آخرین خبرهااسلایدرخبر داغسیاسی

به منظور کاهش آلودگی هوا و مقابله با کرونا پیرهادی: دولت با محدودیت تردد و حمایت معیشتی اوضاع را کنترل کند

کرونایک عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت محدودیت تردد و حمایت معیشتی از مردم برای کنترل آلودگی هوا و مقابله با کرونا، گفت: همراه شدن کرونا با معضل آلودگی هوا در کلانشهرها، شرایط را بحرانی کرده لذا اتخاذ تدابیر قاطع و سریع و به دور از بوروکراسی در این شرایط حیاتی است.

محسن پیرهادی اظهار کرد: قریب به 5 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری، می‌گذرد اما آنطور که باید و شاید اهتمامی برای پرداختن به این امر و به صورت مشخص «معضل آلودگی هوا» در میان مسئولان امر دیده نمی‌شود و اغراق نیست اگر بگوییم این سند 15 بندی مورد غفلت قرارگرفته است.

وی افزود: سه سال بعد از ابلاغیه مقام معظم رهبری قانون هوای پاک حاصل شده است و بر اساس این قانون، 20 دستگاه مسئولیت رفع  معضل آلودگی هوا را عهده‌دار شدند و نشست‌های فراوانی برای پرداختن به مسائل محیط زیستی و به صورت مشخص کاهش آلودگی هوا برگزار کرده‌اند اما هنوز که هنوز است، مسئولان امر بر سر معرفی علت اصلی این آلایندگی به تفاهم نرسیده‌اند و این عدم تفاهم در مسیر مذکور بن‌بست جدی ایجاد کرده و به قولی مسئولان مرتبط سالهاست اندرخم یک کوچه‌اند.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه دولت به عنوان قوه مجریه و سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان متولی امر باید عزم جدی در این زمینه از خود نشان می‌دادند اما روند فعالیت و خروجی نشست‌های آن‌ها اغلب بی‌دستاورد مانده است. این رخوت موید این است که عزمی برای پرداخت به معضل آلودگی هوا که هر ساله در نیمه دوم سال کلان شهرها را درگیر می‌کند وجود نداشته و پرداختن به قانون هوای پاک هرگز در اولویت کاری دولت نبوده است.

پیرهادی تاکید کرد: در تمام این سالها نهایت کاری که دولت در این زمینه انجام داده تعطیلی مدارس در روزهای بحرانی بوده است، اقدامی اور‍ژانسی که نه علاج معضل است و نه رافع موقتی آن!

وی همچنین یادآور شد: در بررسی‌های کارشناسانه مشخص شده که در میان عوامل متعدد و موثری که در بحث آلودگی‌ هوا می‌توان برشمرد، حمل و نقل و خودروهای غیراستاندارد به دلیل پایین بودن احتراق سوخت در آنها اصلی‌ترین عامل آلودگی هوا است که البته محدود به خودروهای فرسوده هم نیست و این ضعف در سیستم خودروسازی داخلی همچنان باقی است و رفع نشده است. این در حالی است که صنعت خودروسازی در اختیار دولت است. به تعبیری می‌توان گفت که دولت خودش مسئول ایجاد آلودگی هوا از طریق ساخت خودروهای غیراستاندارد است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در کنار همه عوامل موثر در بروز آلودگی هوا، آنچه که در شرایط کنونی قابل اهمیت است و توجه ویژه‌ای می‌طلبد این است که بر اساس یافته‌های جدید سازمان بهداشت جهانی‌ ارتباط مستقیمی بین آلودگی هوا و شیوع بیماری کووید 19 و احتمال افزایش قربانیان آن وجود دارد چرا که آلاینده‌های هوا سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و ریسک ابتلا به بیماری را بین مردم را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: ناگفته پیداست که پاندمی‌ کرونا که بر سلامت مردم سایه انداخته و همراه شدن آن با معضل آلودگی هوا در کلان شهرها، شرایط را بیش از بیش بحرانی کرده و لذا ضرورت اتخاذ تدابیر قاطع و سریع و به دور از بوروکراسی در این شرایط حیاتی است.

پیرهادی خاطرنشان کرد: در روزهای حساس کنونی مسئولان مربوطه باید محدودیت‌ها برای خروج غیرضروری افراد در اجتماع را افزایش داده و از افرادی که به کار روزمره وابسته‌اند و پشتوانه مالی ندارند حمایت معیشتی کند، ضمنا عوامل موثر بر آلودگی هوا را اولویت‌بندی کرده و برای کاهش آن راهکار جدی ارایه دهند، مسئولان باید بدانند تصمیم‌هایشان در روزهای پرمخاطره اخیر ضامن جان افراد است و فرصت آزمون و خطا و طی تشریفات معمول را ندارند.

وی در پایان حفاظت از جان مردم را نیازمند تصمیم‌گیری به موقع، سنجیده و قاطعانه از سوی مسئولان اجرایی کشور دانست و گفت: باید انفعال و رخوتی مدیریتی را کنار گذاشته و در این میدان اگر نیازمند همراهی و مردم هستند باید با مردم وارد تعامل شده و از آنها کمک بگیرند.

/ایسنا

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا