آخرین خبرهااستان ها

مدیریت آب سخت ترین مدیریت ها است | لزوم استفاده و بهره برداری بهینه از آب توسط کشاورزان

آیت الله فلاحتی در دیدار مدیرعامل و معاونان آب منطقه ای گیلان:

تدبیرشرق/آیت الله رسول فلاحتی امروز در دیدار مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان به همراه معاونان و مدیرعامل شرکت بهره برداری از شبکه های آبیاری گیلان با قدردانی از همه کسانی که برای جلوگیری از هیجان های اجتماعی در روستاها تلاش می کنند اظهار کرد: آب مایه حیاتی و بحرانی ترین مدیریت ها است.
وی به توجه ویژه کشورهای توسعه یافته و بیشتر کشورها نسبت به مصرف آب کشاورزی و شرب اشاره کرد و افزود: سخت ترین مدیریت آب دوره ای است که کشاورز نیاز به آب دارد.
امام جمعه رشت با بیان اینکه مدیریت آب سخت ترین مدیریت ها است، تصریح کرد: کشت تک محصولی برنج توسط کشاورزان شمال کشور از معضلات محسوب می شود ضمن اینکه کشاورزی ما هنوز سنتی است.
آیت الله فلاحتی، غرق آبی را از مشکلات کشت محصول برنج برشمرد و بیان کرد: با توجه به افزایش نرخ برنج، کشت این محصول توسعه میدانی پیدا کرده بنابراین مدیریت آب در تولید برنج اثرگذار است.
وی با اشاره به اینکه آبیاری تمام شالیزارهای گیلان از سد سفیدرود انجام نمی شود، خاطرنشان کرد: بیشتر مناطق برای آبیاری شالیزارها از استخرها و آب بندان ها استفاده می کنند.
نماینده ولی فقیه در گیلان بر تقویت شبکه اطلاع رسانی استفاده بهینه از مدیریت آب توسط مسئولان مربوطه تاکید کرد و گفت: نظارت قوی و همیاری با سازمان های ذی ربط در مدیریت آب کشاورزی مهم است.
آیت الله فلاحتی با بیان اینکه زیرساخت های استفاده از منابع آب گیلان فعال نیست و آسیب پذیری دارد، اظهار کرد: اکنون مدیریت استفاده بهینه از آب نسبت به سال های گذشته بهتر شده است.
وی، خواستار پیش بینی بحران آب قبل از ایجاد توسط متولیان امر شد و افزود: حضور فیزیکی متولیان در استفاده بهینه از آب در مناطق مختلف حائز اهمیت است.
امام جمعه رشت با اشاره به اینکه کشاورز هنگام کشت محصول در دوره اضطراب و استرس به سر می برد، بیان کرد: شوراها و دهیاران کمک کنندگان مناسب برای توزیع آب توسط مسئولان هستند.
آیت الله فلاحتی بر رصد مسئولان در بهینه سازی آبگذاری آب تاکید کرد و یادآور شد: زیرساخت های لازم برای استفاده بهینه از آب کامل نشده و زهکشی های انجام شده، بتنی نیست.
وی با بیان اینکه بهینه سازی استفاده و بهره برداری از آب توسط کشاورزان به عهده متولیان است، تصریح کرد: نخستین کسی که باید از آبگذاری سد سفیدرود اطلاع پیدا کند، کشاورز است و در این راستا باید از دهیاران و شوراها کمک گرفته شود.
نماینده ولی فقیه در گیلان، مدیریت اطلاع رسانی برای استفاده بهینه از آب را بسیار مهم خواند و افزود: زمانی که کشاورز ببیند متولیان در استفاده بهینه از آب به صورت مجاهدانه کار می کنند، می پذیرد.

پنجم اردیبهشت آبگذاری سد سفیدرود آغاز می شود

وحید خرّمی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب آب در سد سفیدرود ذخیره سازی شده است، گفت: ورودی آب امروز ۵۸ متر مکعب بر ثانیه است که این عدد در سال گذشته حدود ۳۰۰ متر مکعب بوده است.

وی افزود: شالیزارهای گیلان روزانه به ۲۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارند که با احتساب میانگین ۱۰۰ روز برای فصل کشاورزی، نیاز آبی شالیکاران، به ۲ میلیارد متر مکعب آب می رسد و این در حالی است که آب سد سفیدرود هم اکنون یک میلیارد و ۷۰ میلیون متر مکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان، با بیان اینکه کاهش بارش‌ها و عدم پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفید رود موجب کاهش میزان آب ورودی به این سد شده است، افزود: از فردا آب سد برای فومنات و شرق گیلان و آب مناطق مرکزی نیز از ۹ اردیبهشت به مدت ۲۰ روز رهاسازی می‌شود که کشاورزان باید در این مدت عملیات کشت و نشای شالیزار‌های خود را انجام دهند.

خرّمی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۵۰ کیلومتر از انهار لایروبی شده است، افزود: ۹۰۰ پمپ، ۴۵۰ ایستگاه آب و ۲۶۰  حلقه چاه داریم که برای سال زراعی مهیا و یا در حال  آماده سازی می باشد.

وی  تصریح کرد: آب زراعی ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان از سد سفیدرود تامین می‌شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا