آخرین خبرهابین الملل

انتقاد تند رسانه نزدیک به عربستان سعودی از بایدن: او موضع نرمی را در قبال ایران اتخاذ کرده / دولت بایدن در ماجرای بمباران فرودگاه اربیل، حتی انگشت اتهام خود را هم به سمت تهران نبرد / بایدن دیر یا زود اعتراف می‌کند که شیوه تعامل ترامپ با ایران درست بود

تدبیرشرق/خيرالله خيرالله در العرب، رسانه نزدیک به عربستان سعودی نوشت: ایران به بررسی های خود درمورد دولت جدید امریکا ادامه می دهد تا میزان آستانه صبر بایدن در برابر اقدامات خود در منطقه را بیازماید. ظاهرا ایران قصد دارد از این طریق دولت بایدن را مجبور به بازگشت بدون شرط به توافق هسته ای کند.

در ادامه این مطلب آماده است: واضح است که ایران از دولتهای اروپایی حاضر در برجام ناامید شده و می گوید که این دولتها تلاش لازم برای بازگرداندن ایالات متحده به توافق را نکرده اند و توان لازم برای رفع تحریمهای آمریکا علیه ایران را ندارند.

آیا جمهوری اسلامی می تواند دولت بایدن را مجبور به قبول دیدگاه خود کند؟ ایران عجله دارد و ایالات متحده صبر را انتخاب کرده است. فراتر از این، اگر دولت جدید آمریکا در مورد ایران نیتهایی هم داشت، پس از بمباران فرودگاه شهر اربیل در کردستان عراق، جایی که پایگاه نظامی آمریکا واقع است، از آنها صرفنظر کرد. با این حال آمریکا به جز ابراز عصبانیت شدید، واکنشی نداشته است، ضمن اینکه انگشت اتهام خود را به سمت تهران نمی برد.

مشخص نیست آیا دولت بایدن بالاخره مقابل ایران می ایستد یا آن را رها می کند تا طبق میل خود رفتار کند؟ تمام آنچه می توان گفت آن است که ایران در لبنان، یمن، عراق و سوریه، در حال وارد کردن فشار است.

در لبنان، اولین سخنرانی سید حسن نصرالله پس از ترور متفکر و فعل سیاسی شیعه، لقمان سلیم در جنوب لبنان، حاکی از آن است که این کشور مستعمره ایران است، وی به طور غیر مستقیم بر این مساله تاکید کرد که حزب الله بازیگر اصلی در لبنان است.

ترور سلیم، که به روابط قوی اش با دولت آمریکا و دولتهای اروپایی معروف بود، یک حادثه گذرا نیست، بلکه تفاوت بین دولت فعلی و دولت قبلی آمریکا در مورد لبنان را نشان می دهد.

آنچه در لبنان می گذرد، در یمن هم جریان دارد؛ چرا که ناگهان حوثی ها حملات خود را به عربستان سعودی افزایش داده و ثابت کردند که جزء جدا نشدنی استراتژی جمهوری اسلامی در برخورد با دولت جدید آمریکا هستند؛ آن هم دولتی که موضع نرمی را در قبال ایران اتخاذ کرده است. آنچه حوثی ها در فرودگاه أبها انجام می دهند، هیچ منطقی ندارد جز منطق تحریک ایالات متحده.

در این میان، عراق مکان مناسبی برای بازی جدید ایران برای آزمودن صبر آمریکا و نیت های دولت جدید است. دولت بایدن اقدامات متعددی انجام داده که نشان دهنده حسن نیتش در قبال جمهوری اسلامی است.

واقعیت آن است که ایران خود را وارد بازی تنش آمیزی کرده که ممکن است به سوریه هم کشیده شود؛ جایی که موشکهای ایران به اسرائیل نزدیک است. در این بین تهران روی این موضوع نیز حساب می کند که دولت آمریکا درگیر مشکلات داخلی اقتصادی و شیوع کروناست.

با این حال، درستی محاسبات ایران به یک دلیل دشوار است. زیرا اروپا یک تغییر اساسی در موضع خود نسبت به ایران ایجاد کرده است. اظهارات هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در مورد ضرورت گسترش توافق هسته ای با ایران به موضوع  موشکها و مسائل منطقه ای، نشان دهنده این تغییر است. دولت بایدن در نهایت چاره ای جز اعتراف به این مساله ندارد که دولت ترامپ شیوه درست تعامل با ایران را شناخته بود.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا