آخرین خبرهااجتماعیاسلایدرخبر داغ

مطالبه‌گری وجه اشتراک دانشجویان و نمایندگان

مطالبه‌گریدانشجویان و نمایندگان گیلانی مجلس یازدهم در نشست مشترکشان بر اصل مطالبه گری تأکید کرده و استمرار نشست‌های آتی خود را مستلزم تخصصی نگری بر مسائل برشمردند.

به گزارش تدبیرشرق، عصر امروز نشست صمیمی نمایندگان تشکیلات بسیج دانشجویی استان با مجمع نمایندگان گیلان در تالار اجتماعات دیوان محاسبات در رشت برگزار شد.

دیدگاه‌های دانشجویان در تصمیم‌سازی‌ها اثرگذار است
احمد دنیامالی نماینده مردم بندر انزلی در مجلس در این نشست با حائز اهمیت برشمردن نظرات و دغدغه‌های دانشجویان بسیجی اظهار کرد: دانشجویان همیشه از دغدغه مندان و مطالبه گران واقعی جامعه بوده و نظراتشان در تصمیم‌سازی‌ها اثرگذار است.

رئیس مجمع نمایندگان مردم در خانه ملت با بیان اینکه باید در ارائه نظرات، دستور کار واحد وجود داشته باشد، افزود: برای رسیدن به نتیجه هدفمند و مؤثر نیاز است دستور کاری مشخص تعیین تا به‌صورت تخصصی به موضوعات نگریسته شود.

دانشجویان پیش از طرح مشکلات قوانین مدنظر را احصا کنند
نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تأکید بر اینکه نباید فقط مشکلات استان را برشمرد، اظهار کرد: گرچه بسیاری از مدیران کشور حتی نمی‌توانند مشکلات جامعه را برشمارند اما لازم است دانشجویان برای نتیجه‌گیری در برگزاری نشست‌ها ابتدا دستور جلسه را مشخص و سپس در خصوص آن‌ها رایزنی شود.

سید کاظم دلخوش اباتری بر لزوم تخصص نگری بر موضوعات و احصا قوانین تأکید کرد و افزود: بسیاری از موضوعاتی که دانشجویان مطرح می‌کنند مجلس بر آن‌ها قوانین مشخص وضع کرده که ممکن است به دلیل عدم اجرای درست و کافی و یا تفاوت در نگرش مردم به آن توجه نشده است.

کشور در برهه از زمان در مسئله جمعیت فریب خورد
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه حضور جوانان در هر جمعی مزیت و برد محسوب می‌شود، اظهار کرد: نمایندگان علامه دهر نیستند و یقیناً دغدغه و مطالبات دانشجویان در تصمیم‌گیری‌های مجلس اثرگذار است.

محمدرضا احمدی با اشاره به نرخ پایین رشد جمعیت افزود: در برهه‌ای از زمان کشور در مسئله جمعیت فریب‌خورده و اصلاح آن بسیار زمان‌بر است.

وی با اشاره به ناکارآمدی‌های مطروحه در زمینه مناطق آزاد گفت: گرچه در حوزه قوانین مناطق آزاد منافذی وجود دارد اما به‌ناچار قوانین مربوط به آن لازم‌الاجرا است.

عضو کمیسیون آموزش‌وپرورش مجلس با تأکید بر اینکه برخی از ادبیات حوزه آموزش‌وپرورش باید تغییر کند، تصریح کرد: برخی‌ها معتقدند پس از اتمام تحصیل باید پشت‌میزنشین شوند درحالی‌که سمت‌وسوی آموزش‌وپرورش باید در جهت تولید، اشتغال و کارآفرینی باشد.

مشکلات پیش از حل باید تبدیل به مسئله شوند
نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اینکه مجلس یازدهم ناگزیر بر موفقیت است، اظهار کرد: در هیچ دنیای مشکل قبل از اینکه تبدیل به مسئله نشود، قابل‌حل نیست.

وی دغدغه مندی و طرح مطالبات مسئله محور توسط دانشجویان را حائز اهمیت برشمرد و افزود: بسیاری از مشکلات ازجمله موضوع کشاورزی و سایر موضوعات باید با تشکیل کارگروه‌های تخصصی طرح و رفع مسئله شود.

رسول فرخی میکال با اشاره به سیر نزولی صنعت چای در کشور به‌ویژه گیلان افزود: در موضوع چای شاخص‌هایی نظیر قیمت تضمینی، فراوری چای و سیاست‌گذاری‌های آن موجب شده تا تغییری در این زمینه ایجاد نشود.

مطالبه گری وجه اشتراک دانشجویان و نمایندگان گیلانی
یکی دیگر از نمایندگان مردم رشت در مجلس مطالبه گری دانشجویان را از نکات مشترک دانشجویان با وکلای مجلس برشمرد و اظهار کرد: باید مشکلات و چالش‌های اساسی کشور که بیشتر در حوزه مدیریتی و اجرایی است باید تجدیدنظر شود چراکه بسیاری از قوانین در کشور موجود و پاسخگوی نیاز جامعه است.

سید علی آقازاده با تأکید بر اینکه در مسیر پیشرفت بیشتر از همه، ضعف‌های مدیریتی به چشم می‌خورد، گفت: نگرانی‌های که امروزه بیشتر در حوزه‌های بهداشت، رفاه، اجتماعی و یا سایر موارد مشاهده می‌شود ریشه در ضعف اجرای قوانین در سطوح مدیریتی دارد.

وی با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی فعلی گفت: بسیاری از مشکلات کشور نشات‌گرفته از تحریم نیست بلکه موضوعاتی نظیر واردات، قاچاق کالا، تغییر کاربری‌ها و سایر موضوعات ماهوی موجب می‌شود چالش‌های اقتصادی در کشور رسوب کند.

همگان از روحیه مستقل مطالبه گری و عدالت محوری دانشجویان غبطه می‌خورند
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست شجره طیبه بسیج و جوان بودن تشکل بسیج دانشجویی را در کنار علم‌اندوزی را عامل غبطه همگان دانست و اظهار کرد: روحیه مطالبه گری، مطالعه محوری، روحیه سازندگی و عدالت‌پروری تشکل دانشجویی موجب شده همگان بر این تشکل غبطه بخورند.

غلامرضا مرحبا با بیان اینکه مجلس یازدهم در کنار تشکل بسیج دانشجویی است، افزود: باید نشست‌های وکلای مجلس با آشناهای دانشجویی افزایش و پرداختن به موضوعات تخصصی‌تر دنبال شود.

فقدان مراقبت و نظارت دلیل غیبت ۸۰ درصدی وکلای دهم در مجلس یازدهم

جبار کوچکی نژاد، از دیگر نمایندگان گیلان در خانه ملت نیز در این نشست با انتقاد از عدم عملکرد متناسب دانشگاه در حوزه سیاسی، اظهار کرد: حضور و مشارکت فعالانه در تشکل‌های دانشجویی و سیاسی از مطالبات رهبر معظم انقلاب است و تنها با حضور در این مجامع هست که دانشجو را مطالبه گر می‌کند.

وی با اشاره به خسران نظام در تربیت نسل و مسؤولین تراز انقلاب، گفت: تشکیلات بسیج دانشجویی جوانان خوبی را جمع کرده اما اینکه آیا این جوانان در آینده می‌توانند در ساختارهای سیایی حضور پیدا کنند، یک دغدغه است.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به عدم حضور ۸۰ درصد نمایندگان مجلس دهم در مجلس کنونی، گفت: بسیاری از نمایندگان دوره پیشین له دلیل عدم مراقبت و نظارت نشدن از سوی مردم از گردنه تصمیم‌گیری خارج می‌شوند.

کوچکی نژاد با بیان اینکه انتخابات باید حزبی دنبال شود، افزود: اگر انتخابات حزبی شود موظف است از یک نماینده حمایت کرده، مطالبات مردم را پیگیری و نهایتاً بر رفتار آن‌ها نیز نظارت کند.

نهضت مسئله محوری و مطالبه گری در بسیج دانشجویی راه افتاده است
مسؤول سازمان بسیج دانشجویی گیلان نیز در این نشست با اشاره به جایگاه بسیج دانشجویی اظهار کرد: بسیج دانشجویی پیشتاز در همه امور است و رهبر معظم انقلاب پیوسته با این قشر دیدارهای خاص دارد.

محمدمهدی نیازمند با اشاره به نهضت آغاز مسئله محوری و مطالبه گری در تشکل‌های بسیج دانشجویی افزود: رویکرد ما در بسیج دانشجویی مسئله محوری است و دانشجوی بسیجی کنشگر بوده و در مسائل اجتماعی دغدغه مند است.

دانشجویان بسیجی نیز در این نشست پس از برشمردن اقدامات و دستاوردهای خود در زمینه مطالبه گری و برگزاری نشست‌های تخصصی در جهت رفع مشکلات راهبردی و ارائه راهکارها به بیان دغدغه‌های خود در ابعاد مختلف پرداختند.

همچنین مؤذنان انقلاب اسلامی نیز در این نشست، ازسرگیری طرح‌های همچون شفافیت آرا، ایجاد سازوکارهایی برای بررسی تصویب طرح وضع مالیات بر خانه‌های خالی، به کار گرفتن تدبیری برای رفع چالش‌های اقتصادی ازجمله راه‌اندازی مجدد شرکت‌های صنعتی را از اقدامات ارزشمند مجلس یازدهم برشمرده و عنوان کردن این رویه می‌تواند مجلس کنونی را با مجالس ادوار تمییز دهد.

نظارت دقیق نمایندگان بر واگذاری سهام عدالت، اصلاح نظام دریافت مالیات، الزامی کردن دستگاه‌های اجرایی بر استفاده از ظرفیت‌های درون و  انحراف در پرداخت تسهیلات رونق تولید از دیگر دغدغه‌هایی بود که نمایندگان تشکل‌های دانشجویی بر آن اذعان کردند.

گفتنی است پرداختن به موضوع جمعیت، نرخ جمعیت و افزایش زاد و ولادت از دیگر مطالبات دانشجویان بسیجی بود.

دانشجویان بسیجی در طرح موضوع جمعیت، چالش‌های اقتصادی و در نظر نگرفتن مشوق‌ها برای زوج‌های جوان را از عواملی برشمردند که موجب شده نرخ رشد جمعیت در کشور بسیار پایین و در برخی سال‌ها منفی شود.

دانشجویان همچنین به موضوع انحصار در پذیرش دانشجویان پزشکی اشاره‌کرده و افزایش جمعیت، پیر شدن جمعیت و افزایش بیماری‌ها را دلیل طرح‌ریزی وکلا برای اصلاح نظام سلامت و تربیت نیروی انسانی در آن دانستند.

تغییر کاربری در گیلان علیرغم تولید بالا محصولاتی نظیر برنج، چای، زیتون، بادام، مرکبات و دام و طیور و لزوم اجرای دقیق طرح‌های همچون کاداستر و تعیین قیمت تضمینی محصولات، واگذاری اراضی مستعد کشاورزی به جوانان ازجمله فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی و احیا و ایجاد سدها و آب‌بندها به جهت ذخیره آب زراعی کشاورزان از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویان گیلان در نشست مشترکشان با مجمع نمایندگان در حوزه کشاورزی، آب و منابع طبیعی بود.

رجوع به سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش و اجرای دقیق مفاد آن، استفاده از ظرفیت دانشگاه فرهنگیان، پرداخت عادلانه حقوق و دستمزد دانشجو معلمان و افزایش تعداد اعضای هیئت‌علمی در دانشگاه فرهنگیان از مهم‌ترین دغدغه دانشجویان در مبحث آموزش‌وپرورش و نظام تربیتی بود.

/فارس

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا