آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

لزوم رعایت بستر 25 ساله در رودخانه ها / سازگاری با طبیعت راهکار اساسی مقابله با بحرانهایی نظیر سیلاب

سیلاب

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گیلان مطرح نمود : رعایت بستر 25 ساله رودخانه در درجه نخست برای حفظ جان انسان ها است.

مهندس خرّمی در گفتگوی تلفنی در برنامه در مسیر توسعه شبکه باران با موضوع آسیب شناسی سیلاب اخیر در شهرستان  تالش، سازگار شدن مردم با طبیعت را اصلی‌ترین راهکار مقابله با بحران‌هایی نظیر سیلاب اعلام کرد و بیان داشت: وقتی بستر 25 ساله رودخانه تعیین می‌شود بایستی به آن احترام بگذاریم و رعایت کنیم بنابراین فاصله داشتن از حریم رودخانه‌ها در درجه نخست برای حفظ جان انسان ها است.

مهندس وحید خرّمی، سکونت مردم در حریم رودخانه را مخاطره‌آمیز اعلام کرد و  اظهار داشت: راه‌های روستایی و زیرساخت‌های بسیاری از نقاط گیلان در بستر رودخانه‌ها واقع شده‌ و باید دستگاه‌های مربوطه برای حفاظت از آنها تدبیری اتخاذ کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان عنوان کرد: در گیلان 2 هزار و 400 کیلومتر رودخانه وجود دارد که طبیعتاً تراکم بسیار بالایی است و از طرفی بافت سکونتی و جمعیتی نیز در تمام نقاط استان به هم نزدیک است.

مهندس خرّمی نزدیک شدن به حریم رودخانه را موضوعی دانست که در استان گیلان زیاد اتفاق می‌افتد و بیان داشت: شرایط اقلیمی و همچنین  چند سال پشت سر هم خشکسالی موجب شده  مردم سیلاب‌ها را کمتر ببینند و برای همین بیشتر به رودخانه‌ها و حریم آن نزدیک می‌شوند که بسیار خطرناک است.

وی نزدیک شدن مردم به بستر 25 ساله رودخانه‌ و اینکه بدون شک با بارش‌های شدید و سیلاب خسارت‌هایی به همه وارد می‌شود را متذکر شد و ابراز داشت: رودخانه را نمی‌توان به نحوی مدیریت کرد که از محل زندگی مردم دور شود، بنابراین انسان است که باید از رودخانه فاصله بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان مسیر یک رودخانه را مدیریت کرد که به اهالی آسیب وارد نشود عنوان کرد: رودخانه از مسیر خود خارج نمی‌شود و تنها در عرض بستر 25 ساله به سمت چپ و راست جابه‌جا می‌شود و اینطور نیست که از مسیر 25 ساله خود خارج شود.

مهندس خرّمی این موضوع که بسیای از راه‌های روستایی و زیرساخت‌های ما همه در بستر رودخانه‌ها واقع شده‌اند را نیز متذکر شد و تصریح کرد: یا باید این زیرساخت‌ها مانند تجهیزات برق ایمن‌سازی شوند یا اینکه باید از بستر رودخانه خارج شوند که خارج کردن آن‌ها طبیعتاً شدنی نیست، بنابراین بهتر است ایمن‌سازی در دستور کار قرار گیرد.

وی سیلی که در شهرستان تالش اتفاق افتاد را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه در این سیلاب آن‌چنان بیرون‌زدگی آب از حاشیه رودخانه نداشتیم ابراز داشت: در این‌جا بیشتر نزدیک شدن مردم به رودخانه آسیب ایجاد کرد از طرفی وقتی مسیر رودخانه پر می‌شود آبگرفتگی راه‌ها و روستاها اتفاق می‌افتد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان آوردهای بسیار زیاد مصالح توسط آب را از جمله عوامل دخیل در سیلابی شدن رودخانه‌ها تلقی کرد و گفت: هر سیلی که اتفاق می‌افتد رسوبش را با خود به همراه می‌آورد بنابراین اگر تمام مسیرها را هم از قبل خالی و لایروبی کنیم مسیر آن از بالا دست مجدد پر می‌شود

وی با بیان اینکه رودخانه را نمی‌توان از بستر طبیعی‌اش خارج کرد؛ تلاش برای حفظ کف رودخانه و انجام عملیات آبخیزداری را دو مقوله مهمی که باید در دستور کار باشد خواند و گفت: در بسیاری از رودخانه‌هایی که در بالادست آن‌ها آبخیزداری انجام شده دیگر شاهد بروز سیلاب‌های ویرانگر نیستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان ایمن‌سازی پل‌ها در استان گیلان به ویژه نقاطی که سیلاب‌ها رخ می‌دهند را لازم و ضروری دانست و افزود: برای ایمن سازی پل ها نیاز به کف بندی داریم که کف رودخانه ها را ایمن بکنیم که  بر اساس میزان مصالحی که در رودخانه موجود است با توجه به بند  “و ” تبصره 8  قانون بودجه سال 99 پروژه های حفاظتی در رودخانه اجرا می کنیم اما بیشتر از پتانسیل از آن برداشت نمی‌کنیم.

مهندس خرّمی با تأکید بر اینکه برداشت بیش‌ از حد و افتادگی بستر رودخانه، تخریب جداره‌های آن را به همراه دارد عنوان کرد: بسیاری از شالیزارها به خاطر پائین رفتن کف رودخانه در حال آسیب هستند  وادامه داد؛ شرکت آب منطقه‌ای گیلان نیز در کنار همه دستگاه‌ها در مدیریت بحران قرار دارد و به رسالت‌های خود عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه هرساله 600 هزار مترمکعب مصالح از رودخانه‌های استان برداشت می‌شود خاطرنشان کرد: این رسوبی است که با سیلاب‌های سالیانه می‌آید، بنابراین هر رسوبی که به رودخانه می‌آید وقتی از حد خود خارج شود مجوز برداشت آن را صادر می‌کنیم.

/روابط عمومی آب منطقه ای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا