آخرین خبرهااستان هااسلایدر

استاندار گیلان در جلسه شورای راهبردی جمعیت مطرح کرد؛ رشد جمعیت جوان ، سرمایه اصلی کشور است / لزوم فعال کردن سمن‌ها برای تشویق به ازدواج / سیاست‌های کلی جمعیت به برنامه تبدیل شود

جمعیت جوان

استاندار گیلان رشد جمعیت جوان را به عنوان سرمایه اصلی یک کشور و رکنی موثر برای نیل به توسعه پایدار دانست و با تأکید بر ضرورت تبدیل شدن سیاست های کلی جمعیت ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان برنامه ، گفت: افزایش میزان ازدواج در جامعه، نیازمند تقویت فرهنگ سازی است و فعال کردن سمن‌های حوزه جوانان می‌تواند در تحقق این مهم اثرگذار باشد.

به گزارش تدبیر شرق؛ دکتر ارسلان زارع عصر روز (چهارشنبه) در جلسه شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی استان، با گرامیداشت روز ملی جمعیت و قدردانی از تلاشگران این عرصه افزود: بایستی تلاش شود تا با بهره‌گیری از داده‌های علمی تهیه شده در این حوزه، شاهد برنامه‌ریزی و تصمیم گیری بر مبنای آن باشیم.

وی موضوع رشد جمعیت جوان، کارآمد و سالم را به عنوان سرمایه اصلی یک کشور و رکنی موثر در محور توسعه پایدار دانست و اظهار داشت: در حال حاضر افزایش جمعیت، نیاز جامعه و توسعه کشورمان است و باید در این مسیر با فراهم کردن زیرساخت های لازم، جوانان را مجاب کنیم تا به ازدواج و افزایش باروری ایمان بیاورند.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: البته باید سلامت مادر و کودک را در مسیر افزایش باروری تضمین کنیم و این مهم وظیفه‌ای است که باید با هماهنگی دستگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه علوم پزشکی به واسطه وظیفه ذاتی حفظ سلامت مردم، محقق شود.

وی به سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب اشاره و اظهار کرد: این سیاست‌ها بایستی به برنامه تبدیل شود و براساس آن اقدامات صورت گیرد.

دکتر زارع با اشاره به اینکه موضوع سالمند بودن استان گیلان اگر به خوبی مدیریت نشود قابلیت تبدیل شدن به چالش را دارد، گفت: در راستای سیاست‌های راهبردی نظام و کشور، موضوعات ارزشی همچون تکریم سالمندان باید بیشتر مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه مردم و مسئولان در جریان مقابله با کرونا ثابت کردند که به موضوع سلامت توجه ویژه دارند، افزود: مردم باتوجه به توصیه‌ها به صورت همدل و همراه در این زمینه نجابت، همراهی و بینش بالایی از خود نشان دادند و در این میان توجه به جمعیت سالمند بیشتر بود.

استاندار گیلان ادامه داد: حفظ سلامت سالمندان اولویت جدی ما بوده و هست و در این ایام یکی از تأکیدات همیشگی‌ام به اداره کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و شبکه‌های بهداشت شهرستان‌های استان؛ موضوع مراقبت از سالمندان و پایش مستمر آنان بوده که انتظار دارم همواره مورد توجه باشد.

وی موضوع افزایش میزان ازدواج در جامعه را نیازمند تقویت کارهای فرهنگی دانست و اظهار داشت: سن ازدواج در جامعه به دلایل مختلف بالا رفته و در این میان تشویق فعالان اجتماعی در جهت ثبت تعداد سمن‌های حوزه جوانان و ازدواج و فعال کردن آنها می‌تواند در افزایش میزان ازدواج اثرگذار باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان به کاهش علاقمندی زوج ها به فرزندآوری در سال‌های اول و دوم پس از ازدواج نیز اشاره و خاطرنشان کرد: هرچند این موضوع محدود به کشور ما نیست اما گروه‌های مردمی همچون سازمان‌های مردم نهاد می‌توانند اثرگذاری بیشتری در این حوزه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه گیلان ششمین استان از نظر حجم مهاجرت و جابجایی جمعیت است، گفت: باید براساس تحلیل محتواها در این خصوص برنامه‌ریزی و اقداماتی را اجرایی کنیم.

استاندار گیلان بر ضرورت تشکیل کمیته‌‌ای با موضوع مهاجرت و مسئولیت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تأکید و تصریح کرد: متناسب با شرایط اقلیمی و زیرساختی استان باید در خصوص موضوعات مختلف مهاجرت هدفگذاری و سیاستگذاری شود.

وی جایگاه سوم گیلان در ثبت 95 درصد از جمعیت استان برای صدور کارت ملی هوشمند  را قابل ارتقاء عنوان کرد و افزود: انتظار دارم دستگاه‌های مختلف در جهت اجرای بهتر سیاست‌های ابلاغی جمعیت بیش از گذشته کوشا باشند.

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا