آخرین خبرهااسلایدرسیاسی

سخنگوی دولت: وادار به مذاکره نخواهیم شد /مقامات آمریکا تصمیم دارند بحث کرونا و درمان را به خط عملیات روانی علیه ایران تبدیل کنند / آثار تحریم‌ها تلاش دولت برای مبارزه با کرونا را پیچیده کرده است / اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم / مشارکت بیش از ۷۲ میلیون نفر در طرح غربالگری

مذاکره

سخنگوی دولت و دستیار اجتماعی رییس‌جمهوری: ما هیچ گفت‌وگویی با این سیاست‌های آمریکا نخواهیم داشت و فرقی هم ندارد در کاخ سفید حاکم چه کسی باشد. ترامپ درک نادرستی از تحولات منطقه دارد و این مدل اظهارات ناشیانه بهانه‌ای برای شکست دولت‌شان در به حرکت درآوردن دیپلمات سازنده است.

به گزارش تدبیرشرق ,علی ربیعی بعداز ظهر دوشنبه در نشست خبری در ساختمان ریاست جمهوری، اظهار داشت: هفته سلامت را به خانواده بزرگ تامین سلامت کشور، به کادر درمانی که در حوزه سلامت جان و روان فعالیت دارند تبریک می گویم. برای ما این هفته معنایی دیگر دارد.ما هیچ سالی مثل امسال درکی چنین غنی از سلامت نداشتیم. جامعه ما توامان به سلامت تن و روان نیاز دارد. این دو در کنار یکدیگر عامل پویایی، نشاط و پیشرفت جامعه هستند. در نگاه دولت، سلامت چیزی بیش از نبود بیماری است. سلامت و کرامت، سلامت و عدالت و سلامت و کیفیت زندگی، مفاهیمی بهم پیوسته اند که در کنار هم معنا دارند.

سخنگوی دولت ادامه داد: ما در این روزها حماسه بزرگ سلامت را تجربه می کنیم. این بار قهرمانان و حماسه سازان از عرصه ای متفاوت، از کف بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها، از عرصه پزشکی، پرستاری و بهیاری تا کارگران شریفی که در بخش خدمات حوزه سلامت مشغول به کار هستند، برخاسته اند.

آثار تحریم‌ها تلاش دولت برای مبارزه با کرونا را پیچیده کرده است

ربیعی خاطرنشان کرد: امروز دولت با مسئله سلامت انسانها در همه ابعاد آن روبرو است. دولت هم باید با پیامدهای منفی مستقیم و غیر مستقیم کرونا از جمله فقر و بیکاری و رکود مبارزه کند و این در حالی است که آثار تحریم‌ها این مبارزه را سخت تر و پیچیده تر کرده است.

وی ادامه داد: امروز در دنیا هیچ جامعه کرونا زده‌ای را نداریم که با چنین شرایط ظالمانه و غیرانسانی روبرو شده باشد. بنابراین اتخاذ سیاست فاصله گذاری فیزیکی هوشمند، راه حلی برای پاسخگویی به این معضل جهانی چند جانبه بوده است که ضمن پاسداری از سلامت جان و روان جامعه، مانع از به خطر افتادن سایر شئونات زندگی و زیست اجتماعی شود.

دولت یازدهم دولت تحریم‌زدا و سلامت‌محور بود

ربیعی با بیان اینکه دولت یازدهم دولت تحریم‌زدا و سلامت‌محور بود که طرح تحول سلامت را بنیاد گذاشت، افزود: در دولت دوازدهم نیز مبارزه با کرونا، محور اصلی قرار گرفته و به تعبیری این دولت، دولت سلامت محور شده است. حتی تلاشها و مبارزات بی وقفه دولت برای رفع تحریم ها هم در راستای حفظ سلامت معیشت و اقتصاد کشور است. به این معنا این دولت به دنبال این است که هم تحریم‌ها را به عقب براند و هم جامعه را برابر همه اشکال بیماری و از جمله کرونا محفوظ و سالم نگاه دارد.

دستیار اجتماعی رییس‌جمهوری یادآور شد: مایلم به استحضار ملت ایران برسانم که این دولت همزمان با مبارزه و تلاش برای رفع تحریم ها و به‌رغم همه دشواری‌های پیش گفته دست روی دست نگذاشته و با اتکا به ظرفیت های داخلی توانست در کمترین زمان ممکن نیازمندیهای مردم در حوزه سلامت را برطرف کند.

وی تاکید کرد: تولیدات ماسک از ۴۰۰ هزار عدد، امروز به ۴ میلیون تولید صنعتی در روز رسیده است. از نظر تولیدات مواد بهداشتی و ضد عفونی علاوه بر تامین مصرف داخلی به مرحله صادرات نیز رسیده‌ایم . امروز فروشگاه‌های ما در سراسر کشور کلیه اقلام مورد نیاز بهداشتی مردم را عرضه می کنند.

ربیعی اضافه کرد: حوزه دانش بنیان ما، اقدامات حائز اهمیت و بسیار مهمی در بخش سلامت انجام داده است، از جمله ساخت ونتیلاتور و کیت های تشخیص بیماری کوید۱۹ که پس از تامین نیازهای داخل، امکان صادرات آن از هم اینک موجود است. مطابق آخرین آمار اعلام شده در ستاد ملی ودولت هم در ابتلا و هم در فوت روندها کاهشی هستند. غربالگری ما از مرز ۷۲ میلیون نفر گذشت و وارد مرحله دوم از طریق تست هدفمند و رسیدن به افراد در تماس با مبتلایان شده ایم. لازم است یادآور شوم که ما اساسا چیزی به نام عادی شدن شرایط نداریم و همچنان باید مراعات کنیم. در این دوره ناگزیر از زندگی همراه با فاصله گذاری و رعایت پروتکل هستیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: مجددا به همه ایرانیان توصیه می کنم از اپلیکیشن ماسک استفاده کنند. این اپ مورد حمایت دولت بوده و به فاصله گذاری هوشمند کمک می کند.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود با تبریک حلول ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان برای ما ماه برکت و رحمت و مغفرت بوده است. از خداوند متعال خواستارم به برکت این ماه بر این ویروس و بیماری که گریبانگیر جامعه ما و بشریت شده پیروز شویم. همانگونه که مقام معظم رهبری مطرح کردند در این ماه مبارک بسیار پسندیده است که همه ما و ملت شریف ایران در پویش خیر جمعی شرکت کنند و دست یاری به سمت اقشار نیازمند و اسیب دیده از کرونا دراز کنند.

اختصاص ۱۲ هزار میلیارد تومان برای مقابله با کرونا

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری درباره جزییات موافقت رهبری با درخواست دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا هم اظهار داشت: این پول از تبدیل به نرخ نیمایی به دو امر اختصاص پیدا می‌کند؛ حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان برای وزارت بهداشت با اولویت تقویت و ساماندهی تولید دارو یا درصورت لزوم، واردات دارو، تجهیز تخت‌های بیمارستانی و افزایش آی‌سی‌یو برای مقابله با بیماری کرونا.

ربیعی با بیان اینکه تاکید دیگر آن است که شرکت‌های دانش‌بنیان در هر دو نیاز وزارت بهداشت تقویت آنها اولویت قرار گیرد، تصریح کرد: هر چقدر از این پول در مابه‌التفاوت تبدیل به نرخ ارز نیمایی، باقی بماند آن پول به حمایت از کارگران شاغل در حوزه‌هایی که از بیماری کرونا آسیب دیدند و دچار بیکاری شدند، در اختیار صندوق بیمه بیکاری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: صندوق بیمه بیکاری به شکل شفاف همه خدمت‌گیرندگانش را مشخص کرده و می‌کند. وامی هم که تصمیم گرفتیم در اختیار بنگاه‌ها قرار گیرد، ضمن آنکه به شکل ساده‌ای پرداخت می‌شود، در سایت اطلاع‌رسانی شده و منوط به حفظ کارگر خواهد بود و هر مرحله که پول پرداخت شود، در سایت اعلام می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره اینکه اقلام بهداشتی تحریم هستند یا خیر، گفت: اخیرا همانطور که ترامپ رییس جمهوری آمریکا موضع گرفت و آنرا را به خط امنیت روانی تبدیل کرد و گفت که پول‌های ما را آزاد نمی‌کند و بعد اتهام می زند اگر پول‌ها را بدهیم جور دیگر هزینه می‌کنند. این اظهارات درحالی است که تصمیم داریم هزینه کرد پول برداشت شده از صندوق ملی را طور دقیق و با جزییات اعلام کنیم.

واردات دارو بدون انتقال پول ممکن نیست

ربیعی خاطرنشان کرد: ساده ترین راه برای روشن شدن واقعیت و مشاهده موانعی است که تحریم برای دارو و حتی کمک‌های مواد غذایی ایجاد کرده است. تلاش برای سر انجام رساندن یکی از این اقدامات از طریق سیستم بین المللی است. دولت امریکا پاسخ دهد کدام سیستم بین المللی را از تحت فشار خود خارج کرده است او می‌گوید می‌توان دارو تامین کرد اما چگونه پول آن را می‌توان انتقال داد؟ این موضوع نوعی فریبکاری بیشتر نیست. این اتفاق برای ایرانیان امروز با ادراک کامل ملموس است.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر یک شهروند عادی بخواهد اقدامی برای صادرات دارو به ایران در هر کشوری انجام دهد به شکست کامل می انجامد. حتی انتقال پول ایرانی‌ها برای اعضای خانواده شان که در خارج از کشور زندگی می کنند با هزار زحمت انجام می‌شود و از نقل و انتقال بانکی و ابتدایی ‌ترین خدمات محروم هستند و بارها و بارها دچار این مشکل شده‌اند و به راحتی می‌توان گزارش‌های متعددی در فضای رسانه‌ای با یک جستجوی ساده درباره این موانع بدست آورد.

ربیعی تصریح کرد: آنانی که با وجود شواهد روشن همچنان به انکار غیرانسانی و نابخشودنی خود نسبت به تاثیرات تحریم بر دارو تاکید می کنند به نظرم باید به این سوال جواب دهند که چرا برای واردات داروهای خریداری شده به ایران به کانال‌های ویژه مانند کانال سوییس و اینستکس که به زحمت توانست یک مبادله دارو انجام دهد با مانع روبرو می شویم.

وی ادامه داد: از ایرانیانی تعجب می‌کنم که در برخی رسانه‌های فارسی زبان مروج این دروغ می‌شوند. تکلیف صاحبان این رسانه‌ها مشخص است این شبکه‌ها برای ناامن کردن روانی جامعه ما ایجاد شده‌اند. اخیرا هم یادداشتی نوشتم و بارها گفتم برای مخالف مستقل و بدون وابستگی احترام قائل هستم و این نظر شخصی خودم است. البته این را هم بگویم که حق سلامتی ایرانیان نمی‌تواند به یک موضوع مخالفت تبدیل شود. همچنان بحث سلامت ایران ناشی از تحریم های امریکا کاملا روشن است.

/انتخاب

مطالب پیشنهادی

یک دیدگاه

  1. محمد صرفی در روزنامه کیهان نوشت: طرفداران مذاکره با آمریکا عوام‌فریبند.

    آقای صرفی،
    خردمند قبل از تکلم به جوابی که باید بشنود می‌اندیشد شما فقط وقتی می‌توانید مخالف مذاکره باشید که راه حل بهتر منطقی‌تر عملی‌تری برای رفع تحریمها ارائه دهید.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    ۱- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی،
    ۲- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی،
    با تشکر از توجه شما،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا