آخرین خبرهااستان هااسلایدرخبر داغیادداشت

رایزنی‌های دیپلماتیک؛ گام‌هایی استوار برای رشد اقتصاد ملی از دروازه‌های گیلان

اقتصاد ملییادداشت – امیرحسین کبیری* : طی ۱۰ روز گذشته، با وجود سایه‌افکنی کرونا بر تمامی شئون زندگی مردم دنیا و نیز مناسبات جهانی، رایزنی‌های دیپلماتیک در گیلان تعطیل نبود و استاندار در ارتباط‌های تصویری با همتایان خود در آستراخان و ساراتوف، به تبادل نظر نشست.

ترجیع بند این گفت وگوها ، اهتمام به توسعه روابط اقتصادی و تجاری با بهره گیری از مزیت های منحصربفرد هریک از طرفین بود؛ اتحادیه اقتصادی اوراسیا که میز دبیرخانه آن در رشت استقرار یافته و نیز سرای تجاری ایرانیان در آستراخان که به همت اتاق بازرگانی استان دایر شده، فرصت کم نظیری برای گسترش ارتباطات گیلان با همسایه شمالی فراهم آورده که باید از آن بدرستی و شایستگی استفاده کرد بویژه در مقطع زمانی کنونی.

دکتر زارع در جلساتی که در تیرماه جاری با مدیران خانواده صنعت و معدن و نیز مسئولان بخش های صنفی صمت استان که بمناسبت روز صنعت و معدن برگزار شد و همچنین در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی گیلان، به تصریح بیان داشت که بازرگانان، تاجران و فعالان اقتصادی، ارز حاصل از صادرات را برای رونق چرخه اقتصادی به کشور برگردانند.
این تاکید بیانگر ضرورت ” تلاش ملی ” در جهت مقابله با دشمنی های بی شماری است که برای فلج کردن اقتصاد کشور به کار بسته شده؛ هرچند این دشمنی ها، بی‌وقفه طی افزون بر چهار دهه ای که از عمر نظام اسلامی ایران می گذرد، وجود داشته اما وضع تحریم های بی سابقه علیه ایران همزمان با نادیده گرفته شدن تعهدات یک دولت که اقدامی خلاف قوانین بین الملل و پدیده ای نادر به شمار می آید؛ شرایط دشوارتری را بوجود آورده ، بر این اساس برنامه ریزی ها باید بر این مبنا باشد که با همراهی جامعه مدنی و صنفی و نیز همکاری های منطقه ای هم دولتی و هم غیردولتی، مقابله ای موثر با تحریم داشت.
در دوران اوج شیوع کرونا، صادرات از گیلان حتی یک روز هم تعطیل نشد ؛ این موضوع ثبت یک ” افتخار ملی ” است و امروز دیپلماسی پویا راهی است که با وجود همه گیری کرونا ، در استان سیاستگذاری و در پیش گرفته شده است و برقراری ارتباط های تصویری با استانداران آستراخان و ساراتوف بر همین مبناست.
دکتر زارع در گفت وگوهای خود با ایگور بابوشکین و والری رادایف ضمن معرفی گیلان و توانمندی های این استان، برپایی نمایشگاه های توانمندی های تجاری و صنعتی ایران در استان های مختلف روسیه را یادآور شده و این آمادگی را اعلام کرده که نمایشگاه های ظرفیت دو استان نیز در رشت، در زمانی مناسب به لحاظ مهار و کنترل کامل کرونا، برپا گردد.
اتخاذ این برنامه جلوه ای از راهبرد سازگاری با کرونا و سبک جدیدی از سیاست‌ورزی دیپلماتیک و اهمیت بخشی به “زندگی” است. رویکردی که در عین اهتمام و جدیت برای کنترل شیوع کرونا، بهبود معیشت مردم را نیز در نظر دارد؛ همان منظومه ای که رئیس جمهوری سه اولویت آن را اعلام کرد؛ سلامت، معیشت و امنیت.

*مدیر روابط عمومی استانداری گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا