آخرین خبرهااستان ها

گیلان تامین کننده ۸۵ درصد فندق کشور است | رتبه پنجم گیلان در تولید مرکبات

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان خبر داد:

تدبیرشرق/مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان گیلان با بیان این مطلب که گیلان رتبه اول در پرورش فندوق را به خود اختصاص داده است، گفت: گیلان دارای ۱۹ هزار و ۲۳ هکتار باغ فندوق است.

منوچهر پارسا فر با اشاره به اینکه شهریور ماه پایان برداشت فندوق از باغات استان است، افزود: پیش بینی می شود امسال بالغ بر ۲۱ هزار تن فندوق از باغ های استان گیلان برداشت شود.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید فندوق ۵۹ هزار و ۵۰ نفر فعالیت می کنند، اظهار داشت: ۸۵ درصد از نیاز فندق کشور از سوی استان گیلان تامین می گردد.

پارسافر با اشاره به اینکه فندوق از محصولات اقتصادی محسوب می شود، گفت: متاسفانه در این زمینه صادراتی انجام نمی شود و ۶ واحد فناوری فندوق شکنی در سه شهرستان املش، سیاهکل و رودسر در حال فعالیت هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه حمایت از باغات فندوق جهاد کشاورزی استان یارانه نهال به باغداران ارائه می شود، یادآور شد: به باغداران در خرید نهال کمک خواهیم کرد و تا ۵۰ درصد از قیمت نهال به آنها یارانه خواهیم داد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه طرحی را با عنوان توسعه باغات در اراضی شیب دار در دست اجرا داریم، افزود: در این طرح به عرصه هایی با بارش بالای ۳۰۰ میلیمتر یارانهداده می شود و از باغداران حمایت می کنیم تا بتوانند اراضی خود را افزایش دهند.

وی ادامه داد: باغاتی که مدرن و دارای سیستم آبیاری هستند و یا می‎خواهند راه اندازی کنند تا ۸۵ درصد تسهیلات بلاعوض و ۱۵ درصد نیز برای کارهای جدید اعطا خواهد شد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان گیلان در مورد مرکبات نیز به دیارمیرزا گفت: سطح زیر کشت مرکبات در استان گیلان ۱۱ هزار و ۱۶۳ هکتار است و ۱۷۵ هزار تن از باغات مرکبات استان محصول برداشت شد که این میزان تولید با ارزش اقتصادی ۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال همراه بوده است.

پارسافر با اشاره به ۲۷ هزار و ۹۰۰ نفر بهره بردار در این حوزه گفت: رتبه پنجم در تولید مرکبات را استان گیلان به خود اختصاص داده است و عمده شهرستان هایی تولید کننده مرکبات املش، لنگرود و رودسر هستند.

وی افزود: با توجه به محصولات کشاورزی تولید شده استان گیلان ۲۵ درصد از این تولیدات در حوزه باغبانی انجام می شود که ۲۶۶ هزار تولید کننده در حوزه باغبانی فعالیت می کنند و رتبه نهم از لحاظ سطوح کشت در کشور را به خود اختصاص داده ایم.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا