آخرین خبرهااستان ها

شهرداری‌ها برای کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدا عزم جدی داشته باشند

فرماندار لنگرود تاکید کرد؛

تدبیرشرق/فرماندار شهرستان لنگرود با بیان اینکه نوع عمل ما نشان دهنده میزان آگاهی، دانش و معرفت ما به هر موضوعی است، گفت: از جمله موضوعات مهم محیط زیست است که ارتباط مستقیمی با زندگی ما و آیندگان دارد و نباید از کنار این موضوع به این مهمی بی تفاوت رد شد.

رحیم حیدری با اشاره به اینکه بسیاری از این بیماریها، ناراحتی ها و ناهنجاری هایی که از آن رنج می بریم ناشی از زباله ها، آلاینده‌ها و آلودگی ها است، افزود: این آلودگی ها با محیط زیست، آب آشامیدنی و خوراک دام ما آمیخته شده و از آن طریق به ما منتقل می شود، برای همین باید موضوع محیط زیست را جدی گرفت و برای رفع مشکل محیط زیست باید عزم جدی بکار گیریم.

وی ادامه داد: مهمترین گام در داشتن محیط زیست سالم آموزش است در ابتدا باید آموزش‌ها را از رده نونهال تا به بالا و ادارات و دستگاه‌ها آغاز کنیم.

فرماندار شهرستان لنگرود با بیان این مطلب که گروه هایی که تفکیک زباله می‌کنند در حین انجام این کار به مردم نیز آموزش بدهند، افزود: قبلاً شرکتی بود که علاوه بر تفکیک زباله به مردم در تفکیک از مبدا را آموزش می داد و کارنامه موفقی داشت.

وی ادامه داد: شهرداری ها باید با شرکت هایی قرار داد ببندند که در کنار جمع آوری زباله های خشک بحث تفکیک از مبدا را نیز در برنامه کاری خود داشته باشد.

حیدری با اشاره به اینکه شهرهای مختلف مشوق‌هایی برای جمع آوری زباله های خشک و تفکیک از مبدا برای شهروندان در نظر گرفتند، افزود: شهرداران شهرستان لنگرود حتماً در بودجه نویسی این موضوع را باید مورد توجه قرار دهند که با چه شرکتی قرارداد می بندند.

وی افزود: یک مشکلی که الان داریم متاسفانه در افزایش تولید زباله است و بعد اینکه شهرداران در جمع‌آوری مسابقه گذاشته اند در حالی که باید در زمینه کاهش تولید زباله مسابقه بگذاریم زیرا هر چقدر انرژی برای تولید زباله بگذاریم برنده نخواهیم شد، پس باید میزان کاهش زباله را جدی بگیریم و عزم جدی به کار بگیریم.

نماینده عالی دولت در لنگرود در مورد جمع آوری زباله در روستاها نیز گفت: هر بخش در مجموعه خود چند روستا را مشخص کند که به آنها آموزش‌های لازم در زمینه تفکیک از مبدا داده شود.

حیدری ادامه داد: برای جمع آوری زباله تر در روستا نیز به روستاییان آموزش دهند تا زباله ها را در باغچه دفن کنند تا به صورت کود از آن بهره برداری شود و این مسئله می‌تواند تولید زباله در روستاها را کاهش دهد.

وی افزود: یکی دیگر از موضوعات نشست های مشترک بین شهرداران، محیط زیست و بخشداران است که باید برگزار شود زیرا برگزاری چنین نشست هایی سبب خواهد شد که به فهم درک و به یک نقطه وحدت برسیم و انتقال مطالب به درستی صورت گیرد.

حیدری یادآور شد: شهرداران نیز برنامه‌های خود را برای پسماند به دبیرخانه محیط زیست ارائه دهند و همچنین شورای تامین و شهرداران با همکاری محیط زیست از نقاط موقت دپوی زباله بازدید داشته باشند.

فرماندار شهرستان لنگرود در مورد دپوی نخاله ها نیز اظهار داشت: نخاله ها برای ساختمان سازی، پل سازی و جاده سازی استفاده می‌شود اما باید یک نقطه ای برای دفع آن مشخص شده تا منظره بدی در شهر ایجاد نشود.

گفتنی است در پایان فرماندار لنگرود از شهرداران لنگرود و کومله به دلیل فعالیت مناسب در زمینه پسماند با اهدای لوح قدردانی کرد.

/دیارمیرزا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا