آخرین خبرهاتدبیر ورزشی

محمود فکری؛ هم لباس رزم و هم کت و شلوار!

نیمکت استقلال سیاست واتوریته را با هم می‌خواهد

تدبیرشرق/شمارش معکوس برای آغاز رقابت‌های لیگ برتر آغاز شده و هواداران استقلال این روزها برای رونمایی از استقلال مدل 1400 لحظه‌شماری می‌کنند. جاییکه شاگردان محمود فکری باید تا چند روز دیگر مقابل مهمان جدید لیگ بیستم یعنی مس رفسنجان به میدان بروند .

اما فارغ از پرداختن به اولین جدال رسمی استقلال با کادر جدیدش روی سخن  با محمود فکری سرمربی جدید و کاپیتان اسبق استقلال است که این روزها در هوای ایده آل پاییزی شهر تهران به دنبال یافتن ترکیب ایده آلش برای تقابل مقابل شاگردان محمد ربیعی است.فکری حالا تیمی در اختیار دارد که با دو وجود بازیکن سرشناس در هر پست ، دست بازی برای یک چیدمان ایده آل و جذاب دارد.

با شناختی که در همه این سال‌ها ما از شخصیت محمود فکری چه در جایگاه بازیکن و چه سرمربی داریم او را فردی جنگنده و مسئولیت‌پذیر می‌شناسیم که بدون هرگونه بهانه‌تراشی و اعتراضی صرفاً به دنبال کسب پیروزی مقابل رقبایش هست. این دقیقاً همان شخصیت ایده آل هواداران هر تیمی در سراسر جهان فوتبال است. اینکه بازیکن و مربی‌اش بدون اعتنا به تمام مشکلات و کاستی‌هایی که وجود دارد تمرکزش را تنها به یک هدف معطوف می‌کند که همان برد در هر کارزاری است

این در حالی است که باکمی دقت در گفت‌وگوهای اخیر فکری با رسانه‌ها می‌توان به‌راحتی دریافت که او سعی دارد که همین رویه را در مقام جدید خود پیش ببرد، به‌نحوی‌که به بازیکنانش این را القا کند که برای به نمایش گذاشتن بهترین کیفیتشان به دنبال بهانه‌ای نگردند حتی اگر حق با آن‌ها باشد. سرمربی استقلال در بخشی از آخرین صحبت‌هایش درخصوص بزرگ‌ترین معضل این روزهای این تیم یعنی زمین تمرینی گفت: «به بازیکنانم گفته‌ام که تماشاگران دیگر این‌گونه بهانه‌ها را برنمی‌تابند. به آن‌ها گفته‌ام حتی اگر ما روی سنگ هم تمرین کنیم باید صرفاً به دنبال قهرمانی و شادی دل هواداران باشیم که از هر چیزی مهم تراست.»

این صحبت‌های فکری به‌مانند همان حاضر شدن به فروش خانه‌اش برای پرداخت خسارت جدایی از نساجی از آن دسته از اظهاراتی است که اکثر قریب به‌اتفاق هواداران با شنیدنش کِیف می‌کند و لذت می‌برند، فارغ از اینکه معمولاً بازیکنان چندان روی خوشی به این‌گونه اظهارات نشان نمی‌دهند و اخباری که حول‌وحوش تیم استقلال در هفته اخیر هم به گوش می‌رسد نیز حاکی از همین ناراحتی را دارد.

قدر مسلم محمود فکری برای اینکه بتواند کنترل بهتری روی بازیکنان تیمش که هرکدام از آن‌ها داعیه حضور در ترکیب ثابت تیم را دارند داشته باشد، باید اقتدار خودش را به بهترین نحو ممکن نشان دهد و هیچ‌کسی منکر این مسئله نیست که در غیر این صورت ممکن است با تبعات جبران‌ناپذیری روبرو شود. البته با صرف به این مطلب و در نظر گرفتن اینکه او باید تا جایی پیش رود و به شکلی رفتار کند که بازیکنش را مقابل هوادار قرار ندهد.

با این توضیح، اتفاقاتی که در خلال آخرین دیدار استقلال مقابل چوکا تالش رخ‌داده است را می‌توان از دو جنبه بررسی کرد. اول اینکه فکری به‌درستی مقابل اعتراض بی‌مورد بازیکنانش ایستاد. او بدون هرگونه مماشاتی هم سنگ اعتراض، بازیکنان تیمش را با تنبیهی منطقی مواجه کرد و این همان انتظاری است که از او به‌عنوان نفر اول تیم می‌رود و نکته دوم که از اهمیت زیادی برخوردار است، جلوگیری از پخش خبر این‌گونه اتفاقات درون تیمی است که می‌تواند در آینده کمر تیمش را بشکند. موضوعی که خود محمود فکری در سال‌های گذشته بارها به چشم خودش اثرات مخربش را دیده است. او باید هر چه سریع‌تر قبل از آغاز لیگ در جهت جلوگیری از درج این‌گونه خبرهای داخل رختکن تیمش واکنش درستی را نشان دهد. فراموش نکنیم که این‌گونه اعتراضات ممکن است در هر تیمی وجود داشته باشد که در صورت افشا شدن تبدیل به حاشیه‌های مخربی خواهد شد خصوصاً اگر تیم نتایج خوبی را به دست نیاورد.

فکری بهتر از هرکسی می‌داند که درنهایت این بازیکنان هستند که باید در درون زمین بازی کنند و از همین رو باید در آینده به نحوی سیاست مدارانه رفتار کند تا بازیکنانش برای موفقیت او و تیم استقلال حتی سرشان را هم بگذارند و این درست همان هنر مربیان بزرگ دنیا از قبیل کی روش و دیگو سیمئونه و سایر مربیان موفقی است که ضمن در نظر گرفتن اتوریته سخت انضباطی، بازیکنانشان هر کاری برای به موفقیت رساندن مربیانشان انجام می‌دهند و این امر تا زمانی است که بازیکنان به این شناخت برسند که این مربی خودش را پشت اشتباه مهره‌هایش پنهان نمی‌کند و تمام تقصیرات را جلوتر از هرکسی خودش بر گردن می‌گیرد.

او باید از سرنوشت مربیان سابق استقلال را از قبیل منصوریان و مجیدی و حتی نامجو مطلق درس بگیرد.در تیمی که حتی قهر کادر پزشکی‌اش هم به‌تنهایی قادر است به تیتر اول روزنامه‌ها تبدیل شود انتظار می‌رود او قدری در اظهاراتش وسواس بیشتری به خرج دهد تا با اتکا به مهره‌های باارزشی که در اختیار دارد بتواند استقلال را در این فصل به‌روزهای خوب خودش بازگرداند که در صورت تعبیر این آرزو او به قهرمان استقلال نوین بدل خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا