آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

انگلیس: اجرای کامل برجام به نفع تمام طرف‌هاست / احتمالا مذاکرات وین تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران به نتیجه برسد

برجاموزیر خارجه انگلیس با اشاره به مذاکرات وین در خصوص احیای برجام ابراز خوش بینی کرد که دورنمای رسیدن به توافق در این زمینه وجود دارد و سود طرف‌ها در این است که هرچه سریع‌تر راه حلی را برای اجرای کامل برجام بیابند. وزیر خارجه انگلیس ادعا کرد؛ این شانس وجود دارد که مذاکرات وین تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران به نتیجه برسد.

وزیر امورخارجه انگلیس با اشاره به مذاکرات وین در خصوص احیای برجام ابراز خوش بینی کرد که دورنمای رسیدن به توافق در این زمینه وجود دارد و سود طرف‌ها در این است که هرچه سریع‌تر راه حلی را برای اجرای کامل برجام بیابند.

دومینیک راب روز سه‌شنبه در نشست کمیته دفاعی و روابط خارجی مجلس اعیان این مطلب را بیان کرد و افزود، باید از فرصت مذاکرات وین استفاده کرد.

وی گفت، انگلیس به عنوان یکی از طرف‌های برجام با دولت آمریکا در زمینه احیای این توافق رایزنی می‌کند و شخصا هم سایر اعضای اروپایی برجام ارتباط نزدیکی دارد.

وزیر امورخارجه انگلیس ادعا کرد؛ این شانس وجود دارد که مذاکرات وین تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران به نتیجه برسد.

وی در بخشی از سخنانش بدون اشاره به این نکته که این ایالات متحده آمریکا بود که از برجام خارج شد و همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند افزود، ایران باید به اجرای کامل توافق بازگردد.

راب با اشاره به آنچه نقض سیستماتیک برجام از سوی ایران خواند گفت که تنها پوسته‌ای از این توافق باقی‌مانده و اکنون سووال اینجاست که چطور می‌توان ایران را به اجرای کامل تعهداتش سوق داد.

وی با این حال احیای برجام را به نفع تمام طرف‌ها خواند و گفت که در این زمینه با طرف‌های سعودی و اسرائیلی در تماس است تا اطمینان حاصل کند که آن‌ها اهمیت این موضوع را درک می‌کنند.

وزیر خارجه انگلیس اظهار کرد، انتقادهای زیادی علیه برجام وجود دارد اما تصریح کرد که مخالفان این توافق طرح جایگزین و تمایلی به انجام هیچ کاری ندارند.

او در حالی این مطالب را بیان کرد که نمایندگان کشورهای عضو برجام طی سه هفته گذشته در چارچوب کمیسیون مشترک در وین گردهم آمده تا در خصوص فعال کردن این توافق و بازگشت احتمالی آمریکا به آن رایزنی کنند.

دور تازه رایزنی‌های ایران و گروه ۱+۴، دقایق پیش با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک در محل گرندهتل وین آغاز شد.

«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا اداره این نشست را برعهده دارد و علاوه بر ایران، نمایندگان روسیه، چین، فرانسه، انگلستان، آلمان و اتحادیه اروپا نیز در این جلسه حضور دارند.

قرار است در این نشست، بحث‌ها در خصوص رفع قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها علیه ایران و دورنمای بازگشت آمریکا به برجام ادامه یابد. پیش از این نشست، جلسات دوجانبه و چندجانبه متعددی میان هیات ها برگزار شد و این رایزنی ها و نشست ها همچنان ادامه دارد.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. ایران هم 2 سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد که در صورت اجرای تعهدات سایر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش باز می‌گردد.

رییس جمهوری جدید آمریکا سیاست پیشین کاخ سفید در قبال ایران را مورد انتقاد قرار داده اما بازگشت به برجام را مشروط به اقدام ایران دانسته و بدون اشاره به اینکه کدام دولت در قبال برجام خلف وعده کرده و از آن خارج شده است، وعده داده که درصورت بازگشت ایران به اجرای کامل برجام، واشنگتن نیز به این توافق باز خواهد گشت.

جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا