آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغ

دندان پزشک لاهیجی؛ توصیه های دندانپزشکی در دوران کرونا/ در موارد اورژانسی به دندانپزشک مراجعه کنید

توصیه های دندانپزشکیسرفراز با تاکید بر اینکه درمان های غیراورژانسی دندان‌پزشکی در شرایط دیگری انجام شود، گفت: مراجعه به مراکز درمانی در شرایط اپیدمی کرونا در شرایط اورژانسی است.

به گزارش تدبیرشرق، دهان، بینی و چشم جز مخاط اصلی ورود ویروس کرونا به بدن انسان محسوب می شود و با توجه به شیوع بیماری کووید ۱۹، در دندانپزشکی به علت فاصله نزدیک بیمار و کادر درمانی زمینه انتقال ویروس فراهم می شود. پس در این دوران باید چه کارهایی انجام دهیم تا از پوسیدگی های دندانی و دردهای ناشی از آن پیشگیری کنیم و یا در صورتی که به درمان های دندانپزشکی احتیاج پیدا کردیم، چه مواردی را مدنظر قرار دهیم تا درمانی بدون خطر و بدون اضطراب داشته باشیم.

در این خصوص با «امیرحسین سرفراز» دندانپزشک لاهیجانی به گفتگو پرداختیم که در زیر می‌خوانید.

سرفراز با اشاره به اینکه مطب های دندان‌پزشکی از ابتدای شروع کرونا در ایران و اعلام وضعیت قرمز تا خرداد تعطیل بودند، گفت: درمان های دندان‌پزشکی در این دوران به کارهای اورژانسی محدود شد.

این دندان‌پزشک لاهیجانی با بیان اینکه توصیه سازمان بهداشت جهانی در روزهای کرونایی جهت مراجعه به مراکز درمانی در شرایط اورژانسی است، افزود: با توجه به افزایش روزافزون آمار ابتلا به کرونا در کشورمان و موج سوم این بیماری، مسئله‌ حضور و درمان در مراکز دندانپزشکی از اهمیت بیشتری برخوردار شده است و در مواردی همچون مشکلات لثه، علائم تورم و ناخوشی، خونریزی مداوم، درمان ریشه در صورت درد مراجعه به دندانپزشکی توصیه شده است.

وی با تاکید بر اینکه درمان های غیراورژانسی دندان‌پزشکی در  شرایط  دیگری انجام شود، تصریح کرد: باید درمان های غیراورژانسی دندانپزشکی از جمله جرم‌گیری، کارهای زیبایی، ترمیم دندان‌شکسته، روکش و بریج های دندانی‌، ایمپلنت‌های دندانی، کشیدن ریشه های بدون علامت، دندان های لق بدون خطر، مشکلات مفصل فکی، بوی بد دهان در شرایط دیگری صورت گیرد.

سرفراز با بیان اینکه در شرایط اپیدمی کرونا اهمیت مسئله‌ حضور بیماران و رعایت پروتکل های بهداشتی و ضدعفونی سطوح و محیط بیشتر از قبل مورد توجه است، اظهار کرد: با توجه به روش انتقال بیماری کرونا از طریق ریزگردهای آب ( آیروسل ) اهمیت رعایت و فاصله دهی به بیماران و مراجعه کنندگان و پرهیز یا مدیریت کردن کارهایی که تولید آیروسل دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی ادامه داد: عدم حضور در مطب های شلوغ، انجام کارهای غیراورژانسی، همراه نداشتن همراه در افرادی که نیازی ندارند از مواردی است که باید به آن توجه کرد.

دندانپزشک لاهیجانی با بیان اینکه آبسه های دندانی، پری کرونیت، عفونت لثه نیز می توانند علائمی همچون تب داشته باشند، افزود: این موارد بهتر است با معاینه دقیق بررسی شود و استفاده بی‌‌رویه از داروهای کورتونی، ژلوفن، ایبوبروفن و مسکن هایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند در این دوران پرهیز شود.

سرفراز در پایان توصیه کرد: بیماران ضمن رعایت اصول اخلاقی در گزارش سابقه داشتن علائم کرونا و تب( به دلیل احتمال ناقل بودن) و نیز عدم استفاده از ماسک های سوپاپ‌دار توسط دندانپزشکان و پرسنل (به علت عدم فیلتر هوای بازدمی و احتمال ناقل بودن کادر درمان)، در معاینات و غربالگری های قبل از حضور در مراکز دندانپزشکی توجه کافی داشته باشند.

/شبستان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا