آخرین خبرهاسیاسیملی

طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به جمهوریت نظام خدشه وارد می‌کند

نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس:

تدبیرشرق/سیدکاظم دلخوش اباتری در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به جمهوریت نظام خدشه وارد می‌کند.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ضرورت اصلاح قانون انتخابات گفت: با کلیت موضوع موافقم اما این طرح نواقصی دارد که باید بر طرف شود.

دلخوش دفاع از حقانیت دین اسلام را مسئولیت بزرگان و مجتهدان دانست و گفت: به نظر من رئیس جمهور قادر نخواهد بود همه این موارد را تشخیص دهد.

نماینده مردم صومعه‌سرا با انتقاد نسبت به امکان رد صلاحیت کاندیدا پس از مصاحبه با مشاور کاندیدا، این موضوع را خلاف شرع و قانون دانست.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان بر اساس قانون وظیفه احراز صلاحیت کاندیداها و نظارت بر حسن روند برگزاری انتخابات را بر عهده دارد افزود: ارزیابی برنامه داوطلبان و احراز صلاحیت مشاوران خارج از صلاحیت قانونی شورا است و با اصول ۱۱۸ و ۱۹۹ قانون اساسی و قانون نظارت شورای نگهبان بر انتخابات ریاست جمهوری مغایرت دارد.

نماینده ادوار هفتم، هشتم، دهم و یازدهم مجلس در ادامه انتقادات خود از این طرح، در خصوص نحوه ثبت نام داوطلبان نیز این موضوع را مغایر با اصل ۱۱۶ دانست.

دلخوش ورود شورای نگهبان به امر انتخابات پیش از ثبت نام داوطلبان را مغایر با قانون و دستاویزی برای دشمنان و معاندان برشمرد و اظهار داشت: با چنین موضوعی، مساله انتصابی بودن در انتخابات را مطرح می کنند و زمینه اختلاف و تفرقه را ایجاد خواهند کرد.

وی همچنین این طرح را مغایر بند ۹ سیاست های مشارکت اجتماعی، بند ۶۸ سیاست های کلی برنامه ششم و اصل ۱۱۰ و بند ۵ اصل ۳ قانون اساسی دانست.

نماینده صومعه سرا با اشاره به اینکه شورای نگهبان پس از ثبت نام کاندیداها با کمبود وقت مواجه می شود بیان داشت: پیشنهاد می شود زمان ثبت نام از چند ماه جلوتر آغاز شود.

وی در پایان با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، خواستار در اولویت بودن مساله اقتصاد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا