آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

حسین دهقان در جمع مدیران صنایع گیلان:

این دوران را تکرار نخواهیم کرد / باید امنیت را به سرمایه گذاران برگردانیم

سرمایه گذاران

سردار حسین دهقان، مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنعت دفاعی و پشتیبانی نیروهای مسلح عصر دیروز در جمع مدیران صنایع استان گیلان حضور یافت و پس از شنیدن مشکلات صنایع ضمن تشریح راهکارهای موجود اظهار داشت: این دوران را تکرار نخواهیم کرد.

وقتی یک جایگاه مدیریتی قابل خریداری باشد زمینه ساز فساد می شود

حسین دهقان در پاسخ به دغدغه های مدیران صنایع استان گیلان خاطر نشان کرد: اگر عزم و اراده لازم برای اقدام و عمل وجود داشته باشد حتما به دنبال راه حل های قابل اجرا و درست برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی و صنایع خواهیم رفت.
معاون سابق رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی مدیران از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند تصریح کرد: متاسفانه عده ای به دنبال انجام امور توسط سایر مدیران هستند و مشکلات را به زمان می سپارند و در نتیجه با انباشت مشکلات مواجهیم.
سردار دهقان در خصوص مشکلات صنایع با بانک های مختلف، به مساله راه اندازی بانک های خصوصی در سالهای گذشته و اتکای اقتصاد کشور به بانک ها، پرداخت و افزود: نظام تصمیم گیری در کشور یک نظام تصمیم گیری مبتنی بر خرد جمعی نیست و ما گزینش های منطقی نداشته ایم.
مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنعت دفاعی و پشتیبانی با انتقاد از انتصابات فامیلی و رابطه محور مدیران، اظهار داشت: تخصص و شایستگی در اولویت انتخاب ها نبوده است. وقتی یک جایگاه مدیریتی قابل خریداری باشد زمینه ساز فساد می شود. اما اگر ملاک شایسته سالاری باشد و مدیران مقتدر و توانمند را در مسئولیت های مختلف قرار دهیم امکان ندارد چنین فسادهایی رخ دهد.

قوانین باید ساده و تسهیل کننده باشند

وزیر دفاع سابق ایران در زمینه اجرای دقیق قانون، گفت: اساسا قانون باید برای تنظیم مناسبات و حدود نوشته شود تا افراد تکلیف خودشان را بدانند و اگر تخلفی رخ داد یک مرجع حقوقی بتواند به آن رسیدگی کند اما امروزه شاهدیم برخی به دنبال دور زدن قانون هستند. وقتی یک ماده قانونی چندین تبصره می گیرد خاصیت آن ماده قانونی از بین می رود.
دهقان در ادامه با تاکید بر ضرورت ساده و شفاف بودن قوانین و تسهیل کننده بودن آن، بیان داشت: برای اداره کشور نیاز به این حجم از قانون قابل تفسیر وجود ندارد و باید ساده سازی های لازم در این زمینه صورت بگیرد و خطوط کلی کار مشخص شود و اجازه دهیم مردم کارشان را انجام دهند.
وی در خصوص تامین منابع مالی و بودجه کشور تصریح کرد: متاسفانه به فروش نفت وابسته بوده ایم و در زمینه جذب سرمایه گذار موفق نبوده ایم و در داخل کشور نیز امنیت کافی و مناسب برای سرمایه گذاران به وجود نیامده است. سرمایه مردم به سمت بانک، سکه، خودرو، ارز، مسکن و اخیرا هم بورس رفته است. بخشی از سرمایه مردم نیز مستقیم به آن سوی مرزها رفته و در خارج از کشور سرمایه گذاری شده است.

باید امنیت را به سرمایه گذاران برگردانیم

سردار دهقان با انتقاد از تصمیمات لحظه ای که منجر به وارد شدن تنش به صنایع و سرمایه گذاران می شود عنوان کرد: به عنوان مثال یکباره تصمیم گیری می شود که صادرات یا واردات یک محصول ممنوع شود و این تصمیمات لحظه ای به سرمایه گذاران و صنایع تنش وارد می کند.
مشاور فرمانده کل قوا در حوزه صنعت دفاعی و پشتیبانی ضمن تاکید بر اینکه نباید شاهد سرمایه گذاری دولتی باشیم از سوی دیگر به روند فعلی خصوصی سازی نیز انتقاد داشت و گفت: روند فعلی خصوصی سازی نیز باید متوقف شود و تا امروز در بسیاری حوزه ها نتایج مطلوبی به همراه نداشته است.
وی با بیان اینکه باید امنیت را به سرمایه گذاران برگردانیم خاطر نشان کرد: باید کاری کنیم پول و سرمایه به سمت بانک و سفته بازی نرود بلکه به سمت تولید برود و هزینه اداره کشور از این مسیر تامین شود. پول فروش نفت نیز یا سرمایه گذاری شود یا پشتوانه سرمایه گذاری شود.
حسین دهقان با اشاره به تفاوت رویکردها در برخورد با بدهکاران در برخی کشورهای اروپایی با ایران، اظهار داشت: نباید بابت هر نوع بدهی برای فرد بدهکار زندان در نظر گرفته شود. گاهی به خاطر کمترین رقم ها فرد زندانی شود در صورتیکه می توان در چنین شرایطی راه های دیگری را برای پرداخت بدهی و ضمانت اجرایی آن در نظر گرفت.

این دوران را تکرار نخواهیم کرد

وزیر دفاع سابق کشورمان با بیان اینکه به پیمادهای اجتماعی و سیاسی تصمیماتمان توجه نمی کنیم افزود: ان شاء الله این دوران را تکرار نخواهیم کرد و فضای عقلانیت حاکم شود و از این روزمرگی همواره در بحران بودن خارج شویم.
حسین دهقان در خصوص چیدمان مدیریتی و نیاز به تغییر مدیران اظهار داشت: در سطح یک و دو به این تغییر اعتقاد دارم اما من معتقدم کسانی که در ادارات کار می کنند اینطور نیست که فاسد باشند. این افراد حمایت و هدایت نمی شوند.
رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: در زمان حضور در بنیاد، مراجعات مردمی بسیاری به ادارات صورت می گرفت. ظرف سه ماه سیستمی مستقر کردیم که بتوانیم تمامی مراجعات و نتایج آن را مشاهده کنیم. بعد از مدتی درخواست ها به صورت سیستمی ثبت می شد و مراجعات کاهش قابل توجهی داشت. کسی هم جرات نمی کرد جواب مردم را ندهد. آن زمان فضای مجازی نیز چنین قدرتی نداشت. راه حل برای نظارت دقیق تر وجود دارد.

تصاویر از سعید ابراهیم خانی
گزارشی از بهنیا ثابت رفتار

/حرف تازه

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا