آخرین خبرهااسلایدربین المللسیاسی

المیادین: حمله به آرامکو؛ آیا انصارالله از دیدار مخفیانه نتانیاهو و بن سلمان اطلاع داشت؟

آرامکوهدف گرفتن یکی از مهمترین تاسیسات شرکت آرامکو، در جده، دارای دو بعد نظامی و استراتژیک است. آیا جنبش انصارالله یمن با حضور پمپئو در عربستان، از سفر پنهانی نتانیاهو به این کشور اطلاع قبلی داشتند و این آگاهی را با شلیک موشک «قدس ۲» نشان دادند و پیام موشکی خود با ابعاد راهبردی مهمی را به سعودی‌ها رساندند، که از درگیری شش ساله آن‌ها با متجاوزان به یمن فراتر رفته و به درگیری تاریخی استراتژیکی با رژیم صهیونیستی در خصوص مفهوم قدس می‌رسد؟

شارل أبی نادر در المیادین نوشت: هدف گرفتن یکی از مهمترین تاسیسات شرکت آرامکو، در جده، دارای دو بعد نظامی و استراتژیک است. آیا جنبش انصارالله یمن با حضور پمپئو در عربستان، از سفر پنهانی نتانیاهو به این کشور اطلاع قبلی داشتند و این آگاهی را با شلیک موشک «قدس ۲» نشان دادند و پیام موشکی خود با ابعاد راهبردی مهمی را به سعودی‌ها رساندند، که از درگیری شش ساله آن‌ها با متجاوزان به یمن فراتر رفته و به درگیری تاریخی استراتژیکی با رژیم صهیونیستی در خصوص مفهوم قدس می‌رسد؟

به گزارش تدبیرشرق، در ادامه این مطلب آمده است: در واقع، حمله اخیر به یکی از مهمترین تاسیسات آرامکو در جده، این ابعاد را دربردارد:

بعد نظامی

هدف گیری آرامکو با موشک «قدس ۲» صورت گرفت، که جزء سامانه‌های موشکی جدیدی است که از زمان آغاز معادله بازدارندگی از سوی انصارالله، در جنگ یمن استفاده شد. «قدس ۲» عنصر تازه‌ای در سامانه موشک‌های بالستیک ارتش و کمیته‌های مردمی یمن محسوب می‌شود که بار‌ها عمق عربستان سعودی را هدف گرفته است و این بار، ضربه سنگینی را به آرامکو وارد کرد.

مساله جالب توجه در حمله اخیر انصارالله، از جهت تکنولوژی نظامی، بی اثر بودن سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت و تاد پیشرفته آمریکا در برابر این موشکهاست، که نتوانستند از عربستان در مقابل موشک‌های یمن محافظت کند.

از سوی دیگر، رسیدن موشک‌های انصارالله به ساحل غربی عربستان در دریای سرخ، بدین معناست که تمام تاسیسات حیاتی عربستان در معرض هدف انصارالله قرار دارد.

بعد راهبردی

نمی‌توان سفر پنهانی و سریع نتانیاهو به عربستان سعودی را از تنش موجود در منطقه علیه محور مقاومت و همچنین تهدید ترامپ در مورد اقدام نظامی علیه ایران، که به انتقام جنون آمیز او به دلیل شکست در انتخابات در برابر جو بایدن مربوط می‌شود، جدا کرد، به این ترتیب، ترامپ تلاش می‌کند طی یک مانور حساب نشده، دولت جدید آمریکا را در باتلاقی از تشنج حساس در منطقه خاورمیانه قرار دهد، به نحوی که بایدن نتواند در تصمیم ترامپ در مورد خروج از توافق هسته‌ای با ایران و موضع گیری دوباره آمریکا در منطقه، تجدید نظر کند، تجدید نظری که می‌تواند موجب ترس هم پیمانان واشنگتن از جمله اسرائیل و عربستان از تغییر احتمالی در آمادگی یگان‌های آمریکایی برای خروج از منطقه شود.

به این ترتیب و با توجه به ابعاد حساس هدفگیری آرامکو با موشک «قدس ۲» یمنی ها، که برد آن به ۹۰۰ کیلومتر می‌رسد، می‌توان گفت موشک‌های مذکور امکان رسیدن به مرز‌های جنوب شرقی فلسطین اشغالی را نیز دارند و گویا پیام موشکی یمن متوجه چند جهت می‌شود، به این شکل:

مسیر بازدارندگی موشکی استراتژیک علیه دولت‌های متجاوز به یمن و در مقدمه آنها، عربستان سعودی، ادامه دارد و از حیث ظرفیت‌های موشکی، روند پیشرفت را می‌پیماید، همانطور که در هر یک از عملیات‌های این چنینی و هدف گیری‌های دور برد، تکنولوژی پیشرفته و قدرت نابود کننده موشک‌ها در انتخاب اهداف حساس و حیاتی، که اهمیت نظامی، اقتصادی و راهبردی زیادی دارند، آشکارتر می‌شود.

از این پس، یمنی‌ها نمی‌توانند اسرائیل را در مشارکت با عربستان در تجاوز به یمن، جدا کنند و در ادامه، چشم پوشی از اسرائیل در جریان معادله بازدارندگی، ممکن نیست. با توجه به اینکه ورود اسرائیل به تجاوز یمن مساله تازه‌ای نیست و صهیونیست‌ها کمک‌های اطلاعاتی، الکترونیکی و حمایت هوایی زیادی از یگان‌های ائتلاف جنگ علیه یمن به عمل آورده اند، موشک «قدس ۲» در آینده می‌تواند از جده به اندازه صد‌ها کیلومتر فراتر رفته و سرزمین‌های اشغالی را هم هدف بگیرد..

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا