آخرین خبرهااسلایدرخبر داغ

از صاحبان خانه‌های خالی چقدر مالیات می‌گیرند؟

خانه های خالی

معاون سازمان مالیاتی با بیان اینکه، برنامه‌ای برای وصول مالیات عایدی سهام وجود ندارد، گفت: با عملیاتی شدن سامانه املاک و مستغلات صاحبان خانه‌های خالی از سال ۹۵ به بعد باید مالیات قابل توجهی بپردازند.

به گزارش تدبیر شرق علیزاده، معاون سازمان مالیاتی با بیان اینکه، برنامه‌ای برای وصول مالیات عایدی سهام وجود ندارد، گفت: با عملیاتی شدن سامانه املاک و مستغلات صاحبان خانه‌های خالی از سال ۹۵ به بعد باید مالیات قابل توجهی بپردازند.

محمود علیزاده، با اشاره به اینکه لایحه اصلاح پایه‌های مالیاتی در وزارت اقتصاد آماده و به دولت ارسال شده ،گفت: این لایحه جامعیت لازم را دارد و بر اساس آن مالیات مجموع درآمد خانوار، مالیات عایدی سرمایه و معافیتهای مالیاتی ساماندهی خواهد شد.

وی با اشاره به دستور اخیر رئیس جمهور برای سامان دهی وضعیت بازار مسکن گفت: با هماهنگی‌های انجام شده میان سازمان مالیاتی و وزارت راه وشهرسازی به زودی الگوریتم شناسایی خانه ‌های خالی در سامانه املاک و مستغلات نهایی خواهد شد و بر این اساس فرایند مالیات ستانی از خانه‌های خالی آغاز می‌شود.

تشریح فرایند انتقال دو طرفه اطلاعات میان سازمان مالیاتی و وزارت راه برای پیاده سازی الگورتیم شناسایی خانه‌های خالی

معاون حقوقی سازمان مالیاتی با بیان اینکه، بر اساس تبصره ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم وزارت راه و شهرسازی موظف به راه اندازی سامانه املاک و مستغلات بوده است، گفت: در اواخر سال گذشته اعلام شد این سامانه نهایی شده و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت. بر این اساس مکاتبات سازمان با وزارت راه و شهرسازی برای تحویل و برقراری لینکهای لازم از طرف سازمان با سامانه انجام شد. این درحالی بود که ابتدا باید یک سری شاخصها و دیتا از سوی وزارت راه و شهرسازی در این سامانه بارگزاری می شد که در نهایت این تغییرات نیز عملی شد.

وی افزود، اما در نهایت برای تکمیل سامانه بایستی دیتاهای مربوط به پایگاههای داده سازمان امور مالیاتی کشور نیز در سامانه املاک و مستغلات بارگزاری می شد. برای اشتراک گذاری اطلاعات موجود نزد سازمان مالیاتی نیاز به مجوز هیئت دولت بود که در نهایت روز چهارشنبه مصوبه لازم در این خصوص از سوی هیئت دولت صادر شد.

علیزاده ادامه داد، با صدور مجوز هیئت دولت اطلاعات موجود در سازمان مالیاتی در اختیار سامانه املاک و مستغلات قرار خواهد گرفت، در نهایت با پیگیریهای معاونت فناوری سازمان مالیاتی کشور با وزارت راه و شهرسازی در روزهای آتی شاهد بهره برداری نهایی از سامانه که حالا الگوریتمهای شناسایی خانه های خالی آن نیز تکیمل شده خواهیم بود.

این مقام مسئول تاکید کرد، البته برای شناسایی خانه های خالی به این سامانه اکتفا نخواهد شد و سازمان مالیاتی به صورت میدانی نیز اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

صاحبان خانه‌های خالی با چه نرخهایی باید مالیات بپردازند؟

معاون حقوقی و فنی سازمان مالیاتی کشور با اشاره به اینکه مطابق قانون صاحبان خانه‌های خالی از سال 95 مشمول مالیات خانه‌های خالی خواهند بود، گفت: خانه های خالی در سال اول معاف از مالیات هستند. در سال دوم 50 درصد مالیات ارزش اجاری ملک و در سال سوم به اندازه نرخ مالیات اجاره ارزش ملک مالیات وصول خواهد شد. این درحالی است که در سال چهارم این نرخ 1.5 برابر ارزش اجاری ملک خواهد بود. بر این اساس مطابق قانون افرادی که از سال 95 خانه‌شان خالی بود مشمول مالیات با نرخ 1.5 برابر ارزش اجاری خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول، در قانون پیش بینی برای وصول مالیات از واحدهای غیرمسکونی یا تجاری نشده است، این مالیات برای افزایش عرضه واحدهای مسکونی وضع شده است.

علیزاده با بیان اینکه، در لایحه اصلاح قانون مالیاتهای مستقیم، تمامی معافیت‌های مالیاتی نیز تعریف شده است،‌گفت: هم اکنون و طبق مصوبات کمیسیون اقتصادی دولت سود سپرده بانکی و سود حاصل از فعالیت در بورس به استناد قانون مالیات‌های مستقیم معاف از مالیات است.

برنامه ای برای وصول مالیات از عایدی سهام نداریم

به گفته علیزاده، دریافت مالیات از خانه‌های خالی موضوع ماده 54 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم است، اما موضوع مالیات بر عایدی مشمول کل دارایی منقول و غیر منقول مانند استفاده از مسکن و خودرو‌های لوکس می‌شود.

وی افزود، برنامه ای برای وصول مالیات عایدی سرمایه در سهام وجود ندارد و هم اکنون با نرخ نیم درصد مالیات نقل و انتقال سهم وصول می شود که با توجه به رشد سنگین معاملات در بازار سرمایه تنها در روز گذشته بیش از 100 میلیارد تومان از همین محل کسب درامد انجام شده است.

معاون سازمان مالیاتی کشور تاکید کرد، وصول مالیات علاوه بر تامین هزینه های دولت یک ابزار ویژه برای تنظیم فضای اقتصادی کشور است و بر این اساس با توجه به سیاستهای اقتصادی در راستای حمایت از بازار سرمایه فعلا برنامه ای برای وصول مالیات مضاعف از این بازار در دولت مطرح نشده است.

وزیر راه اعلام کرده است از تابستان سال جاری برگ‌های تشخیص مالیات برای صاحبان املاک خالی صادر خواهد شد.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا