آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغ

راه‌آهن ایران به افغانستان متصل می‌شود/افزایش ۵۰ تُنی ترانزیت کالا از دریای خزر

راه‌آهن ایرانوزیر راه و شهرسازی از اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی به کشور افغانستان در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه افتتاح راه‌آهن جمهوری اسلامی به افغانستان بوده و در ماه‌های آتی توسط روسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش تدبیرشرق، محمد اسلامی صبح امروز در همایش بین‌المللی اتحادیه اوراسیا در سالن همایشات بین‌المللی سازمان منطقه آزاد انزلی با بیان اینکه امضا تفاهم‌نامه میان جمهوری اسلامی با اتحادیه اوراسیا گامی اساسی به سمت گسترش روابط تجاری است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با تصویب و ابلاغ موافقت‌نامه کنونی برای همکاری با اتحادیه اوراسیا گام اولیه و اساسی را به‌سوی گسترش ارتباطات در کلیه حوزه‌های تجاری و اقتصادی با اعضای این اتحادیه برداشته و پیوستن به این تشکل اقتصادی منطقه‌ای فرصت بی‌نظیری را برای کشور به وجود آورده است.

وی با اشاره به تأثیرگذاری اتحادیه اوراسیا در بهبود روابط اقتصادی ایران با آسیای مرکزی و حوزه قفقاز گفت: اهمیت ژئوپلیتیکی اتحادیه اوراسیا بسیار زیاد است زیرا با استفاده از تعرفه‌های ترجیحی، کاهش استفاده از دلار، افزایش سهم عرضه ملی در پرداخت‌های تجاری، تنوع‌بخشی به صادرات ایران و استفاده از ظرفیت‌های اتحادیه به‌عنوان درگاهی برای تأمین نیازهای اساسی در شرایط تحریم‌های ظالمانه امکان سرمایه‌گذاری مشترک در بخش‌های مختلف تولیدی و ایجاد بازار مشترک را فراهم می‌آورد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر ضرورت استفاده از موافقت‌نامه تجارت آزاد تصریح کرد: در صورت رفع نواقص و تکمیل زیرساخت‌ها می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب دستاوردهای سیاسی و اقتصادی برای استقرار امنیت و توسعه اقتصاد در کشور داشته و به کیفیت و افزایش رقابت در سیستم بازار، حفظ استقلال بازار کمک کرده و شرکت‌های بزرگی را وارد منطقه کرد.

اسلامی لازمه داشتن قدرت تجارت را برند سازی دانست و بیان کرد: در راستای ایجاد قدرت تجارت و قدرت لجستیک برنامه‌ریزی‌های منسجمی را به انجام رساندیم‌ زیرا داشتن قدرت تجارت نیازمند برند سازی بوده و از این طریق می‌توانیم برندهای معتبر و تولید باکیفیت داشته و باعرضه مستمر آن اعتمادسازی کرده و به بازارهای پایدار دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به فرصت‌های بی‌شمار ترانزیتی در کشور گفت: ما می‌توانیم با دست‌یابی به بازار هدف و بهره‌مندی از قدرت لجستیکی به یک بازار پایدار دست‌یابیم زیرا با استفاده از ظرفیت‌های حمل‌ونقل می‌توان به تداوم رساندن کالا به بازارهای هدف کمک کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ایجاد برندهای تجاری معتبر در منطقه افزود: با استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد می‌توان با ایجاد برندهای تجاری مهم و قدرتمند به توسعه اقتصادی کشور کمک کرد.

اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص برای افزایش ۵۰ تنی ترانزیت کالا در منطقه دریای خزر تصریح کرد: در منطقه دریای خزر مزیت‌های خوبی به لحاظ قرار گرفتن در کنار خزر از شمال به جنوب، تعاملات فی‌مابین بنادر دریای خزر و از همه مهم‌تر الحاق راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و به عضویت درآمدن راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه راه‌آهن کشورهای آسیایی و تعاملات چهارجانبه می‌توان ترانزیت کالا را از ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش داد.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در خصوص توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی در کشور بیان کرد: توسعه زیرساخت‌های ریلی منجر به رشد تجاری و اقتصادی کشور می‌شود و بر همین اساس اتصال چابهار به شبکه ریلی، اتصال راه‌آهن قزوین-رشت به آستارا و بندر انزلی جزو برنامه‌های اولویت اول وزارت راه است و طبق زمان‌بندی افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی از اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی‌ ایران به افغانستان در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت راه افتتاح راه‌آهن جمهوری اسلامی به افغانستان است و در ماه‌های آتی توسط روسای جمهور دو کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا