آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

گرانی سرسام آور میوه در بازار/ در ستاد پرطمطراق تنظیم بازار گیلان چه می‌گذرد؟!

میوه

گرانی سرسام‌آور و بیش‌ازحد قیمت میوه در بازار و کوچک شدن سفره و سبد خانوار در تأمین آن گلایه مردم را در برداشته و نظارت بیشتر مسؤولان را می‌طلبد.

به گزارش تدبیرشرق، گرانی میوه و تره‌بار در بازار گیلان بیش از هر زمان دیگری موجب رنجش خاطر هم استانی‌ها شده و فرصت تغذیه از منابع انواع ویتامین‌ها را از بسیاری از مردم به‌ویژه طبقه متوسط به پایین گرفته است.

گرانی میوه در گیلان از حدود دو ماه پیش آغازشده و رفته‌رفته به بالاترین حد خود رسیده است، به‌گونه‌ای که اکنون علاوه بر مردم و مصرف‌کنندگان، صدای بارفروشان نیز درآمده است.

گرانی میوه در گیلان در حالی طی دو ماه اخیر به اوج خود رسیده که کمتر از یک ماهی به سال جدید باقی‌مانده و بنا بر رسم هرساله تقاضای مردم برای این کالاها نسبت به سایر ایام سال بیشتر است.

مردم با حضور در بازار رنگارنگ میوه و تره‌بار شهرها به‌ویژه در شهر رشت به‌شدت از افزایش افسارگسیخته قیمت میوه و تره‌بار نگران‌اند و کم‌توجهی مسؤولان در این رابطه و رها کردن بازار آن‌ها را بسیار رنجانده است.

با حضور در بازار تره و بار گیلان به‌ویژه شهر رشت مشاهده می‌شود که نه‌تنها قیمت میوه بلکه افزایش قیمت شامل سیب‌زمینی و پیاز هم شده و خرید مردم در این بازار پر تقاضا به عدد و شماره اجناس رسیده است.

در حال حاضر قیمت متوسط هر کیلو سیب ۱۷ هزار تومان، نارنگی ۲۳ هزار تومان، گلابی ۳۰ هزار تومان، پرتقال ۱۵ هزار تومان، خیار ۱۵ هزار تومان و یا میوه پرطرفداری همچون موز ۹۵ هزار تومان است.

اظهارات شهروندان  در بازارهای سطح استان نشان از هم‌خوانی نداشتن دخل‌وخرجشان حتی برای تأمین میوه و تره‌بار مصرفی است.

عده‌ای از مردم در هم‌کلامی خود با خبرنگاران مدعی هستند مصرف میوه روزانه آن‌ها به سبب افزایش قیمت‌ها و پایین بودن درآمدشان به صفر رسیده و به‌گونه‌ای امنیت غذایی آن‌ها به خطر افتاده است.

مردم می‌گویند طی سال گذشته در هر بار حضور در بازار حداقل سه قلم میوه خریداری می‌کردند اما امسال قدرت خرید حتی یک کیلو میوه را هم ندارند و اگر هم داشته باشند مجبورند به تعداد مصرفشان میوه خریداری کنند.

شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از مسؤولان انتظار دارند بیش از اینکه دسترسی به میوه و تره‌بار برای آن‌ها خاطره‌انگیز شود، وارد بازار شده و با پیش گرفتن اقداماتی تعادل واقعی و محسوس را در بازار به ارمغان بیاورند.

تشدید نظارت‌ها در بازار و تعیین نرخ پایه برای هرکدام از اقلام میوه و تره‌بار در بازار از سوی دولت انتظاری است که اغلب مردم در گفت‌وگو با خبرنگاران فارس به آن اذعان دارند.

البته گروه دیگری از مردم و شهروندان از یکسان نبودن محسوس قیمت میوه و تره‌بار در رشت گله‌مندند؛ آن‌ها میگویند در یک نقطه از شهر سیب یک قیمتی دارد و در قسمتی دیگر قیمت آن کاملاً متفاوت است.

مدیریت بازار میوه و تره‌بار در استان و نتایج نشست‌های متوالی این ستاد در استان و به‌تبع در شهرستان باید از سوی متولیان آن تشریح شود که در این ستاد پرطمطراق چه می‌گذرد که خروجی آن تشدید فشارها به مردم و کوچک‌تر شدن سفره شهروندان به‌ویژه دهک‌های با درآمد کمتر می‌شود.

ناگفته نماند که میوه و بارفروشان نیز در گفت‌وگوهای خود دلیل گرانی و چند نرخی بودن میوه و تره‌بار را افزایش نرخ آن‌ها در میادین تره‌بار و همچنین نقش پررنگ دلالان و واسطه گران می‌دانند.

میوه‌فروشان مدعی هستند اتحادیه و ناظران دولتی نظارت آن‌چنانی بر بازار ندارند و این سردرگمی‌ها موجب افزایش دلالان، احتکار و انحصار در فروش برخی میوه‌ها شده درحالی‌که تمامی محصولات موجود در بازار از تولیدات داخلی هستند و مشتمل نوسانات ارزی و تحریم‌ها نیز نمی‌شوند.

اما رئیس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در تشریح دلایل نامتعارف قیمت میوه در بازار می‌گوید که گیلان در تأمین سیب و پرتقال تولیدکننده نیست بلکه این میوه‌ها از ارومیه و مازندران تأمین می‌شود.

به گفته محمد فیض، در حال حاضر هیچ میوه‌ای در دست باغ‌دار نیست و بخشی از گرانی‌های موجود ناشی از وجود دلالان و ضعف در سیستم‌ها است.

آن‌طور که رئیس اداره بازرگانی صمت اعلام کرده حداقل دو هزار تومان قیمت سیب و پرتقال افت قیمت داشته و سه کشتی موز نیز در آستانه ورود به کشور هستند.

وی در خصوص تأمین میوه بازار شب عید هم گفته که در حال رایزنی برای خرید و عرضه ۵۰۰ تن پرتقال و ۳۰۰ تن سیب در گیلان هستند و پس از تصمیم ستاد کروناو گرفتن شیوه‌نامه‌های اجرایی، عرضه می‌شوند.

البته گرانی میوه در بازار راه چاره‌ای دارد و فیض در این خصوص گفته که ستاد تنظیم بازار با حضور نمایندگان صمت، جهاد و اتحادیه‌ها در تلاش هستند تا قیمت میوه و تره‌بار در بازار به‌صورت روزانه کشف و در نظارت‌های بالادستی مورد ملاک قرار گیرند.

رئیس اداره بازرگانی صمت گیلان معتقد است صاحبانصنوف و خرده‌فروشان نباید از دلالان خرید کنند چراکه با خرید از آن‌ها دلالی در بازار پرورش پیدا می‌کند.

افزایش قیمت میوه و تره‌بار در بازار و قدرت پایین مردم در خرید این دست از محصولات موضوعی است که باید مسؤولان پیش‌تر برای آن‌ها فکر و راه چاره بیندیشند.

افزایش قیمت میوه در بازار حاصل تصمیمات یک‌روزه و عدم نظارت چندروزه نیست بلکه این گرانی‌ها تدریجاً به بازار تحمیل‌شده و اکنون باید به‌صورت ضرب‌الاجل با آن مقابله شود.

در تأمین میوه و تره‌بار مردم و شهروندان که مستقیماً با امنیت غذایی مردم مرتب است و در شرایطی که معیشت مردم سخت و تنگ‌شده در پیش گرفتن اقدام مؤثر و هدفمند در تأمین و توزیع آن‌ها از اصلی‌ترین دغدغه مصرف‌کنندگان و خرده‌فروشان است.

مدیریت بازار میوه و تره بار با توجه به میزان فساد شدگی بالای آنها و عدم احتکار فرایندی مشخص و روشن است که البته باید به موقع و به اندازه نسبت به تامین و توزیع انها اقدام شود.

در پیش گرفتن طراحی شبکه تولید و توزیع هوشمند و مبتنی بر تقاضا در بازار میوه یکی از اقداماتی است که دولت به‌عنوان سیاست‌گذار و نه متولی می‌تواند در پیش بگیرد تا با برنامه‌ریزی دقیق، تولیدات در بازار ساماندهی و انتظارات عرضه و تقاضا در آن هدایت و قابل نظارت مستمر و منظم باشد.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا