آخرین خبرهااسلایدربین الملل

واشنگتن ایران را به عدم همکاری با «تلاش‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم» متهم کرد

واشنگتن

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۵ کشور از جمله ایران را به آنچه عدم همکاری با «تلاش‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم» خوانده شده متهم کرده است.

به گزارش تدبیرشرق ,وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای که امروز چهارشنبه منتشر کرده گفته است: «دیروز وزارت خارجه آمریکا به کنگره اطلاع داد که ایران، کره شمالی، سوریه، ونزوئلا و کوبا ذیل بند ۴۰A (a مندرج در قانون “کنترل صادرات سلاح” کاملاً با تلاش‌های آمریکا در مبارزه با تروریسم در سال ۲۰۱۹ همکاری نکرده‌اند.»

وزارت خارجه آمریکا گفته این نخستین بار از سال ۲۰۱۵ به این سو است که کوبا در این فهرست قرار گرفته است.

طبق این بیانیه، قرار گرفتن در این فهرست طرف‌های دیگر را از فروش یا صدور مجوز صادرات اقلام و خدمات دفاعی منع می‌کند.

این بیانیه، با تکرار ادعا‌های اثبات‌نشده از ایران به عنوان «بزرگترین حامی تروریسم دولتی» یاد کرده و نوشته ایران در سال ۲۰۱۹ به حمایت خود از گروه‌های عراقی از جمله کتائب حزب‌الله، حرکت النجبا و عصائب اهل الحق ادامه داده است.

کارشناسان می‌گویند در سال‌های گذشته چنانکه سیاست‌هایی مانند حمایت آمریکا از فرقه منافقین و یا نقش این کشور در شکل‌گیری داعش نشان داده‌اند، «تروریسم» از نگاه واشنگتن نه بر اساس ملاک‌های واقعی شاخص این مفهوم بلکه بر اساس منافعی که برای آمریکا به همراه داشته تعریف شده و محک زده شده است.

عملکرد مقام‌های آمریکایی به وضوح نشان می‌دهد آن‌ها ابایی از این ندارند که جنایت‌پیشگی‌های گروهی که با آن‌ها دشمن مشترک دارند را «آزادی‌خواهی» و مقابله با داعش توسط کشور‌ها و گروه‌های ناهمسو را «تروریسم» و «اقدام مخرب در منطقه» لقب دهند.

از همین روست که آمریکا در سال ۲۰۱۱ حاضر می‌شود منافقین را علی‌رغم سابقه آشکارش در کشتار غیرنظامیان از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند، یا در سال ۲۰۱۲ علی‌رغم علم به اینکه حمایت از معارضان مسلح سوری تشکیل گروهی مانند داعش را به همراه خواهد داشت، تداوم این سیاست را در دستور کار قرار می‌دهد و یا در سال ۱۹۷۹ به عنوان بخشی از «دکترین ریگان» حمایت از تروریست‌ها در افغانستان را پیگیری می‌کند.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا