آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغ

سرگردانی روستائیان با اجرای طرح هادی/ حل مشکل آب کشاورزی ۷ شهر با احداث سد پلرود

آب کشاورزیعضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با اذعان به اینکه طرح هادی مانع از کسرت جمعیت در روستاها شده است، گفت: طرح هادی و اختلافات میان بنیاد مسکن و منابع طبیعی باعث شده مردم روستاها نتوانند در زمین‌های خود خانه برای خود درست کنند که باید این منع قانونی برطرف شود.

به گزارش تدبیرشرق، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد صفری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولویت اصلی کمیسیون شوراهای مجلس اصلاح قانون انتخابات شوراها است، اظهار کرد: برگزاری انتخابات شوراها در برخی از مناطق کشور مشکلاتی را برای آن منطقه و یا نظام ایجاد کرده و همواره با حواشی بسیاری مواجه بودیم لذا تصمیم بر این شد تا در کمیسیون شوراها قانون انتخابات شورا را اصلاح کنیم.

وی با اشاره بررسی مهم‌ترین مشکلات طرح هادی در تمامی روستاهای کشور گفت: طرح هادی به‌عنوان طرح توسعه روستایی مطرح‌شده لذا باید یک کار علمی برای رشد اقتصادی منطقه انجام شود ولی متأسفانه طرح هادی ایراداتی دارد که حتماً باید برطرف گردد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با اذعان به اینکه طرح هادی مانع از کسرت جمعیت در روستاها شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تأکید بسیار زیادی به کسرت جمعیت و عدم مهاجرت مردم از روستا به شهرها دارند ولی طرح هادی و اختلافات میان بنیاد مسکن و منابع طبیعی باعث شده مردم روستاها نتوانند در زمین‌های خود خانه برای خود درست کنند که باید این منع قانونی برطرف شود.

صفری با تأکید بر جدیت کمیسیون داخلی مجلس برای رفع مشکلات قانونی طرح هادی بیان کرد: وقتی طرح هادی محدوده‌ای را مشخص می‌کند طبق قانون در آن محدوده مردم روستا می‌توانند خانه ساخته و یا کارهای دیگر انجام دهند ولی همین کار هم با مغایرت‌هایی همراه بوده و کمیسیون مغایرت‌های استان‌ها هم به‌جای رفع مشکل بیشتر مردم روستا را محدود می‌کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت ساخت سد پل رود در شهرستان رودسر تصریح کرد: تکمیل سد پل رود بسیار برای مردم شهرستان رودسر حائز اهمیت است زیرا مشکل کمبود آب را در آن مناطق برطرف می‌کند که بر اساس آخرین اطلاعات این سد با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصدی مواجه بوده ولی به علت مشکلات اعتباری روند اتمام پروژه به‌کندی انجام می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان استان گیلان در مجلس شورای اسلامی با گله‌مندی از عدم جدیت مسؤولان برای تکمیل سد پل رود افزود: این پل مشکل آب کشاورزی هفت شهر گیلان را برطرف می‌کند ولی میزان اعتباری که در سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ برای آن در نظر گرفته شد در شأن یک پروژه ملی و مهم نیست لذا با پیگیری‌های صورت گرفته تا پایان سال این سد آبگیری خواهد شد.

صفری با بیان اینکه در کنار تکمیل سد پل رود چند اقدام اساسی و مهم باید انجام شود، گفت: دسترسی جاده به این سد که چیزی در حدود ۱۰ کیلومتر بوده و ایجاد شبکه‌های آب‌رسانی در پایین‌دست سد پل رود اقداماتی است که باید حتماً انجام شود.

وی با تأکید بر لزوم اجرایی شدن طرح توسعه آب‌رسانی شرق گیلان تا شهرستان رودسر بیان کرد: یکی مهم‌ترین مشکل مردم شهرستان رودسر و املش کم‌آبی و یا بی‌آبی کامل در تابستان و زمستان است زیرا پروژه آب‌رسانی سفیدآب فقط ۴۰ درصد آب شهرستان را تأمین می‌کند لذا تا زمانی که تصفیه‌خانه تول لات به بهره‌برداری نرسد این مشکل رفع نخواهد شد.

نماینده مردم شهرستان رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی برای تکمیل تصفیه‌خانه تول لات رودسر افزود: این پروژه بزرگ‌ترین پروژه شهرستان رودسر محسوب شده و مردم ۱۰ سال چشم‌انتظار تکمیل این تصفیه‌خانه هستند ولی نواقصی‌ وجود داشته و در دوره‌های گذشته توجه ای به آن نشده لذا برای بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه نیاز به بیش از ۱۰ میلیارد اعتبار از منابع ملی است.

صفری با گله‌مندی از عدم وجود گاز در ۹۰ روستای شهرستان رودسر و املش گفت: متأسفانه عقب‌ماندگی‌های زیادی در حوزه گازرسانی به روستاهای رودسر و املش وجود دارد ولی گازرسانی به این مناطق به علت صعب‌العبور بودن برای شرکت گاز هزینه‌بر است ولی دو راه‌حل برای گازرسانی وجود دارد فقط با جدیت در این خصوص وجود داشته باشد.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا