آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسییادداشت

نقض قانون علت واقعی فساد درشهرداری‌ها و تخریب چهره‌ی شهرداران

فساد درشهرداری‌ها

روزی نیست که خبردستگیری اعضای شورای فلان‌شهر و پرسنل شهرداری بهمان‌شهر و یا شخص شهردار به گوش نرسد!! و اولین چیزی که در این حیطه به ذهن میرسد، اینکه ایا این حجم بالای دستگیری شهرداران خداناکرده دلیل ناسلامتی آنهاست یا خلاها و نارسایی قانونی موجب خلاف شهرداران می شود؟؟

یا اینکه فشارها از سوی مردم به خاطرنارسایی‌های عمرانی وفرهنگی شهر و عاجزماندن از،پرداخت حق وحقوق کارکنان، شهرداران را ناگزیر به تخلف می کند.
با نگاهی به دستگاههای مرتبط با روستاها خواهیم دیدکه ادارات زیادی همچون راه ،بنیادمسکن، منابع طبیعی و.. عمدتا مربوط به روستا می باشند و طبعا دارای دهیاری هم هستند.
در حالیکه در شهرها تنها متولی شهر، شهرداری است. ازان سو، ادارات متولی روستا هم خدمات وهم حقوق مزایای خود را ازدولت دریافت می‌کنند؛ و این شهرداری‌ها هستند که محکوم به پرداخت مستمری وخدمات عمرانی می باشند.
روشن است کمتر شهرداریی را میتوان پیدا کرد که توانسته باشد رضایت مردم را جلب نماید.

قدرمسلم وقتی شهرداری با صدها مورد ریز و درشت نقض قانونی رها میشود ، باید در ادامه منتظر چنین ناهنجاریهایی هم بود.
یک روز تراکم فروشی، منع قانونی ندارد. و روز دیگر تسهیل در برداشت مصالح براحتی انجام میشود. اما هفته بعد تراکم فروشی جرم محسوب میشود و برای برداشت مصالح هم باید هفت خوان معروف را پشت سر گذاشت.
حال باید پرسید یک شهردار چگونه می تواند چشم انداز چهارساله یا حتی نگاه به افق‌های روشن در آینده داشته باشد!

آیا نباید تدوینگران قانون، برای اجتناب از تخلفات شهرداری ها مجازاتی درنظرگرفت و از آنان به عنوان ناظر پرسید علل این همه حجم تخلفات درچیست؟! مگرمی‌شود مثلا تخلف( ماده صد)قانونی باشد؟

معضلی که امروزه اکثر شهرداری‌ها به خاطردوگانگی رفتار، به آن مبتلایند. شهرداریها در شرایط سخت مالی به سرمیبرند وشهرداران همواره در کابوس بازداشت وزندان و هجمه و توبیخ احاطه!
مگر این سرمایه‌های انسانی محکوم به قربانی شدنند یا مگرکشوری مانند ژاپن ثروتی غیر از سرمایه انسانی دارد که اینگونه در حال رشد و بالندگی همه‌جانبه است و پیشرو.
حقیقتا جای انست که با تصویب قانونهایی مدون و فکرشده، نسبت به حفظ این سرمایه‌های اجتماعی و انسانی کشور کوشا و قدردانانه فکر شود. درپایان بایدگفت حرف این نیست که چرا متخلفین دستگیر میشوند؛ مسئله اینجاست چرا زمینه در بخش مدیریت شهر به شکلی ناهماهنگ و رها شده و منفعل است که گاه راهی جز وادادگی نقض‌قانون برای مدیران شهری باقی نمیماند. مسئله اینست‌….

/همای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا