آخرین خبرهااستان ها

اهتمام نمایندگان گیلان برای حل مشکل ناظران چای/جذب ناظران نیازمند ردیف مشخص است

قول وزارت جهاد کشاورزی به حل مشکل ناظران چای

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در این جلسه با بیان اینکه چای یکی از محوری‌ترین محصولات در گیلان است، اظهار کرد: باید شاخص‌ها را در نظر بگیریم و برای برند سازی و بازاریابی ببینیم آن محصول چه میزان مصرف‌کننده دارد و‌ شناخت آن محصول مسیر را هموار می‌کند.

رسول فرخی میکال به تأکید بر لزوم توجه به برندسازی محصول چای در کشور گفت: باید تمامی مشکلات، نقاط قوت شناسایی و موانع ایجادشده در حوزه چای را برداریم.

وی با اشاره به نقش مؤثر بازاریابی در قیمت تمام‌شده محصول استراتژیک چای در کشور افزود: در بازاریابی باید مبلغ مدنظر و قیمت تمام‌شده محصول استراتژیک چای موردتوجه قرارگرفته و باید ببینیم آیا توان رقابت با محصول خارجی را دارد یا در غیر این صورت باید در اعلام قیمت باید تجدیدنظر صورت گیرد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس باقیمت اعلام‌شده چای را به نفع چای‌کاران ندانست و بیان کرد: چای‌کاران در گیلان به‌ناچار و‌‌‌ به روش سنتی محصول خود را کشت می‌کنند درحالی‌که قیمت چای در بازار کیلویی ۱۲۰ هزار تومان بوده ولی چای‌کار آن را ۲۷ الی ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رساند لذا این امر نشان می‌دهد ارزش‌افزوده به چای‌کار تعلق نمی‌گیرد‌‌.

فرخی با تأکید بر اینکه چای به‌عنوان محصول استراتژیک باید وارد بورس شود، تصریح کرد: اگر چای را به‌عنوان یک محصول مهم و استراتژیک بشناسیم باید وارد بورس شود زیرا در این صورت هم ارزش‌افزوده به چای‌کار تعلق می‌گیرد و هم می‌تواند از سود بازرگانی بهره‌مند شود.

وی با اشاره به دلایل رونق چای در کشور گفت: یکی از مهم‌ترین دلایل رونق کشت و برداشت چای در کشور حذف ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی بوده که بسیار مثمر ثمر واقع‌شده است.

نماینده مردم شهرستان لاهیجان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نامعلوم ناظران چای در کشور بیان کرد: ناظران چای عمدتاً جزو اقشار ضعیف جامعه بوده و بیش از ۱۰ سال سابقه کاری تحت اشراف سازمان چای داشته ولی همچنان لحاظ وضعیت شغلی و استخدامی خود در بلاتکلیفی به سر می‌برند

فرخی عدم تعیین تکلیف ناظران چای در کشور را زیبنده وزارت جهاد کشاورزی ندانست و گفت: ۴۰۰ ناظر چای در کشور وجود دارد که قراردادشان حجمی و ۶ ماهه بوده که بعضاً حق بیمه آنان در ۶ ماهه دوم پرداخت‌نشده و در مابقی فصول سال علیرغم انجام‌وظیفه خود از دریافت حقوق بی‌بهره هستند.

وی با اشاره به مکاتبات مجمع نمایندگان با وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تعیین تکلیف ناظران چای در کشور تصریح کرد: اخیراً برخی از فعالان و جنبش‌هایی نامه‌ای را وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تعیین تکلیف ناظران چای نوشته و مجمع نمایندگان قبل‌‌تر از آن پیگیری‌های خود را انجام داده‌اند.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان در مجلس دغدغه ناظران چای را به‌حق دانست و گفت: ناظران چای چون فاقد کد پرسنلی هستند، با چندین سال سابقه و مدارک تحصیلی بالا، هرساله با خطر کنار گذاشتن مواجه هستند ولی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی قول جذب ناظران چای به‌صورت یک‌ساله و یا دائمی را داده و مجمع نمایندگان تا تحقق این امر در کنار ناظران چای و خانوارهای آنان است.

حل مشکل ناظران چای نیازمند بودجه مشخص است

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه از تعداد ناظران عدم تعیین تکلیف شده بسیار کم است، اظهار کرد: در دوره گذشته ۱۰ هزار نفر از ناظران کشاورزی در کشور ساماندهی شدند ولی وضعیت ناظران چای مغفول مانده است لذا می‌توان به‌راحتی از طریق قانون  ساماندهی محصولات کشاورزی وضعیت آنان مشخص کرد.

جبار کوچکی‌نژاد حل مشکل جذب ناظران چای را نیازمند پیگیری مجدانه دانست و افزود: دغدغه ناظران بیمه و چای به یک‌شکل بوده است و مجلس در خصوص ناظران بیمه ورود کرده و وارد مجمع شد که هنوز وضعیت آنان مشخص نشده لذا برای حل مشکل ناظران چای باید مجلس تدبیر ویژه کرده و با اضافه کردن تبصره‌ای به برخی از طرح‌های نیروی انسانی مشکل این ۴۰۰ ناظر را حل کند.

وی با تأکید بر اینکه برای تعیین تکلیف ناظران چای باید ردیف بودجه در نظر گرفته شود، تصریح کرد: علیرغم دستور معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص تعیین تکلیف ناظران چای ولی جذب آنان نیاز به‌ردیف داشته و ردیف هم سازمان امور استخوانی کشور داده و می‌تواند بخشی از این ردیف را اکنون به وزارت جهاد کشاورزی داده تا ناظران چای وضعیتشان مشخص شود.

نماینده مردم شهرستان رودسر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با بیان اینکه رابطه سازمان چای و نمایندگان باید عملیاتی شود، اظهار کرد: در این مدت جلساتی با سازمان چای برگزار و تصمیماتی گرفته شد ولی باید تمامی این اقدامات عملیاتی شود.

دیگر عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه چای‌کاران دارای مشکلات عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف هستند، اظهار کرد: چای‌کاری یکی از شغل‌های مهم در گیلان بوده و این محصول جزو استراتژیک‌ترین محصولات کشاورزی در کشور است لذا باید تمامی مشکلات آنان شناسایی و برای حل مشکلات آنان تلاش کرد.

دولت هرچه سریع‌تر مشکل جذب ناظران چای را برطرف کند

سید علی آقازاده یکی از مهم‌ترین مشکل در صنعت چای را عدم تعیین تکلیف ناظران آن دانست و گفت: ناظران سازمان چای هرساله با شرکت‌های واسطه قرارداد حجمی ۶ ماهه منعقد می‌کنند که این امر باعث شده تا ثبات و امنیت شغلی نداشته باشند.

وی از پیگیری مجمع نمایندگان گیلان در مجلس در خصوص تعیین تکلیف ناظران چای خبر داد و افزود: این ناظران اغلب جزو اقشار ضعیف جامعه بوده و بهترین لحظات عمر خود را صرف رونق این صنعت سپری کردند ولی بعد از گذشت این سال‌ها  وضعیت آنان علیرغم دستور معاون اول رئیس‌جمهور همواره مهجور و مغفول مانده‌ است.

نماینده مردم شهرستان رشت در مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه دولت باید هرچه سریع‌تر وضعیت ناظران چای را در کشور مشخص کند، تصریح کرد: پیگیری‌های انجام‌شده توسط چای‌کاران و نظر مثبت نمایندگان، مؤید نتایج خوبی دراین‌باره خواهد بود و ما به‌طورجدی تلاش می‌کنیم تا ناظرین چای به نتایج مطلوب دست پیدا کنند.

افزایش ۴۵ درصدی قیمت تضمینی برگ سبز چای به جیب چای‌کار نمی‌رود

دیگر عضو مجمع نمایندگان گیلان با بیان اینکه سود حاصل از خرید چای به جیب چای‌کار نمی‌رود، اظهار کرد: علیرغم اینکه قیمت تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای با افزایش ۴۵ درصدی مواجه شده ولی چای‌کار آن را در بازار به قیمت ۲۸ الی ۳۰ هزارتویمان فروخته درحالی‌که قیمت هر کیلوگرم چای خشک در بازار ۱۲۰ هزار تومان است.

محمدرضا احمدی سنگری با گله‌مندی از عدم پرداخت حق بیمه ناظران چای در کشور گفت: توجه به تورم موجود، حقوق حداقلی تأمین اجتماعی کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌دهد مضاف بر اینکه ۶ ماه از سال از صبح زود تا غروب آفتاب سرکار هستند و مجالی برای فعالیت بیشتر برای تأمین مخارج زندگی نیست.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا