آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

نصراللهی:بستن توییتر ترامپ استانداردهای دوگانه غرب را آشکار کرد

توییتر ترامپرئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: با بسته‌شدن حساب‌های ترامپ در شبکه‌های اجتماعی برای افکار عمومی آشکار شد که برخی ادعاها مثل جریان آزاد اطلاعات و بی‌طرفی غرب فقط شعار است و در عمل استاندارد دوگانه‌ای را شاهد هستیم.

اکبر نصراللهی اقدام اخیر شبکه‌های اجتماعی مبنی بر بستن حساب کاربری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را نقض آشکار ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر دانست و افزود: در این ماده حق دسترسی همه به تولید و انتشار اخبار و اطلاعات محترم شمرده شده است؛ آمریکا سال‌ها و بارها در مجامع مختلف، بر ادعا و شعار خودش مبنی بر آزادی بیان، جریان آزاد اطلاعات تاکید و بسیاری از کشورها را متهم به سانسور و سرکوب کرده است. سانسور و محدود کردن آزادی بیان اگر در حوزه کشورهای غربی اتفاق بیفتد بیشتر خودش را نشان می‌دهد؛ چون آنها مدعی این شعارها هستند.

این پژوهشگر رسانه‌ای افزود: ممکن است گفته شود کار ترامپ مخالف قانون و دموکراسی است که این نکته درست است. چون ترامپ در جهت ایجاد شورش و اغتشاش حرکت می‌کند، اما از طرف دیگر عملکرد توییتر و دیگر رسانه‌ها در جهت مسدود کردن حساب کاربری ترامپ ماهیت نظام رسانه‌ای غرب را آشکار کرده است.

وی کار ترامپ را زشت و خلاف امنیت ملی آمریکا دانست و گفت: با این حال نباید کل حساب توییتر او مسدود شود. ترامپی که ۷۰ میلیون رای آورد چرا نباید در توییتر تریبونی برای اظهار نظر نداشته باشد؟ این رفتار بر اساس شاخص‌های خودشان هم ناپسند است. توییتر می‌توانست مثل گذشته قسمتی از حرف‌های مغایر با امنیت ملی ترامپ را برچسب بزند یا حذف کند. بستن حساب او در توییتر با ۸۸ میلیون دنبال‌کننده بستن صدای مخالفان و نقض بی‌طرفی و جریان آزاد اطلاعات است.

نصراللهی با زیر سوال بردن اقدام شبکه‌های اجتماعی تاکید کرد: حق آزادانه تولید اطلاعات به این معنا نیست که یک روایت و یک حرف گفته شود. انتظار این بود که بسترهای رسانه‌ای غرب به مخالفان‌ آنها تریبون دهند و صرفا محتوایی را که تشویق به خشونت می‌کند برچسب بزنند.

این استاد ارتباطات اجتماعی مساله امنیت ملی را برای همه کشورها مهم عنوان کرد و توضیح داد: این اقدام توییتر نشان می‌دهد که امنیت ملی بر هر نوع کار رسانه‌ای اولویت دارد. در یازدهم سپتامبر هم دیدیم که وقتی پای امنیت ملی وسط باشد بقیه اصول کلاسیک رسانه‌ای موضوعیت ندارد؛ آمریکایی‌ها باید به کشورهای دیگر هم این حق را بدهند که در هنگام تهدید امنیت ملی حاکمیت برای رسانه‌ها محدودیت‌ها تعریف‌شده ایجاد کند.

وی با تشریح قدرت توییتر، رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در عصر حاضر گفت: یک بخش خصوصی به تعبیر آقای ترامپ، حساب توییتری رییس جمهوری آمریکا را مسدود می‌کند. آنهایی که در کشور ما قدرت رسانه را باور ندارند، باید به این موضوع توجه کنند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به اتفاقات چهار سال اخیر در آمریکا اظهار کرد: در دوره ترامپ بشریت به اندازه کل تاریخ این استانداردهای دوگانه و تعارض بین حرف و عمل را متوجه شد. حوادثی که در دوره ترامپ اتفاق افتاد دنیا را به یک کارگاه بزرگ رسانه‌ای و ارتباطات سیاسی تبدیل کرد و هر کسی توانست نقض آزادی اطلاعات را با چشمان خودش ببیند. رفتار کشورهایی که ادعای آزادی بیان داشتند و دیگران را به سانسور متهم می‌کردند، در برخی موارد عجیب و غیرمنتظره بود.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا