آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

ادعای واشنگتن: روسیه هنوز ۸۰ هزار نظامی در مرز اوکراین نگاه داشته است

مرز اوکراینمقام‌های آمریکایی با ادعای تداوم حضور هشتاد هزار نظامی روسی در مرز اوکراین، گفتند مسکو با این اقدام قصد دارد پیامی به واشنگتن، کی‌یف و کشورهای عضو ناتو بدهد.

«نیویورک تایمز» بامداد پنجشنبه به نقل از مقام‌های دولت آمریکا گزارش داد که روسیه برای ارسال پیامی به کی‌یف و متحدانش، حدود ۸۰ هزار نیروی نظامی خود را در مرز اوکراین نگاه داشته است.

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا با ادعای اینکه روسیه فقط چند هزار نفر از نیروهای خود را از مرز اوکراین و شبه‌جزیره کریمه عقب کشیده، به این روزنامه گفتند، رقم هشتاد هزار نظامی روسیه در نزدیکی این کشور،‌ بیشترین میزان استقرار نیروها در شبه‌جزیره کریمه از سال ۲۰۱۴ است.

بر اساس این گزارش، آن دسته از نظامیان روسی که مرز اوکراین را ترک کرده و به خانه بازگشتند، خودروهای زرهی و نظامی خود را در کریمه باقی گذاشتند که به گفته مقام‌های آمریکایی پیام این اقدام، آن است که هر موقع مسکو بخواهد دوباره نیروهای روس به منطقه بازمی‌گردند.

به نوشته نیویورک تایمز، واشنگتن معتقد است تداوم حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین، حاوی این پیام است که این کشور می‌تواند به راحتی بر تعداد نظامیان آمریکایی و ناتو که در رزمایش اروپایی شرکت خواهند کرد، غلبه کند.

رزمایش دو ماهه ناتو به رهبری آمریکا از روز سه‌شنبه شروع شده و در آن حدود ۲۸ هزار نظامی از کشورهای اروپایی و آمریکا شرکت دارند.

این روزنامه به نقل از مقام‌های مذکور نوشت: «آنها هنوز مطمئن نیستند که هدف [ولادیمیر] پوتین [رئیس‌جمهور روسیه] از افزایش نیروها [در مرز اوکراین]‌ یا عدم اجرای کامل اعلامیه عقب‌نشینی چیست. این ابهام می‌تواند بخشی از محاسبات رئیس‌جمهور روسیه باشد».

بر این اساس، برخی مقام‌های آمریکایی معتقدند که استقرار نیروهای روسیه در مرز اوکراین، برای افشا کردن بلوف‌زنی‌های آمریکا و اروپا و همچنین نشان دادن محدودیت حمایت‌های غرب از کی‌یف به دولت این کشور است.

اوکراینی‌ها طی هفته‌های گذشته روسیه را به استقرار نیروهای نظامی در اطراف مرزهای مشترک متهم کرده و مدعی شدند جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه به صورت سیستماتیک، آتش‌بس در شرق اوکراین را نقض می‌کنند.

کی‌یف چندی پیش کمک‌ نظامی چند صد میلیون دلاری از آمریکا شامل خودروهای زرهی، پهپاد و موشک‌های ضد تانک دریافت کرده و آنها را در نزدیکی مرز روسیه مستقر کرد.

با این حال وزارت دفاع روسیه دو هفته پیش اعلام کرد که بازگشت نیروهای این کشور از پایگاه‌های دائمی در شبه‌جزیره کریمه آغاز شده است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا