آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

بهنیا ثابت رفتار مشاور سابق شورای شهر رشت مطرح کرد: تا این لحظه خطر تکرار شورای پنجم و یا شورایی شبیه به آن در کمین رشت است

شورای پنجمماههای پایانی عمر شورای پنجم رشت را سپری می کنیم؛ شورایی که نزدیک به سه سال و نیم آن با اختلاف نظر ها و درگیری های طولانی مدت اعضا بر سر انتخاب شهرداران رشت گذشت. در همین راستا به منظور بررسی علل ناکامی شورای پنجم به گفتگو به بهنیا ثابت رفتار مشاور سابق شورای شهر رشت نشسته ایم که گوشه هایی از این مصاحبه را در ادامه مشاهده می کنید:

*به نظر شما چه عاملی باعث شد تا سرنوشت شورای پنجم به این شکل رقم بخورد؟

با نام و یاد خدا و تبریک به مناسبت فرا رسیدن سال نو و تشکر از پایگاه خبری رشت ۲۰، به اعتقاد بنده، اعضای شورای پنجم به لحاظ تخصص و کارنامه، در ابتدای راه یکی از بهترین شوراهای تاریخ رشت به شمار می رفتند و هنوز هم از این جهت تفاوتی حاصل نشده است. افرادی در این شورا حضور داشتند که سابقه نمایندگی مجلس، شهرداری در شهرهای مختلف گیلان، ریاست اصناف، حضور در ادوار شورا و… را داشتند. ضمن آن که اکثریت اعضای شورا بومی نیز بودند و از احزاب و اقشار مختلفی به پارلمان محلی راه یافته بودند. همین عوامل سبب شد انتظارات نیز این شورا بیشتر باشد اما گذر زمان نشان داد نه تنها نتیجه مطلوب تری نسبت به ادوار گذشته حاصل نشد بلکه حتی در موارد بسیاری عملکردی غیرقابل دفاع نیز رقم خورد.

نمونه آن مساله انتخاب شهردار بود که به عنوان اولیه ترین وظیفه شورا بخش قابل توجهی از عمر این شورا را به خود اختصاص داد. به طوری که در همان ابتدای راه، شورای رشتی برای شهر رشت، یک شهردار غیربومی برگزید که این اتفاق انتقاداتی را از سوی فعالین اجتماعی، رسانه ها و به خصوص برخی ائتلاف هایی که پیش از انتخابات شکل گرفته بود به همراه داشت. اما این پایان ماجرا نبود و بار دوم نیز مساله انتخاب شهردار به گره کور تبدیل شد و پس از کش و قوس های فراوان و چهار انتخاب، باز هم یک گزینه غیربومی در راس شهرداری رشت قرار گرفت. این بار به مراتب بیش از بار اول برای فعالین اجتماعی محرز گردید که منافع برخی آقایان در اولویت بالاتری نسبت به منافع شهر قرار دارد و همین عوامل شکاف عمیق تری میان شورا با مردم رشت و رسانه ها ایجاد کرد. راه اعضای شورا از مردم جدا شده بود و طبیعی بود که توسعه شهری در غیاب ثبات مدیریتی و اعتماد سازی محلی امری محال به نظر برسد. حتی انتخاب سومین شهردار رشت که فردی بومی بود نیز نتوانست تمامی کاستی های گذشته را جبران کند.

بنابراین باید گفت در دوره پنجم شورا نگاه سطحی برخی اعضا به مسائلی مهم نظیر انتخاب شهردار و منفعت طلبی برخی افراد منافع رشت را به خطر انداخت و بخش قابل توجهی از جامعه از عملکرد دوره پنجم شورا راضی نباشد. راهکاری جز شناخت کافی از کاندیداها و خصوصیات اخلاقی آنها برای رفع این مشکل وجود ندارد. اگر مردم به دنبال شورایی هستند که کار شورایی، شورایی پیش برود باید افرادی را انتخاب کنند که در ویژگی های فردی آنها این مساله دیده شود.

*پس معتقدید شاهد تغییرات بسیاری در دوره ششم خواهیم بود؟

نمی توان به قطعیت در این خصوص صحبت کرد. هرچند سه عضو فعلی شورای شهر رشت برای دوره آینده ثبت نام نکرده اند اما هشت عضو فعلی بار دیگر به رقابت با سایر کاندیداها خواهند پرداخت و حتی گفته می شود همان سه نفر نیز افرادی نزدیک به خود را در انتخابات پیش رو خواهند داشت. بنابراین در صورتی که مشارکت مردم به میزان قابل توجهی شکل نگیرد احتمال دارد با همان رای حداقلی و تشکیلاتی که برخی اعضای شورا طی سالهای حضورشان شکل داده اند بار دیگر به پارلمان محلی راه یابند. ضمن آن که در میان اعضای فعلی نیز افرادی که توانایی انجام صحیح امور شهری را داشته باشند وجود دارند و مردم به خوبی توانایی شناسایی چنین افرادی را خواهند داشت. اما در مجموع با توجه به اینکه برخی چهره های شاخص ترجیح داده اند در این دوره حضور نداشته باشند و از سوی دیگر هنوز شور و شوق انتخاباتی در جامعه شکل نگرفته است تا این لحظه خطر تکرار شورای پنجم و یا شورایی شبیه به آن در کمین رشت است.

*مهم ترین نقاط ضعف دوره پنجم را در چه مواردی می بینید؟

مساله توسعه شهری را باید از زوایای مختلفی بررسی کرد اما شورای پنجم نه در بخش عمرانی و نه در بخش هایی نظیر فرهنگی، ورزشی، محیط زیست، سرمایه گذاری، توجه به منابع انسانی، مشارکت مردمی و اعتمادسازی محلی و … موفق عمل نکرد. اگر همین امروز از برخی اعضای شورا بپرسید کدام کار ناتمام و ویژه باقی مانده است که حضور دوباره شما در شورا برای اتمام آن ضرورت داشته باشد شاید پاسخ مناسبی برای آن نداشته باشند. هرچند برخی افراد را باید پدر شعار شورا دانست و هنوز هم می توان انتظار داشت که شعارهایشان را تکرار کنند اما دوره اینگونه شعارها و عملکردهای نمایشی تمام شده است و اگر حضور پرشور مردم را شاهد باشیم تغییرات گسترده ای در دوره آینده رخ می دهد.

/رشت20

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا