آخرین خبرهااسلایدرحوادث

اصلاح قانون یا فرهنگ‌سازی؛ راه حل مقابله با قتل «رومینا»ها چیست؟

رومینابیش از یک هفته از حادثه تلخ روستای سفیدسنگان و قتل رومینای ۱۴ ساله توسط پدرش گذشته است.

به گزارش تدبیرشرق، در یک نظر خواهی از مخاطبان پرسیده شد:«چطور می‌توان از حوادث تلخی مانند قتل «رومینا» پیشگیری کرد؟» برخی از مخاطبان در مورد این که چطور می‌توان از حوادث تلخی مانند قتل رومینا جلوگیری کرد، راه حل‌هایی را پیشنهاد دادند. در ادامه برخی از این پیشنهادات را بخوانید:

مخالف کودک همسری

موافق کودک همسری

اصلاح قانون و فرهنگ

ممنوعیت کودک همسری؛ چرا باید دختر ۱۴ ساله اجازه ازدوج داشته باشد؟

درست است حادثه تلخی بود ولی به هر حال پدرش بوده و ولی دم دخترش است و طبق قانون و شرع پدر بعد از پرداخت دیه باید آزاد بشود. قانون هم صریح و واضح هست و نیاز به اصلاح ندارد. توطئه دشمن هست که میخواهد با سواستفاده از خون آن دختر در قوانین اسلام رخنه کند.اگه کسی هم با این قوانین مشکل دارد میتواند برود هر جا دلش خواست زندگی کند.

برای جلوگیری ازحوادث وجنایات مرتبط باکودکان وزنان ومسائل ناموسی در کشورباید در چند حوزه اقدام شود: ۱-درحوزه پیشنهاد، تدوین وتصویب واجرایی نمودن قوانین حمایت ازکودکان،زنان و…توسط مجلس ،قوه قضائیه وقوه مجریه. ازآنجائی که کودکان ازهمه طرف درمعرض تهاجم هستند ازپدرومادرگرفته تاخواهروبرادرواقوام نزدیک وافراد اجتماع این قوانین بایدجامع وفراگیر باشد۲- فرهنگ سازی توسط سازمان‌ها ونهادهای فرهنگی وتبلیغی وجلوگیری ازتبلیغات مسموم وخطرناکی که به تعصبات کور و جنایات ناموسی دامن می‌زند۳-اصلاح قوانین جزایی برائت پدرو ولی ازجنایات صورت گرفته درخصوص فرزندان که این قانون زمینه ساز وموتورمحرک اکثریت جنایات صورت گرفته توسط پدر و ولی درکشور بوده است و یک ضعف بسیاربزرگ درقوانین جزایی کشوراست۴-نظارت مستمرخانواده‌ها ازطریق مصاحبه با والدین و کودکان و تکمیل پرسشنامه در پرونده الکترونیک خانوارتوسط واحدهای مشاوره روان مراکزخدمات جامع سلامت ومدارس خصوصا در خصوص خانواده‌های درمعرض آسیب‌های اجتماعی و یا خانواده‌های آسیب دیده‌ای که والدین دارای اختلالات روانی واعتیاد در آن‌ها وجود دارد تا قبل از وقوع حادثه پیشگیری‌های لازم انجام شود.

تصویب قوانین حفاظت از اقشار ضعیف جامعه و اهتمام بر اجرای آن‌ها تا دیگر یک مرد ۲۹ساله نتواند نوجوان ۱۳ساله را اغفال کند و بدون مجازات در جامعه راست راست راه برود.

وضع مالی پدر خوب بوده است. در ضمن ترامپ و اطرافیانش گرسنه نیستند. جنون آنها به خاطر چیست؟ صدام حسین چطور؟ او هم گرسنه بود؟ هیتلر و موسولینی هم گرسنه بودند که جنون داشتند؟ ترومن گرسنه بود که جنون داشت؟ باز هم مثال بزنم؟

ما باید در پایین‌ترین لایه‌های فرهنگی‌مان دستکاری کنیم. اول از همه نگرش به غیرت و ناموس و آبرو. درست است که این مسایل تا حدودی جزو مسایل دینی/اجتماعی محسوب میشوند اما به دلیل این که نگرش‌ها شکل تحریف شده و ناسالم و غیر قابل تحملی به خودش گرفته نیازمند اصلاح و بازتعریف است. علاوه از این مساله حتی به هنگام درگیری‌های لفظی در فحاشی‌ها و حتی شوخی‌های سطح پایین هم زن در یک جایگاه پایین و پست قرار گرفته و باعث میشود در طول دوره رشد و با بالا رفتن سن بعضی نگرش و مسایل افراطی صد در صد غلط جزو بدیهی ترین پیش فرضهای ذهنی جا بیفتند. از طرفی باید توجه مردم به مشاوران و روانشناسان بیشتر باشد. ما در جامعه کسانی را داریم که به صورت حرفه‌ای برای دادن مشاوره در بحران‌های خانوادگی آموزش دیده‌اند اما امروزه کمتر کسی از این مسایل مطلع هست حتی خیلی‌ها فکر می‌کنند مراجعه به روانشناس برای کسانی است که جنون دارند یا دیوانه زنجیری هستند عده ای هم این کار را کسر شان میدانند. از طرفی باید قانون بازدارنده هم داشته باشیم.۳ سال حبس برای قتل دختر مجازات چندانی به حساب نمیاد.

قانونی که در اکثر نقاط دنیا استفاده میشود. رابطه با دختر زیر سن قانونی با اشد مجازات روبرو بشود.

باید تمام حقوقی که اسلام به زنان داده هم حذف بشود. مانند مهریه،نفقه، اجرت المثل و… همچنین باید خرجشان در زندگی را خودشان تقبل کنند و و تمام مخارج زندگی تقسیم بشود بین زن و مرد و البته خدمت وظیفه عمومی شامل خانم‌ها هم بشود و غیره. شخصی که یک کم بینش داشته باشد متوجه میشود که این اقدامات در نهایت فساد اشاعه میدهند همانطور که گرفتن حق ولایت پدر و همسر فساد اشاعه میدهد که چه بسا اگر حرف پدر ارزش داشت در این حادثه، اصلا اتفاق نمیفتاد ولی متاسفانه حرمت پدر در جامعه ازبین رفته است. مانند بسیاری از مفاهیم فرهنگی بیگانه که بدون بررسی پیامدهایش وارد جامعه شده است. چرا باید دختر و پسر با این تفاوت سنی فاحش خارج از بستر خانواده و بدون رضایت خانواده طرفین رابطه داشته باشند؟ به جای قانون گذاری کردن و ادعاهای فمینیستی، رو تربیت بچه ها کار کنید.

خانواده‌ها: اول- والدین بیشتر با فرزندان دوست باشند و محبت کنند و همیشه نظارت داشته باشند البته شیوه نظارت بسته به سن فرزند متفاوت است (نه این که دختر از کمبود محبت از ۹سالگی با یک مردی که معادل پدرش است دوست باشد و شما حتی در جریان نباشید) دوم- درست و غلط را با رفتار خود به فرزندان بیاموزید و اگر با وجود رعایت شرط اول، فرزند خطایی کرد به دنبال اصلاح و سعادت او باشید نه صرفا آبروی خود و قبیله‌تان

جامعه: به دنبال رصد خطای دیگران نباشید، بجای پچ پچ پشت سر خانواده‌هایی که فرزند خطا رفته دارند و بدتر از آن تحریک آنان به اعمال خشونت، سعی کنید آبی بر آتش باشید و آن‌ها را به رفتار عاقلانه و با عطوفت تشویق کنید (نه مثل عموی رومینا) سیاستگذاران و نهادهای پلیسی و قضایی اول این که فکری به حال فضای فرهنگی و مجازی ولنگار جامعه بکنید شاید قربانی بعدی فرزند شما باشد. دوم این که به جان تک تک شهروندان بها بدهید… در پرونده‌های چنینی دختر آسیب دیده را مدتی در شرایط امن نگه دارید و او و والدینش را از نظر روانی بازپروری کنید و تا از امنیت او مطمئن نشدید به خانواده برنگردانید (خانه همیشه امن ترین جا نیست)

وقتی یک ۱۴ ساله نیاز به همسر دارد باید چه کنیم؟ بگوییم به ما چه؟ خب حاصل میشود همین روابط زیر زمینی و دوست پسر و دختر گرفتن و فرار کردن از خانه. ۱۴ ساله امروز مثل ۱۴ ساله ۳۰ سال پیش نیست. اینترنت و ماهواره چشم و گوش خیلی ها را باز کرده است. به جای ممنوع کردن، راه حل شرعی ارائه بدهید.

به نظرم سوال باید کلی تر باشد. این که چطور می‌توان از حوادث تلخ قتل و آزار کودکان توسط والدین مشکل دار جلوگیری کرد؟ این نوع والدین فقط در میان پدرها نیستند. در میان مادران هم هستند. به همان اندازه که کودکی کشی یا کودک آزاری توسط پدران بوده ، به همان اندازه توسط مادران هم بوده است. نمونه‌هایش هم قتل دختری توسط مادرش در شهرستان بیرجند دی ماه ۹۸ ، یا مادری که در شهرستان فسا در مهر۹۶ سر کودک خود را برید یا مادری که دو فرزندش را در مشهد هنگام خواب خفه کرد در بهمن ۹۵ ، یا قتل متین پسر ۱۰ ساله با ضربه لوله جاروبرقی بر سرش توسط مادرش، و خیلی موارد دیگر از این دست که اگر در اینترنت سرچ کنید همین چندتایی که مثال زدم و خیلی های دیگر را خودتان در اخبار پیدا میکنید. البته سقط جنین توسط مادران را اگر به آن اضافه کنید که قانونا و اخلاقا قتل هست، خیلی بیشتر از این‌ها میشود.

متاسفانه تنها راه قانونی فرار از خشونت خانگی، بدست آوردن استقلال و آزادی از باید و نباید والدین ازدواج کردن است.

تصویب قانون سفت و سخت برای برخورد با کسانی که در پی رابطه و ازدواج با افراد زیر ۱۸ سال هستند و برخورد قضایی نظیر شلاق و حبس برای والدین کودک آزار. فرهنگ سازی در کوتاه مدت جواب نمی‌دهد، مثل بستن کمربند فقط قانون مردم رو مجاب به رعایت میکنه.

دختر ۱۴ ساله درست است که دسترسی به اطلاعات دارد و خیلی چیزها را می داند ولی به این معنی نیست که دنبال همسر هستند. درک این موضوع خیلی سخت نیست! امثال رومینا به محبت و حمایت عاطفی نیاز دارند! انقدر وضعیت تفکرات خانواده‌های امثال پدر رومینا سفت و سخت هست، انقدر بچه‌ها باید سرکوب بشوند توسط پدرها به خاطر افکار سنتی، که به دنبال محبت در افراد دیگر باید بروند! این که حقوق انسانی خودشان را به واسطه دسترسی به اطلاعات و اینترنت پیدا کردند بسیار بسیار چیز پسندیده و زیبایی است اما این اتفاق را بسیار بد جلوه دادید با گفتن چشم و گوش باز شدن خیلی‌ها! از این خوشحالم که امثال رومینا حاضر شدند هنجارهای اشتباه جامعه سنتی ایران رو بشکنند، از این بابت هم بسیار ناراحت شدم که باید یه عده‌ای از آن‌ّها قربانی و نابود بشوند! فقط به خاطر همین نگاه‌های سنتی مردسالار موجود!

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا