آخرین خبرهااستان هااسلایدر

بازگشت آرامش به شورا و شهرداری رشت

کارنامه ۱۰۰ روزه سید محمد احمدی در راس شهرداری رشت

تدبیرشرق/کمی بیش از ۱۰۰ روز از حضور سید محمد احمدی در راس شهرداری رشت می گذرد و قصد داریم نگاهی کوتاه به برجسته ترین نقاط کارنامه او در این دوران داشته باشیم.

۱-بازگشت آرامش به شورا و شهرداری رشت
شاید اولین و برجسته ترین دستاورد دوران حضور احمدی را بتوان بازگشت آرامش به شورا و شهرداری رشت دانست. شورای شهر رشت در دوره پنجم از همان ابتدا شاهد اختلافات عمیق و چنددستگی های دائمی بود. مدت زمان بسیار زیادی از عمر شورای پنجم صرف انتخاب شهردار شد و بخش عمده ای از باقیمانده زمان نیز صرف برکناری یا دست کم مخالف با همان شهردارانی شد که پس از مدت ها خودشان انتخاب کرده بودند.
احمدی در چنین شرایطی در ماه های پایانی شورای پنجم در راس شهرداری قرار گرفت و توانست در همین مدت زمان کوتاه حضورش فضایی آرام و تعامل گرایانه را در شورا ایجاد کند؛ اتفاقی که در حدود سه سال و نیم گذشته کمتر شاهد بوده ایم و از این رو باید آن را هنر مدیریتی احمدی دانست.

۲-پرداخت حقوق کارگران حجمی پیش از کارکنان رسمی
بهمن ماه سال جاری برای نخستین بار طی سالیان اخیر، حقوق ۱۴۲۰ نیروی پسماند و فضای سبز شهرداری رشت با مبلغی بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان پیش از نیروهای رسمی و قراردادی این مجموعه پرداخت شد. این در حالی است که در سالیان اخیر تاخیر در پرداخت حقوق نیروهای حجمی یکی از دغدغه های همیشگی بوده است.
این اتفاق که شعار بسیاری از شهرداران گذشته بوده اکنون سطری از کارنامه سید محمد احمدی شده است و به همین علت باید یکسان سازی زمان پرداخت حقوق نیروهای حجمی و رسمی را از نکات قابل اتکا و برجسته دوران حضور احمدی نامید.

۳-جمع آوری نرده های خط ویژه اتوبوس در حدفاصل میدان فرهنگ به توشیبا
پروژه BRT در فاز نخست خود در حد یک خط ویژه با ۱۵ اتوبوس در تیرماه سال ۹۵ آغاز به کار کرد. این خط ویژه از همان ابتدا با انتقادات بسیاری همراه بود. بخشی از این انتقادات به ناکارامدی آن برمیگشت و بخش دیگری به آسیب های اقتصادی ناشی از اجرای آن که متوجه کسبه مسیر خط ویژه می شد مرتبط بود. علاوه بر این موارد، خطراتی را نیز به همراه داشت که طی این سالها خسارات مالی بسیاری را به علت تصادفات رانندگی رقم زد و منجر به فوت تعدادی از همشهریان نیز شد.
در واقع با توجه به اینکه این خط ویژه تبدیل به شبکه حمل و نقل سریع نشده بود و شهروندان نمی توانستند با ورود به این شبکه در کمترین زمان و با کمترین هزینه به نقطه دیگری از شهر منتقل شوند عملا کارامدی آن زیر سوال رفته بود و معایب آن بیش از فایده آن شده بود. ضمن آن که تا حدودی بار ترافیکی مسیر مذکور نیز افزایش یافته بود. بهمن ماه امسال سید محمد احمدی به این بلاتکلیفی پایان داد و با جمع آوری باقیمانده نرده های خط ویژه به یکی از مشکلات شهروندان پایان داد.

۴-برخورد با مافیای ساخت و ساز و تخریب آپارتمان های غیرمجاز
بهمن پرکار شهردار رشت با تخریب چند ساختمان غیرمجاز همراه شد. اتفاقی که در سالهای اخیر کمتر شاهد آن بودیم و معمولا برخی سازندگان با پرداخت اندک جریمه ای به خلاف سازی خود ادامه می دادند. احکام کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز آن بازدارندگی لازم را نداشت و این امر منجر به بازی با جان و مال شهروندان می شد.
این بار اما شهردار رشت در اقدامی قابل تحسین دست به تخریب آپارتمان های غیرمجاز در محدوده بلوار شهدای گمنام و خیابان دانشجو زد تا سایر سازندگان نیز متوجه رویکرد جدید مجموعه شهرداری رشت و اقتدار شخص شهردار در برخورد با فساد باشند. این اقدام احمدی بازخوردهای فراوانی درفضای مجازی به همراه داشت.

۵-پیگیری های ملی شهردار رشت در دیدار با مقامات کشوری
به جرات می توان گفت احمدی یکی از پرکارترین شهرداران سالهای اخیر رشت بوده است؛ به نحوی که او در همین مدت کوتاه بارها به سفرهای کاری رفته و پیگیریهایی در سطح ملی در دیدار با مقامات کشوری به منظور پیشبرد پروژه ها و برنامه های مدیریت شهری رشت داشته است.
دیدار با محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی جمالی نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، مدیرکل سرمایه گذاری وزارت امور خارجه، معاون توسعه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور، مصطفی سالاری مدیرکل تامین اجتماعی، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، مهدی عبوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و همچنین سعید محمد فرمانده قرارگاه خاتم نمونه هایی از دیدار با مقامات کشوری در همین مدت کوتاه بوده است.

۶-ایجاد فضای تعاملی با سایر مسئولان و دستگاه های مختلف استان
احمدی نه تنها در سطح شورا و شهرداری رشت بلکه در تعریف نوع ارتباط کاری مدیریت شهری رشت با سایر مسئولان و دستگاه های استان نیز فضای تعامل گرایانه ای را ایجاد کرده است.
ارتباط نزدیک با نمایندگان از یک سو و دیدار با بسیاری از مدیران استانی نشان از روحیه تعامل گرایانه و انگیزه کافی برای پیشبرد امور دارد. این در حالی است که در همین استان موارد متعددی از نشانه های اختلاف میان شهرداری ها و سایر دستگاه ها دیده می شود.
شهرداری رشت در سالهای اخیر از یک سو مطالبات بسیاری از دستگاه های مختلف دارد و از سوی دیگر خود به برخی مجموعه ها بدهکار بوده است. در چنین فضایی تنها هنر یک مدیر توانمند می تواند فضایی تعاملی و به دور از تنش را در این شهر حاکم کند.

۷-پای کار بودن شبانه روزی شهردار
برخلاف برخی مدیران سالهای اخیر که ساعات کاری رسمی خود را نیز به زحمت پر می کنند، سید محمد احمدی در همین مدت کوتاه نشان داد که ساعت کاری برای او معنا و مفهوم چندانی ندارد و او با تمام توان در تمامی ساعات شبانه روز پای کار بوده است.
احمدی برخی بازدیدهای خود را به ساعات ابتدایی صبح و پیش از ساعت کار رسمی انتقال داده است و در مواردی که ضرورت داشته تا پاسی از شب نیز در خیابان های مختلف رشت به صورت میدانی حضور داشته و پیگیر امور بوده است.

۸- تحقق ۹۱ درصدی بودجه 
در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی فراوانی مواجه است و بسیاری از شهرداری ها نتوانسته اند بودجه خود را محقق کنند شهردار رشت چندی پیش از تحقق ۹۱ درصدی بودجه خبر داد و گفت: علی رغم رشد ۱۵۰ درصدی بودجه نسبت به سال گذشته شاهد تحقق ۹۱ درصدی در سال جدید بوده ایم که در مقایسه بامدت مشابه سال گذشته رشد دوبرابری را شاهد بودیم.

۹- برنامه ریزی برای پرداخت بدهی ها
شهرداری رشت که از سالهای گذشته به تامین اجتماعی بدهکار بوده است اکنون ماهانه یک میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت می کند. این نظام پرداخت منظم یکی از مواردی است که فقدان آن در سال های اخیر قابل لمس بوده است.
پرداخت بدهی به سازمان امور مالیاتی و مواردی از این دست نشان می دهد که شهرداری رشت به جای حرکت در مسیر افزایش بدهی ها، به سمت کاهش بدهی ها در حرکت است.

۱۰-تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان برای پروژه های مدیریت پسماند شهرداری رشت
پیگیری های احمدی منجر به تخصیص ۱۰۰  میلیارد تومان برای پروژه های مدیریت پسماند شهرداری رشت شد و  همچنین اعتبارات پروژه های بازآفرینی شهری رشت نیز تصویب شد.
اینها تنها گوشه ای از اقدامات سید محمد احمدی در دوران مسئولیت در راس شهرداری رشت بوده و بی شک موارد متعدد بسیاری بوده که به آن پرداخته شده است.
امید است با ادامه این روند مجموعه مدیریت شهری رشت در آینده ای نزدیک به جایگاه واقعی خود بازگردد و اقدامات سیدمحمد احمدی منجر به اعتلای جایگاه رشت شود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا