آخرین خبرهااقتصادیملی

مسیح مهاجری: خبر سقوط ترامپ، باعث ریزش شدید قیمت ارز و سکه و خودرو شد ولی دلالان اقتصادی و بازیگران سیاسی موفق شدند جلوی ریزش قیمت‌ها را بگیرند

تدبیرشرق/حجت الاسلام و المسلمین مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله این روزنامه نوشت: عصاره تمام خواسته‌ها درباره مبارزه با کرونا اینست که فقط در صورتی که تمام امکانات کشور اعم از دولتی و غیردولتی بکار گرفته شوند، می‌توان از این مبارزه دشوار تاریخی سربلند و پیروز بیرون آمد.

درباره شیوه‌های ناقص و بی‌اثر و ضرورت تجدیدنظر در آن‌ها و روی آوردن به شیوه‌های تجربه شده و موفق در داخل و خارج، مطالب زیادی مطرح شده و این هشدار نیز داده شده که اِعمال محدودیت‌های ناقص و عدم نظارت بر اجرای شیوه‌نامه‌ها با توجه به بی‌اعتنائی عده‌ای از مردم به مقررات، کاملاً بی‌اثر خواهد بود. علاوه بر این، متأسفانه در جامعه ما موانع زیادی نیز بر سر راه مبارزه با کرونا وجود دارند که تصمیمات را ملغی و مصوبات را بی‌اثر می‌کنند.

مهم‌ترین مانع، ورود عناصر غیرمرتبط به مسائل سیاسی و خط‌مشی کلی کشور، به ریز و درشت مسائل مختلف و اظهارنظر کردن درباره سیاست خارجی، آینده روابط کشور با این یا آن دولت خارجی، رویداد‌های نقاط مختلف جهان و تعیین خط‌مشی برای مسئولین است. این‌ها موجب پیدایش حساسیت درباره همه‌چیز می‌شوند و وقتی حساسیت‌ها به وجود می‌آیند، مسئولین کشور با موانعی بر سر راه انجام مسئولیت‌های خود مواجه می‌شوند که از رهگذر آن‌ها اداره امور کشور دچار اختلال می‌شود. درست در همین وضعیت است که بلاتکلیفی و سردرگمی به سراغ تصمیم‌گیرندگان، مجریان و ناظران می‌آید و اوضاع چنان آشفته می‌شود که دیگر هیچ چیزی را نمی‌توان در جای خودش مشاهده کرد.

مدتی است مردم کشورمان از گرانی رنج می‌برند. بررسی‌ها نشان می‌دهند گرانی‌ها ریشه منطقی اقتصادی ندارند و زائیده دلال‌بازی‌ها و گربه‌رقصانی‌های سیاسی هستند. در شرایط سخت اقتصادی، تعطیل کردن کسب و کار و در خانه ماندن و انجام دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا برای بسیاری از مردم غیرممکن و برای عده زیاد دیگری نیز دشوار است. در چنین شرایط سختی همین که دولت درصدد باز کردن راهی برای حل مشکلات اقتصادی برمی‌آید، عوامل دلال‌بازی‌ها و سیاست‌بازان حرفه‌ای وارد صحنه می‌شوند و راه را سد می‌کنند و اجازه نمی‌دهند مردم نفس راحتی بکشند. آن‌ها منافع خود را بر مصالح مردم ترجیح می‌دهند و نمی‌خواهند مشکلات حل شود تا بتوانند از یکطرف جیب‌های گشاد خود را پر کنند واز طرف دیگر، رقیب سیاسی را از قدرت دور کنند و خودشان بر کرسی قدرت تکیه بزنند. پدر قدرت بسوزد که چشم‌ها را کور و گوش‌ها را کر می‌کند و طالبان خود را به هر خیانت و جنایتی وادار می‌سازد و اولین قربانی در این معرکه، مردم بی‌گناهی هستند که در تمام صحنه‌ها برای کشور و نظام فداکاری می‌کنند ولی در نبرد‌های سیاسیون بر سر قدرت همواره خرد می‌شوند.

به همین روز‌های بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگاه کنید که خبر سقوط ترامپ، باعث ریزش شدید قیمت ارز و سکه و خودرو شد ولی دلالان اقتصادی و بازیگران سیاسی دست به دست همدیگر دادند و دسته اول با به صدا درآوردن زنگ خطر برای جیب‌های گشاد و دسته دوم با اظهارنظر‌های سیاسی درباره آینده رابطه با آمریکا، موفق شدند جلوی ریزش قیمت‌ها را بگیرند و همه چیز را به سیر صعودی برگردانند. باید خیلی ساده‌لوح باشیم که بپذیریم این واقعه، یک اتفاق است و نتیجه همدستی دلالان اقتصادی با بازیگران سیاسی نیست.

حالا به این سؤال جواب بدهید که در این آشفته‌بازار جولان دادن‌های بازیگران قدرت و سیاست و اقتصاد، چگونه می‌توان مردمی که زیر فشار‌های گرانی در حال له شدن هستند را به قرنطینه برد و مشکل کرونا را حل کرد؟ بپذیریم که در کشور ما علاوه بر ضعف مدیریت، عوامل دیگری همچون بازیگران سیاسی، طالبان قدرت و شیفتگان ثروت نیز موانع مهمی بر سر راه مبارزه با کرونا هستند. تردید نکنیم که تا کرونا زیر چتر سیاست قرار دارد، مهمان ما ملت مظلوم ایران خواهد بود. راه درست مبارزه با کرونا، خارج ساختن آن از زیر چتر سیاست است.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا