آخرین خبرهااسلایدربین المللخبر داغ

رئیس‌جمهور لبنان: زمان تغییر نظام طائفه‌ای لبنان فرارسیده / سهمیه بندی‌های طایفه‌ای هرگامی به سوی اصلاح را متوقف می‌کند / سرنوشت کشور باید به رای شهروندان وابسته باشد نه رهبران طائفه‌ها

نظام طائفه‌ایژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان با تاکید به اینکه نظام طائفه ای برای زمان گذشته معتبر بوده و دوران آن سپری شده، گفت که زمان تغییر این نظام که هرگونه اراده سازنده را راکد و هرگامی به سوی اصلاح را متوقف می کند، فرا رسیده است.

به گزارش تدبیرشرق، ژنرال عون یکشنبه شب در نطقی تلویزیونی به مناسب یکصدمین سالگرد اعلام تاسیس «کشور بزرگ لبنان» خطاب به ملت این کشور اظهارداشت: لبنان سرزمین غم و شادی، همزیستی ، مبارزه و درد و رنج، متاسفانه امسال مملو از بحران ها و بلایای بی سابقه بوده که جایی برای شادی باقی نگذاشته اما با این حال امید به تغییر واقعی که به خیزش دوباره لبنان می انجامد ، همچنان باقی است.

وی لبنانی ها با بازبینی صادقانه و صریح تاریخ یکصد سال گذشته کشورشان فراخواند و گفت: خصوصیت جامعه لبنان این است که کثرت گرا و متنوع است و اگر خوب مدیریت شود این یک مزیت واقعی است. نیاکان ما با درک مزایای زندگی و همزیستی مشترک و احترام به حق دیگری برای وجود سیاسی و این رمز موفقیت ما بود تا اینکه نوسان های سیاسی در منطقه آتش جنگ داخلی را در لبنان شعله ور کرد.

رئیس جمهوری لبنان افزود: توافق طائف (که به جنگ داخلی ۱۵ ساله لبنان پایان داد) به بخشی از قانون اساسی جدید تبدیل شده است دارای نقاط قوت و ضعف هایی است که در هر مسئله ای پیش روی ما قرار می گیرد.

ژنرال عون خاطرنشان کرد: لبنان امروز در یک بحران بی سابقه است زیرا چندین دهه انباشت بحران ها در سیاست ، اقتصاد ، پول و زندگی منفجر شده است و حال آیا زمان آن رسیده است که یک نظام جدید یا یک توافق نامه جدید مورد بحث قرار گیرد؟

وی تصریح کرد جوانان لبنان خواهان تغییر هستند، صدای آنها در همه جا برای تغییر نظام پیچیده است، بنابراین ما باید به آنها گوش دهیم. این جوانان لبنان هستند که می آیند و به خاطر آنها و آینده آنان می گویم بله، زمان تغییر نظام فرا رسیده است.

رئیس جمهوری با بیان اینکه «کثرت گرایی» موجب شده تا لبنان به سرزمین گفت وگو تبدیل شود، گفت: آیا می توانیم اجازه دهیم که این مزیت به محرکی برای تقسیم و جدایی تبدیل شود؟

ژنرال عون افزود: نظام طائفه ای مبتنی بر حقوق طوایف و سهمیه بندی های موجود بین آنها مدتی پیش معتبر بود، اما امروز به مانعی در برابر هرگونه توسعه و احیای و خیزش لبنان و به مانعی برای هرگونه اصلاح و مبارزه با فساد و از سوی دیگر به عاملی برای ایجاد اختلاف ، تحریک و تفرقه برای هر کسی که می خواهد به کشور ضربه بزند ، تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه به توسعه ، تعدیل و تغییر نظام نیاز داریم حالا هرچه می خواهید اسم آن را بگذارید، خاطرنشان کرد:مسلم است که لبنان برای مدیریت امور خود نیازمند مفهوم جدیدی است که براساس قانون شهروندی و مدنیت کشور بنا شده باشد. تحول لبنان از سیستم طایفه ای موجود به کشور مدنی مدرن به معنای نجات آن از میراث نفرت انگیز طایفه گرایی و نجات آن از کشورهای حامی ، خطوط قرمز و سهمیه بندی ها است که هرگونه اراده سازنده را راکد وهرگامی به سوی اصلاح را متوقف می کند.

رئیس جمهوری لبنان تصریح کرد: لبنان و لبنانی ها پس از رنج های طولانی مدت ، سزاوار دولتی هستند که صلاحیت ها معیار تشکیل آن و قانون ضامن حقوق همه به طور مساوی باشد و سرنوشت کشور به رای شهروندان و نه رهبران طائفه ها وابسته باشد. این کشور و دولت را مردم و جوانان خواستارهستند .

ژنرال عون با بیان اینکه « معتقدم فقط یک دولت مدنی قادر به حمایت و حفاظت از تکثرگرایی و وحدت واقعی در لبنان است»، گفت: می خواهم لبنان به عنوان یک کشور مدنی اعلام شود و من برای دعوت به گفت وگو همه مقامات معنوی و رهبران سیاسی به منظور دستیابی به نطامی قابل قبول و متناسب با قانون اساسی تعهد می دهم.

این اظهارات رئیس جمهوری لبنان در حالی است که چهار تن از نخست وزیران اسبق لبنان عصر روز یکشنبه ، « مصطفی ادیب» سفیر لبنان در آلمان را به عنوان نخست وزیر جدید برای تشکیل دولت لبنان پیشنهاد کردند تا فراکسیون های پارلمانی بتوانند فردا دوشنبه با حضور ژنرال « میشل عون» دراین باره گفت وگو و رایزنی کنند.

«نجیب میقاتی ، فواد سنیوره، تمام سلام و سعد حریری» در نشستی که در « بیت الوسط » منزل و دفتر کار حریری در مرکز بیروت برگزار شد، این تصمیم را اتخاذ کردند. این در حالی است که « امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه امروز میهمان لبنانی ها خواهد بود، او در سفر یک ماه پیش خود به بیروت تشکیل دولت جدید لبنان برای شروع اصلاحات و حل مشکلات اقتصادی و مالی و اداری این کشور را خواستار شده بود.

«دیوید شنکر» معاون وزیر امور خارجه آمریکا هم قرار است در روزهای آینده وارد بیروت شود.

براساس این گزارش، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله هم روز یکشنبه و در سخنرانی خود به مناسبت عاشورای حسینی گفت که امیدواریم روز دوشنبه که رایزنی های فراکسیون های پارلمانی شروع می شود، نمایندگان بتوانند نامزدی را که از مقبولیت مطلوب برای تشکیل دولت جدید به عنوان نخست وزیر انتخاب کنند.

وی اظهارداشت: به دولتی که بتواند برای بهبود اوضاع اقتصادی ، مالی و خدمت به مردم لبنان، ایجاد اصلاحات و بازسازی لبنان که خواست همه لبنانی ها است، تلاش کند.

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد که برخلاف ادعای برخی دروغگویان و منافقین که می گویند حزب الله مانع اصلاحات در لبنان است، ما خواستار اصلاحات هستیم و برای انتخاب نخست وزیر و تشکیل دولت جدید به منظورنجات لبنان از خلاء سیاسی همکاری ومشارکت می کنیم.

دبیرکل حزب الله با بیان اینکه دولت جدید لبنان باید پاسخگوی به مطالبات مردم بوده و نماینده اراده آنان باشد نه دولت های مداخله گر باشد، تاکید کرد که برای طرح مطالبات نیازی به آشوب و آتش زدن اماکن عمومی و دولتی نیست بلکه باید با گفت وگو و مذاکره برای تحقق مطالبات مردم تلاش کنیم.

وی اظهارداشت که هیچ مرجعیت دینی یا رهبر سیاسی نمی تواند بگوید مطالبات و اراده مردم لبنان چیست و حزب الله که بزرگترین حزب سیاسی در لبنان و با جنبش امل و همپیمانان خود قدرتمندتر و بزرگتر می شویم چنین ادعایی را نداریم.

سیدحسن نصرالله گفت: برخی می گویند مردم لبنان دولت بی طرف یا مستقل یا تکنوکرات یا تکنوسیاسی می خواهد ، خیر اینطور نیست و تنها راه تعیین اراده ملت لبنان صندوق رای و انتخابات و اکثریت پارلمانی است.

دبیرکل حزب الله در باره دعوت مکرون برای قرارداد و توافق سیاسی جدید در لبنان در سفر یک ماه قبلش به بیروت خاطرنشان کرد: چند روز قبل شنیدیم که منابع رسمی فرانسوی به نظام طائفه ای در لبنان انتقاد شدید دارند و معتقدند که این نظام قادر به حل مشکلات و رفع نیازهای لبنان نیست وامروز دوست دارم بگویم که برای بررسی آرام این موضوع و رسیدن به یک قرارداد سیاسی جدید آماده هستیم اما یک شرط داریم و آن اینکه محور این بررسی یک گفت وگوی ملی و با اراده و رضایت همه گروه های لبنانی باشد و ملاحظات و نگرانی های مردم لبنان لحاظ شود.

وی همچنین تصریح کرد: پیشتر من از تشکیل کنگره تاسیسی برای تحول در نظام طائفه ای سخن گفتم نه ایجاد قرارداد سیاسی جدید ، واکنش های برخی طرف ها را دیدیم و امروز هم تصور کنید که مثلا رئیس جمهوری اسلامی ایران و یا رئیس جمهوری سوریه خواستار قرارداد سیاسی جدید در لبنان شده بودند ، گروه های دیگرچگونه واکنش نشان می دادند آیا مثل ما اینگونه محترمانه برخورد می کردند؟ این مشکل فرهنگ سیاسی و عقلانیت سیاسی در لبنان است.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا