آخرین خبرهااسلایدرتیتر اولخبر داغ

جزییات تازه یاهونیوز از ترور سردار سلیمانی: موبایل او توسط اسرائیل رصد شده بود / سردار سلیمانی در ۶ ساعت پیش از ترور، ۳ بار تلفن همراهش را تغییر داده / هدایت هواپیما به سمت توقفگاه به وسیله ماموران اقلیم کردستان عراق صورت گرفت؛ آن‌ها با لباس مبدل در فرودگاه حضور داشتند / مایک پمپئو، مارک اسپر، و ژنرال مارک میلی از ساختمان پنتاگون تصاویر را به طور زنده می‌دیدند / ترامپ، به طور صوتی در جریان جزییات بود

سردار سلیمانییاهونیوز در مصاحبه با ۱۵ مقام فعلی و سابق آمریکایی به جزییات تازه ای از عملیات ایالات متحده برای ترور سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران دست پیدا کرده است.

به گزارش تدبیرشرق، سوءقصد به جان سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی مهندس، از فرماندهان ارشد حشد شعبی عراق در سوم ژانویه ۲۰۲۰ در فرودگاه بغداد، به همکاری آمریکا با نیروهای اطلاعاتی اسراییل و اقلیم کردستان عراق بستگی داشته است.

بر این اساس،‌ تک تیراندازان یگان زبده دلتافورس آمریکا و سه پهپاد مسلح به موشک های هلفایر در ترور سردار قاسم سلیمانی به کار گرفته شده اند.

هم زمان، اعضای یگان ضدتروریست اقلیم کردستان عراق به عملیات نظامیان آمریکایی در فرودگاه بغداد و گردآوری اطلاعات از آنها کمک کرده اند.

از سوی دیگر، ماموران آمریکایی با کمک واحدهای اطلاعاتی اسراییل در ساعت های پیش از عملیات، فعالیت تلفن همراه قاسم سلیمانی را رصد کرده اند.

به گزارش یاهونیوز، سردار سلیمانی در شش ساعت پیش از سوءقصد، سه بار تلفن همراهش را تغییر داده و اسراییلی ها که از شماره این تلفن ها مطلع بودند، اطلاعات مربوط به تحرکات او را در اختیار آمریکایی ها قرار داده اند.

دولت آمریکا به این گزارش واکنش نشان نداده است.

لحظه حمله

به نوشته این سایت، هواپیمای حامل سردار سلیمانی با چند ساعت تاخیر در نیمه شب سوم ژانویه در فرودگاه بغداد به زمین نشست.

نظامیان آمریکایی به اسم برگزاری مانور،‌ بخش هایی از جنوب شرقی فرودگاه بغداد را در شب عملیات بستند و سه واحد تک تیرانداز دلتافورس در فاصله های ۵۵۰ تا ۸۰۰ متری محل سو قصد مستقر شده بودند.

به گزارش یاهونیوز، هدایت این هواپیما به سمت توقفگاه و همچنین تخلیه بار همراه آن به وسیله ماموران واحد ضدتروریستی اقلیم کردستان صورت گرفت که با لباس مبدل در فرودگاه حضور داشتند.

سردار سلیمانی و هیات همراه پس از پیاده شدن از هواپیما با دو خودرو فرودگاه را ترک کردند.

بر این اساس، خودروی حامل سردار سلیمانی به محض نزدیک شدن به محل از پیش تعیین شده برای عملیات، هدف دو موشک هلفایر قرار گرفت و منهدم شد.

راننده خودروی دوم که با سرعت قصد فرار از محل حمله را داشت، هدف یکی از تک تیراندازان آمریکایی قرار گرفت و این خودرو هم پس از توقف هدف موشک قرار گرفت.

به نوشته یاهونیوز، یک مامور واحد ضدتروریستی اقلیم کردستان که لباس پلیس بغداد را به تن داشت، پس از حمله به خودروهای منهدم شده نزدیک شد و پس از گرفتن چند عکس، به جمع آوری نمونه دن ان ای برای شناسایی اقدام کرد.

این مامور پس از انجام این ماموریت، از محل عملیات گریخته است.

به نوشته یاهونیوز، این عملیات به طور همزمان به وسیله دن کوتس، مدیر امنیت ملی آمریکا و برایان هوک،‌ فرستاده ویژه در امور ایران در اتاق عملیات کاخ سفید دنبال می شد.

مایک پمپئو و مارک اسپر، وزرای خارجه و دفاع و ژنرال مارک میلی، فرمانده ستاد ارتش آمریکا، از ساختمان پنتاگون نظاره گر تصاویر این حمله به طور زنده بودند.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا که برای تعطیلات سال نو به فلوریدا رفته بود به همراه رابرت اوبراین، به طور صوتی در جریان جزییات حمله بود.

به نوشته یاهونیوز، آمریکایی ها علاوه بر سردار سلیمانی اهداف دیگری را برای از بین بردن در نظر داشتند.

از جمله این افراد،‌ عبدالرضا شهلایی، فرمانده نیروی قدس سپاه در یمن بود که از سوءقصد جان سالم به در برد.

دو فرمانده حشد شعبی عراق هم از جمله دیگر اهداف آمریکا بودند.

برنامه ریزی برای سوءقصد

به نوشته یاهونیوز، برنامه ریزی برای ترور قاسم سلیمانی در ابتدای دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، در زمانی که مایک پمپئو، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا بود، صورت گرفت.

بر این اساس، وزارت دفاع و مدیریت اطلاعات ملی آمریکا در ابتدا با این اقدام مخالف بودند ولی با بالا گرفتن تنش ها در سال ۲۰۱۹ طراحی جدی تر شد.

با کشته شدن یک شهروند آمریکایی در حملات خمپاره به شمال عراق در دسامبر ۲۰۱۹، طرح ترور قاسم سلیمانی به میز دونالد ترامپ فرستاده شد.

با این حال عملیات اطلاعاتی برای رصد فعالیت های سردار سلیمانی از مدت ها قبل در جریان بوده است.

یاهونیوز در گزارش خود به یکی از عملیات اطلاعاتی برای استراق سمع از سردار سلیمانی اشاره کرده است.

بر این اساس، نیروهای اطلاعاتی اسراییل به آمریکا اطلاع داده بودند که یک مامور خرید ایرانی قصد دارد تعدادی گوشی همراه پیشرفته برای فرماندهان نیروی قدس خریداری کند.

آمریکایی ها با شناسایی این مامور خرید متوجه می شوند که او قصد دارد این گوشی ها را از یک کشور عرب خلیج فارس خریداری کند.

آنها با استفاده از اطلاعات به دست آمده در شبکه فروش نفوذ می کنند و تعدادی گوشی آلوده به نرم افزار استراق سمع را به مامور ایرانی می فروشند.

به نوشته یاهونیوز، یکی از این گوشی ها در اختیار یکی از فرماندهان نزدیک به سردار سلیمانی قرار گرفته بود که زمان زیادی را در کنار او بود اما موفقیت چندانی در شنود نداشته است.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا