آخرین خبرهااسلایدر

طی دو گفتگوی جداگانه با خبرگزاریها عنوان شد؛پایان سرریز سد سفید رود پس از 63 روز / رهاسازی ۹۰۶ میلیون مترمکعب در شبکه آبیاری کشاورزی

سدسفیدرود

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان از پایان یافتن سر ریز سد مخزنی سفید رود خبر داد و گفت : مقایسه سر ریز امسال سد نسبت به سال قبل بیانگر کاهش ۳۲ درصدی این میزان است.

وحید خرّمی روز دوشنبه اظهار کرد : امروز پس از ۶۳ روز پایان سر ریز سفید رود است.

وی حجم مخزن سد سفید رود را در روز جاری رقمی معادل یک میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب عنوان و اضافه کرد: سال گذشته در همین روز حجم آب ذخیره شده در پشت این سد یک میلیارد و ۵۳ میلیون متر مکعب بوده است.

وی گفت: ورودی سد سفید رود اکنون ۱۵۵ متر مکعب بر ثانیه است که پارسال  این میزان ۱۹۵ متر مکعب برثانیه بوده است.

 خرّمی اضافه کرد: همچنین  خروجی سد برای روز جاری (دوشنبه) در همین روز ۲۱۷ متر مکعب بر ثانیه است که این میزان خروجی در سال گذشته ۲۲۴ متر مکعب بر ثانیه را نشان  می دهد.

مدیرعامل شرکت منطقه ای گیلان با اشاره به رهاسازی آب سد سفید رود در کانال ها و شبکه های آبیاری استان گفت: مردم از ورود به اماکن ممنوعه از جمله بستر رودخانه ها، کانال ها و دیگر تأسیسات آبی استان برای شنا کردن به شدت پرهیز کنند زیرا این مکان ها و شدت آب جاری بسیار خطرناک است.

خرّمی با اشاره به فصل کشاورزی و آبیاری مزارع در استان خاطر نشان کرد: رودخانه سفیدرود، کانال ها و شبکه های آبیاری با حداکثر ظرفیت در حال انتقال آب به مزارع شالیکاری هستند و مردم بویژه حاشیه نشینان رودخانه ها و کانال ها و نیز گردشگران باید دقت کنند که از ورود و شنا کردن در بستر رودخانه ها، کانال ها، انهار و دیگر تاسیسات آبی استان خودداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: قطع آب کانال ها امکان پذیر نیست؛ زیرا مشکلات فراوانی را برای کشاورزان استان و شرکت آب منطقه ای گیلان بدنبال دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گیلان خاطرنشان کرد: در صورت بی احتیاطی و بروز هر گونه حادثه ناگوار اعم از مالی و جانی، شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان هیچگونه مسئولیتی در این زمینه ندارد و  مسئولیت آن متوجه شخص یا اشخاص اقدام کننده خواهد بود.

سد سفیدرود بزرگ‌ترین سد مخزنی گیلان است و در حال حاضر آب کشاورزی مورد نیاز ۱۷۲ هزار هکتار از مجموع ۲۳۸ هزار هکتار شالیزارهای استان از محل این سد تامین می‌شود.

این سد مخزنی بر روی رودخانه سفیدرود و در پایین دست محل تلاقی دو رودخانه قزل اوزن و شاهرود در ۷۵ کیلومتری جنوب شهر رشت و در مجاورت شهر منجیل احداث شده است.

رهاسازی ۹۰۶ میلیون مترمکعب در شبکه آبیاری کشاورزی

مدیرعامل آب منطقه ای گیلان با اشاره به رها سازی ۹۰۶ میلیون متر مکعب آب در شبکه های تحت آبیاری سد سفیدرود، گفت: طرح نوبت بندی آب در کانال فومنات در حال اجرا است.

وحید خرّمی با اشاره به اینکه از ۲۶ اسفند سال گذشته تا به امروز ۹۰۶ میلیون متر مکعب آب در شبکه آبیاری و زهکشی برای اراضی تحت پوشش شبکه رهاسازی شده است، اظهار کرد: از این میزان ۱۳۹ میلیون متر مکعب از طریق کانال آب بر فومنات وارد اراضی شالیزاری شده است.

وی با بیان اینکه از طریق این کانال ۵۱ هزار هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان‌های فومن، شفت، صومعه سرا، ماسال، رضوانشهر و بخشی از بندر انزلی آبیاری می‌شوند، افزود: ۴۰۶ میلیون متر مکعب دیگر نیز از طریق کانال چپ سنگر برای آبیاری ۶۵ هزار هکتار از اراضی شالیزاری شهرستان رشت رهاسازی شده است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای گیلان گفت: باقی میزان آب رها شده معادل ۳۱۲ میلیون متر مکعب از طریق کانال راست و پایاب سد سنگر برای آبیاری ۵۶ هزار هکتار از اراضی شالیزارهای شرق استان اعم از آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود، بخشی از املش و سیاهکل رها سازی شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره آب پشت سد سفیدرود یک میلیارد و ۶۱ میلیون متر مکعب است، تصریح کرد: ورودی سد ۱۵۵ متر مکعب بر ثانیه و خروجی سد نیز ۲۱۷ متر مکعب بر ثانیه است.

خرّمی با اشاره به اینکه ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان گیلان از طریق سد سفیدرود آبیاری می‌شوند، با توجه به کاهش ورودی آب طرح نوبت بندی رها سازی آب در کانال آب بر فومنات به صورت چهار روز وصل و چهار روز قطع در حال اجرا است.

وی تأکید کرد: در آینده نیز با پایش وضعیت و میزان ورودی آب طرح نوبت بندی در کل شبکه پیش بینی و اجرایی خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه گیلان با اشاره به پر آب بودن کانال‌های آبیاری و رهاسازی آب در شبکه و فرا رسیدن فصل تابستان و آغاز سفرها با توجه به تعطیلات پیش رو از شهروندان و مسافران خواست از نزدیک شدن به این مناطق جدا خودداری کنند.

 /شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا