آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس: تبهکاران اقتصادی صنعت گیلان را به مرز ورشکستگی کامل کشانده اند

تبهکاران اقتصادیسید علی آقازاده با تاکید بر اینکه به جهت شرایطی که در گیلان وجود دارد و خلاء‌های مدیریتی جریان رانت هنوز به کار خود ادامه می‌دهد گفت: جریان رانت و تبهکاران اقتصادی صنعت گیلان را به مرز ورشکستگی کامل کشانده‌اند.

«سید علی آقازاده» شامگاه(پنج‌شنبه، ۱۲ فروردین) در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با بیان اینکه جریان رانت و تبهکاران اقتصادی صنعت گیلان را به مرز ورشکستگی کامل کشانده‌اند اظهار داشت: به جهت شرایطی که در گیلان وجود دارد و خلاء‌های مدیریتی جریان رانت هنوز به کار خود ادامه می‌دهد.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس شعار امسال تحت عنوان “تولید پشتیبانی‌ها مانع‌زدایی‌ها” را که توسط مقام معظم رهبری اعلام شد را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اقدامات دست و پاگیر، قاچاق کالا و تاخیر در صدور مجوزها باعث می‌شود به تولید ملی ضربه‌های سختی وارد شود.

وی از تقویت قدرت خرید مردم از همکاری مجلس و قوه قضائیه برای زدودن موانع تولید خبر داد و عنوان کرد: امیدواریم با اقداماتی که در دستور کار قوای مقننه و قضائیه قرار گرفته، بتوانیم موانعی که در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و رونق تولید اختلال ایجاد می‌کند را برطرف سازیم.

آقازاده چهارمین کنفرانس مبارزه با تروریست و تقویت ارتباطات منطقه‌ای رؤسا و نمایندگان مجلس شش کشور را که اخیراً به شکل مجازی و حضوری با محوریت افغانستان در ترکیه برگزار شد را هم مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: ایجاد وحدت در کشورهای منطقه و جلوگیری از نفوذ کشورهای دیگر و قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله اهداف این کنفرانس بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بهبود وضعیت معیشت را یکی از مهم‌ترین مطالبات مردم خواند و با بیان اینکه مجلس در این مورد برابر قانون رفتار می‌کند عنوان کرد: برای بحث معیشت مردم مشکلات قانونی چندانی نداریم با این حال در همین چند ماهه تشکیل مجلس یازدهم، اقدامات خوبی در همین راستا انجام شده است.

وی تصویب طرح اعطای کمک‌های معیشتی به دهک‌های آسیب‌پذیر را یکی از اقدامات مهم مردم در بحث معیشت دانست و ابراز داشت: برای حل معضل مسکن نیز قانونی را در مجلس برای تعیین تکلیف خانه‌های خالی و وضع مالیات تنظیم و تصویب کردیم که اجرایی شدن آن بدون شک تاثیرگذاری بالایی دارد.

عضو کمیته دفاع مجلس با بیان اینکه رونق روستاها یکی از مؤلفه‌های مهم بیانیه گام دوم انقلاب است افزایش خدمات رفاهی در روستاها را متذکر شد و افزود: روستاهای ما امروزه از مراکز محوری اقتصاد و تولید جامعه محسوب می‌شوند بنابراین بایستی به مسائل روستاها در چندین بعد توجه شود.

آقازاده مکانیزه کردن کشاورزی، خرید تضمینی و بازرگانی محصولات کشاورزی استان گیلان را از مهم‌ترین مواردی که باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد اعلام کرد و گفت: بدون شک اگر در تولید محصولات کشاورزی به خودکفایی برسیم و حمایت خوبی داشته باشیم دیگر نیاز به واردات بسیاری از اقلام نداریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توسعه همه جانبه روستاها و اقتصاد پایدار آن‌ها را موضوعی که باید برای آن برنامه‌ریزی شود دانست و عنوان کرد: جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و یا تهیه طرح آمایش سرزمینی و اجرای کارها بر مبنای آن می‌تواند اقتصاد کشاورزی ما را به شکل پایدار توسعه دهد.

وی روند اجرای طرح‌های روستایی در روستاها را ناکارآمد دانست و با تاکید بر اینکه طرح‌های هادی باید تسهیل‌گر مشکلات روستائیان باشد اظهار داشت: طرح هادی در عین حال که خدمات خوبی را برای روستاهای ما به ارمغان آورده اما به عقیده بنده طرحی معیوب است زیرا چه در تهیه و چه در اجرا کارهای کارشناسی روی آن صورت نگرفت.

عضو کمیته دفاع مجلس تغییر کاربری هکتارها زمین در استان گیلان و ممانعت از صدور یک مجوز کوچک برای روستائیان جهت ساخت خانه روی زمین‌های شخصی‌شان را مورد انتقاد قرار داد و عنوان کرد: بسیاری از متولیان نیز برای اجرای طرح‌های هادی هنوز توجیه نشده‌اند بنابراین باید هر چه سریع‌تر مشکلات ساختاری این طرح‌ها برطرف شود.

نماینده مردم شهرستان‌های رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه مسئولان اجرایی در مورد مشکلات طرح‌های هادی بی‌تفاوت هستند عنوان کرد: مسئولان اجرایی باید بحث طرح‌های هادی را پیگیری کرده و مشکلات قانونی را متذکر شوند تا ما هم بتوانیم در مجلس اقدامات قانونی لازم را انجام دهیم.

آقازاده صنعت گیلان را از لحاظ مدیریت، صنعتی مریض دانست و گفت: جریان رانت و تبهکاران اقتصادی صنعت استان را به مرز ورشکستگی کامل کشاندند و یکی از مهم‌ترین فرصت‌های اقتصادی و توسعه‌ای را از مردم و جوانان جویای کار استان گرفتند از طرفی می‌بینیم به جهت شرایطی که در گیلان وجود دارد و خلاء‌های مدیریتی جریان رانت هنوز به کار خود ادامه می‌دهد.

۳۰تا ۴۰درصد کارخانجات گیلان فعال هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کارخانجات گیلان فعال هستند افزود: برخی از کارخانجات گیلانی تعطیل شدند و برخی هم در مرز تعطیلی هستند و به بیان اینکه مافیا و فرصت‌طلبان چشم طمع دوخته‌اند و درصدد مصادره کردن کارخانجات و اراضی استان هستند.

وی مشکلات پسماند گیلان به ویژه شهرستان رشت را ناشی از ضعف مدیریت شهری و مسئولان استان تلقی کرد و با بیان اینکه شهر رشت در حوزه‌های مختلف عقب‌ماندگی ۱۵ ساله دارد گفت: نسق‌سازی و ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر رشت از دیگر مشکلاتی است که با آن مواجهیم و بدون تردید تبعات آن نیز در آینده‌ای نزدیک بسیار سنگین و سخت است.

عضو کمیته دفاع مجلس با اشاره به اینکه در حوزه پسماند و توسعه شهرستان رشت به علت انباشت مشکلات به بن‌بست رسیده‌ایم عنوان کرد: برای حل معضل پسماند سرمایه‌گذاری‌های زیادی شده و بعضا این سرمایه‌ها به علت سوءمدیریت بر باد رفته است اما معتقدیم باید بالاخره اقدامی انجام دهیم تا جلوی ضرر و تخلف گرفته شود.

/هشت دی

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا