آخرین خبرهااسلایدراقتصادیخبر داغسیاسی

ابوذر ندیمی: دولت فقط می‌تواند افزایش نرخ ارز را به تأخیر بیندازد و نمی‌تواند جلوی افزایش آن را بگیرد/ مردم برای حفظ ارزش پول خود ارز و سکه می‌خرند

نرخ ارزیک اقتصاددان گفت: دولت اگر بخواهد قیمت ارز را کنترل کند باید به تقاضای بازار پاسخ بدهد یعنی از پس تأمین ارز برآید. دولت تنها می‌تواند افزایش نرخ ارز را به تأخیر بیندازد، اما نمی‌تواند جلوی افزایش آن را بگیرد.

افزایش افسارگسیخته قیمت طلا و ارز در کشور قدرت خرید مردم را بیش از پیش کاهش داده است و هر روز سفره‌هایشان را کوچک‌تر می‌کند و این افزایش گویا سر بازایستادن هم ندارد. اما دلایل به‌وجود آمدن چنین شرایطی چیست و آیا می‌توان امید داشت که نرخ ارز و طلا پایین بیاید؟

ابوذر ندیمی، اقتصاددان درباره این موضوع گفت: «سیاست‌های پولی و ارزی با یکدیگر ارتباط دارند. مردم با نقدینگی موجود زندگی می‌کنند و وقتی این میزان مشکلات اقتصادی را می‌بینند به انحاء مختلف سعی می‌کنند که ارز پول خود را حفظ کنند و به همین دلیل مدام مشغول خرید ارز، طلا یا مسکن هستند و در میان این بازارها سرگردان می‌شوند. تا زمانی که سیاست‌های اقتصادی کشور در ابعاد کلان اصلاح نشود و نگاه ما به ارتباط با کشورهای مختلف جهان تغییر نکند و نظام مدرن جهانی را نپذیرفته‌ایم، وضعیت همین‌گونه است».

او ادامه داد: «مردم وقتی اوضاع نابسمان اقتصاد را می‌بینند، وقتی با کرونا و رکود شدید اقتصادی مواجه می‌شوند و وقتی اختلاف سران قوا را در می‌یابند تصویر روشنی پیش روی خود ترسیم نمی‌کنند دائم دچار تردید می‌شوند که پولمان را چه کنیم تا ارزشش حفظ شود. دولت دیگر نمی‌تواند با اِعمال سیاست‌های گذشته مانند ارزفروشی قیمت ارز را ثابت نگاه دارد و هر روز شاهد افزایش نرخ ارز و به تبع آن طلا هستیم. ما باید مشکلات خود را در ابعاد کلان و به‌خصوص در ابعاد جهانی حل کنیم تا هر کنشی در عراق، افغانستان یا عربستان یا هر تصمیمی در آمریکا بر سرنوشت اقتصادی ایران تأثیر نگذارد».

 ندیمی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ ارز و طلا بازهم بالا خواهد رفت، گفت: «دولت اگر بخواهد قیمت ارز را کنترل کند باید به تقاضای بازار پاسخ بدهد یعنی از پس تأمین ارز برآید؛ در غیر این‌صورت باید مسیر تقاضا را کلا ببندد که در این صورت هیچ کالای مصرفی نباید به کشور وارد شود یا همه بازارهای مرزی باید بسته شوند که چنین شرایطی کاملا غیرممکن است. تا وقتی تعریف‌مان از دنیا این است و نسبت درستی با کشورهای جهانی برقرار نکنیم وضعیت همین است. دولت تنها می‌تواند افزایش نرخ ارز را به تأخیر بیندازد اما نمی‌تواند جلوی افزایش آن را بگیرد».

/نامه نیوز

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا