آخرین خبرهاسیاسیملی

ندیمی: نیاز به یک صرفه جویی اساسی داریم

تدبیرشرق/ابوذر ندیمی کارشناس مسائل اقتصادی و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی معتقد است که مردم از مشکلات پیش‌رو بی‌نصیب نخواهند ماند.

او با اشاره به اینکه «این مشکلات ناگزیر است و مردم نیز از آن بی‌نصیب نیستند» گفت: «مردم همچنان که شاهدیم ناگزیر به تغییر سبد کالایی و الگوی مصرف خود می‌شوند. بسیاری از هزینه‌هایی که در گذشته عادی بود باید حذف شود یا به جهت دیگری تغییر کند. اگر در گذشته مثلا 100 میلیارد واردات قانونی و 40 میلیارد واردات غیر قانونی داشتیم به معنی آن بود که امکان استفاده از 140 میلیارد دلار از منابع برای واردات داشتیم و حالا نداریم پس طبیعتا مشکلات در تامین اقلام ، کالا و مانند آن بیشتر خواهد شد.»

وی در پاسخ به این پرسش که چطور می‌توان پس مشکلات حاصل از عدم تمدید معافیت‌ها برآمد، گفت: «عدم تمدید معافیت را از چند دیدگاه می‌توان بررسی کرد. اول اینکه امرعجیبی نیست و نظام حاکم بر آمریکا برنامه مشخصی برای ایران داشت. این برنامه در دوره اوباما و قبل و بعد آن اشکال مختلفی داشت. برخی سعی می‌کردند با انعقاد پیمان‌ها و اعمال محدودیت‌ها این برنامه را پیاده کنند و برخی نیز سعی می‌کنند که مجموعه محدودیت‌ها را مدیریت کنند.»

ندیمی افزود: « نظام فعلی امریکا که احتمال دو دوره‌ای شدن آن نیز وجود دارد، شیوه خود را دارد. به این ترتیب ما نمی‌توانیم که مثل قبل به مثلا 100 میلیارد دلار درآمد سالانه از راه فروش نفت و گاز یا به همین تناسب به آورد وارداتی آن فکر کنیم. با این تغییرات باید برای تامین درآمد و واردات خود برنامه داشته باشیم.»

عضو کمیسیون اقتصادی در مجلس نهم، پیشنهاد کرد: « وزارت‌خانه‌هایی که واردات داشتند باید لیست کالاهای وارداتی خود را در اختیار کارآفرینان قرار دهند تا آن‌ها بتوانند تعریف جدیدی از تولید انجام دهند.»

وی در پاسخ به این پرسش که راهکار مورد نظر وی در عمل چقدر قابلیت تحقق دارد، گفت: « بخشی از این هدف به لحاظ شرایط امروز جهان در امر فناوری و انتقال تکنولوژی قابل دسترسی است و بخشی از آن نیز در میان مدت و بلند مدت حاصل خواهد شد. البته ممکن است به بخشی از این هدف نرسیم زیرا پیچیدگی‌ها ، دشواری‌ها و پرهزینگی‌هایی وجود دارد.»

این نماینده پیشین مجلس ادامه داد: « مقابله با این محدودیت‌ها نیازمند این است که اولا به مردم تکیه کنیم تا تولیدات را افزایش دهند. دوما حکومت باید از لحاظ منابع و مصارف یک صرفه جویی اساسی داشته باشد و جهت دهی منابع به سوی اهداف مورد نظر و مدیریت تحریم بسیار مهم است. طبیعتا در نظام ارتباطات همسایگی نیز باید همسایگانی که ممکن است از آن ها تامین نیاز شود را مدیریت کرد. در عین حال باید باور داشت که آمریکایی‌ها بر خواسته خود اصرار دارند و برنامه دارند. مشکلات ما در این دوره به شدت نسبت به دوره‌های قبلی سخت‌تر است و بسیاری از ورودی‌هایی که قبلا داشتیم مثل امارات نیز دیگر موجود نیست. بر همین اساس نباید فکر کنیم که با روش‌های گذشته می‌توان این شرایط را مدیریت کرد.»

ندیمی با تاکید بر «ضرورت وحدت و همدلی در نظام اقتصادی و اجتماعی» گفت: « باید از بزرگنمایی و سیاه‌نمایی یا نادیده گرفتن توان ایرانیان داخل و خارج از کشور، نظام کارفرمایی و تولید پرهیز کرد. در عین حال خوش باورانه برخورد کردن نسبت به مسائل نیز صحیح نیست و می‌تواند برای ما مشکلات بیشتری ایجاد کند. باید همه امکانات حکومت در راستای مبارزه با این شرایط استفاده و از واردات و تولیدات غیر ضروری پرهیز کرد. در عین حال باید در مدیریت بر ارز و ریال نیز جهت‌دهی درست داشته باشیم».

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا