می‌کند.

وی با اشاره به ایجاد نارضایتی‌های عمومی از روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: نظارت بر انتخابات شوراهای شهر و روستا بر عهده شورای نگهبان نیست و این نظارت بر عهده مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منتخب آنها در استان‌ها می‌باشد.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با بیان اینکه دفاتر نظارتی بر رفتار و عملکرد نمایندگان مجلس در طول سال نظارت می‌کنند، افزود: اگر در فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی؛ عملکرد نادرست، حمایت و دخالت‌های غیرقانونی و یا دفاع از افراد فاقد صلاحیت انجام شود حتماً در کارنامه عملکرد نمایندگان ثبت و در آینده مورد توجه و بررسی قرار می‌گیرد.

قنبریان با اعلام آمادگی مجموعه همکاران نظارتی در استان گیلان تصریح کرد: شبکه نظارت بر انتخابات از طریق دفاتر نظارت که بازوی عملیاتی شورای نگهبان و هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات هستند، با ۱۲۰۰۰ ناظر و بازرس آماده به کار در طول سال، ارتباط داشته، آموزش‌های لازم را فرا گرفته و آخرین دستورالعمل‌ها را دریافت کرده و آماده انجام وظایف قانونی خود در این انتخابات هستند.

وی با برشمردن تخلفات انتخاباتی در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: از جمله تخلفات انتخاباتی، استفاده از امکانات دولتی، حضور کارکنان ادارات در ساعات اداری برای تبلیغات، توهین به سایر داوطلبان و ستادهای تبلیغاتی است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری علاوه بر موارد فوق استفاده از عناوین جعلی در تبلیغات، انتقال افراد از سایر نقاط به حوزه انتخابیه را نیز در انتخابات مجلس شورای اسلامی مورد اشاره قرار داد و گفت: همه اینها حتماً توسط دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مورد رصد و توجه قرار می‌گیرد.

قنبریان با اشاره به اینکه برخوردهای قانونی با متخلفان انتخاباتی از تذکر و معرفی به مراجع قضایی گرفته تا بررسی تاثیر تخلفات در صحت انتخابات در دستور کار قرار می‌گیرد، افزود: حتی ممکن است براساس نظارت استصوابی شورای نگهبان منجر به رد صلاحیت داوطلبان متخلف چند روز قبل از انتخابات گردد و در نهایت این تخلفات حتماً در سوابق صلاحیتی داوطلبان برای ادوار آینده ثبت خواهد شد.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات استان گیلان با اشاره به اینکه در انتخابات میان‌دوره‌ای، کسانی می‌توانند در حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه رای دهند که یا در دوره انتخابات مجلس یازدهم در آن حوزه رای داده‌اند یا اساساً در هیچ حوزه‌ای رای ندادند، تصریح کرد: این به این معنا نیست که داوطلبان می‌توانند افرادی که در انتخابات قبل رای ندادند را از حوزه‌های دیگر به صورتانبوه به این حوزه انتخابیه منتقل کنند، این تخلف است و حتماً دستگاه های ذیربط اجازه این کار را نخواهند داد و با آن برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که انتخابات را فرصت و نعمت دانسته‌اند، گفت: سپاسگزاری این نعمت و فرصت این است که هم مجریان و ناظران و هم داوطلبان انتخابات پایبند به اخلاق و قانون باشند و این موضوع باعث ایجاد انگیزه بیشتر برای مشارکت حداکثری خواهد شد.

قنبریان با اشاره به تلاش دست‌اندرکاران اجرایی، نظارتی، امنیتی و اینکه همه نهادها تلاش می‌کنند تا فضای مناسب و امنی برای حضور گسترده مردم فراهم شود از مردم شریف استان خواست که با حضور پرشور و چشمگیر خود مانند همیشه در روز جمعه ۲۸ خرداد، صحنه باشکوه دیگری در تاریخ مردم این استان به ثبت برسد.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا