آخرین خبرهاخبر داغیادداشت

کشیدن یا نکشیدن!!! مسئله این است!!!

دنداندندان عقل سومین دندان آسیاب و آخرین دندان سیستم دندانی‌ست که می‌تواند رویش پیدا کند. این دندان در بعضی افراد امکان عدم تشکیل و گاهی عدم رویش دارد که باید با عکس‌های غربالگری وضعیت و ارتباط و مسیر شکل‌گیری دندان عقل مشخص شود.

میانگین سنی تکمیل فرآیند رویش دندان عقل ۲۰ سالگی‌ست (در بعضی افراد به خصوص مردان تا ۲۵ سالگی هم احتمال رویش وجود دارد). در مواردی دندان عقل می‌تواند مثل سایر دندان‌ها رویش کرده و در سیستم جونده‌ی فرد کارایی داشته باشد.
در مواردی دندان عقل به طور نهفته یا نیمه نهفته باقی می‌ماند که عللی مثل کوچک بودن قوس فکی و یا مسیر رشدی متفاوت و گاهی علل پاتولوژیک(ضایعات و کیست‌ها و…) داشته باشد .
دندان عقل و به دنبال آن دندان مجاور عقل بیشتر از سایر دندان‌ها مستعد پوسیدگی‌ست که علت آن دسترسی دشوار هنگام تمیز کردن و گیر غذایی بین دندان و بافت لثه‌ای اطراف آن است. اینکه دندان عقل کشیده شود یا نه بسته به شرایط و تشخیص دندانپزشک دارد .
در مواردی ممکن است نقص در دندان آسیاب دوم باعث تصمیم به انتقال و یا استفاده از دندان عقل و نگه داری آن شود. حضور دندان عقل در زاویه‌ی فک پایین می‌تواند خطراتی همچون کاهش حجم استخوان و احتمال شکستگی فک را نیز به دنبال داشته باشد. در بیماران بالای ۳۵ سال که دندان عقل نهفته است و مشکلی ایجاد نکرده، در صورت نبود مشکل پاتولوژیک ( با بررسی‌های هر ۱ تا ۲سال) تصمیم به حفظ دندان عقل می‌شود که علت آن احتمال از دست رفتن استخوان در آن ناحیه و کاهش امکان تشکیل مجدد استخوان می‌باشد.
تحقیقات نشان می‌دهد که تاثیر دندان عقل در بهم ریختگی سایر دندان‌ها ناچیز است و علت بهم ریختگی باید در معیارها و عوامل دیگه‌ای بررسی شود. از این رو کشیدن دندان عقل به امید جلوگیری یا برطرف کردن بهم ریختگی دندان‌ها توصیه نمی‌شود.

بهترین زمان کشیدن دندان عقل نیز بین سنین ۱۷ تا ۲۰ سالگی گزارش می‌شود‌.

دکتر امیرحسین سرفراز
۱۳۹۹/۰۹/۲۰

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا