آخرین خبرهاسیاسیملی

ترکان: باید از دکتر مجید قاسمی تشکر ویژه کرد / او از سال ۸۹ تا ۹۹ بدون هیاهو و نجیبانه چهار پروژه بزرگ معدنی و صنایع معدنی در حوزه فولاد و مس را ایجاد کرد

تدبیرشرق/مشاور پیشین رئیس جمهور رویکردهای برنامه‌های هفتم توسعه برای بخش معدن کشور را تشریح کرد.

اکبر ترکان در گفت‌وگو با “بیرونیت” با بیان اینکه معدن باید محور اقتصاد کشور باشد، افزود: پیشنهاد می‌کنم دولت و مجلس ۱۰ رویکرد را در بخش معدن مورد هدف قرار دهند تا توسعه کشور رقم بخورد.

او گفت: پیشنهاد اول تبدیل ایمیدرو به سازمانی تخصصی برای فلزات غیرآهنی است. در این صورت ایمیدرو دیگر متولی صنعت فولاد و معادن سنگ آهن نخواهد بود و به‌طور تخصصی بر روی اکتشاف و سیاستگذاری معادن غیرآهنی به‌ویژه فلزات صنعتی مانند مس، الومینوم، سرب، روی، نیکل، کروم، منگنز، منیزیم، کادمیوم و تننگستن تمرکز خواهد کرد.

ترکان افزود: پیشهاد بعدی سپردن امور سیاستگذاری صنعت فولاد و سنگ آهن به شرکت ملی فولاد است. در این صورت هم این شرکت دوباره به روزهای اوج خو بازخواهد گشت و همین که سیاستگذاری‌های کلان صنعت فولاد کشور، معادن سنگ آهن و زغالسنگ در شرکت ملی فولاد ایران صورت خواهد گرفت.

او افزود: بنابراین در برنامه هفتم توسعه، بخش معدن دارای دو سازمان توسعه‌ای “ایمیدرو” و “شرکت ملی فولاد” خواهد شد که اولی بر روی فلزات غیرآهنی و دومی بر روی صنعت فولاد مترکز می‌شود.

او گفت: توسعه صنعت آلومینیوم یکی دیگر از رویکردهایی است که باید در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار گیرد. از این‌رو پیش‌بینی تولید سه میلیون تن آلومینیوم بهتر است در نظر گرفته شود تا کشور به باشگاه بزرگترین تولیدکندگان آلومینیوم بپیوندد.

ترکان در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان با توجه به فقر معادن بوکسیت در ایران مواد اولیه مورد نیاز این میزان آلومینیوم را تامین کرد، افزود: برای این کار چند راهکار وجود دارد. نخست آنکه معدنی را که ۲۵ سال پیش از کشور گینه خریداری کرده‌ایم، احیا شود و ما بتوانیم با تزریق صادرات سنگ بوکسیت به خلیج فارس ماده اولیه آلومینیوم را تأمین کنیم.

ترکان گفت: سال‌ها بود که مدیری را بالای سر این پروژه گذاشته بودیم اما نتوانستیم کاری از پیش ببریم اما اکنون یک خانم مدیر پروژه شده و توانسته تحرکاتی برای فعالسازی این معدن انجام دهد.

او افزود: راه بعدی تامین مواد اولیه برای صنعت آلومینیوم، تکیه بر ذخایر بزرگ آلومین در حوالی قزوین است که باید با سرمایه‌گذاری‌های گسترده این ذخایر به معدن تبدیل شده و آلومین آن برای تولید آلومینیوم مصرف شود.

او ادامه داد: صنعت آلومینیوم یک صنعت استراتژیک برای کشور خواهد بود و با توجه به اینکه تولید آن با انرژی برق صورت می‌گیرد و این فلز مصرف داخلی چندانی ندارد، به راحتی می‌توان برق را به آلومینیوم تبدیا کرده و با ارزش افزوده بالا این فلز را صادر کنیم که در حقیقت می‌توان گفت به نوعی صادرات برق با قیمت بسیار بالا را انجام می‌دهیم.

این دولتمرد پیشین افزود: تبدیل بندر پارسیان به قطب تولید و تجارت صنایع معدنی، یکی دیگر از پیشنهادهایی است که می‌توان به تنظیم‌کنندگان برنامه هفتم توسعه ارائه داد. این بندر ظرفیت‌های عظیمی می‌تواند در صادرات و واردات مواد معدنی و صنایع وابسته به آن ایجاد کند و کشور را به درآمدزایی برساند. بندر پارسیان در نزدیکی عسلویه قرار دارد و می‌توان از گاز موجود استفاده کرد و صنایع معدنی انرژی‌بر را در آنجا توسعه داد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا