دسته‌بندی نشده

استاندار گیلان در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی تأکید کرد؛ ضرورت تحقق جهش تولید در فضایی آکنده از همدلی، همکاری و وفاق / لزوم حمایت جدی از جریان تولید / فرآیند صادرات در گیلان ، حتی یک روز هم تعطیل نشد

کرونا

استاندار گیلان با اشاره به اهمیت تحقق شعار جهش تولید در فضایی آکنده از همدلی ، همکاری و وفاق، بر لزوم حمایت جدی از جریان تولید در استان تأکید کرد.

به گزارش تدبیرشرق؛دکتر ارسلان زارع روز (پنجشنبه) در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی با موضوع جهش تولید، به شعار تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان جهش تولید اشاره و اظهار کرد: امسال بنا به ضرورت، وضعیت و شرایط اجتماعی و اقتصادی؛ مقام معظم رهبری عنوانی شایسته، نکو و بایسته انتخاب و تکلیف کرده اند.

وی شعار سال را در راستای راهبرد اقتصاد مقاومتی ذکر و این عنوان را در شرایط حاضر کشور بامسما خواند و افزود: باید با تلاشی مضاعف، هماهنگی بیشتری در فضایی آکنده از همدلی، همکاری و وفاق، انجام و کوشش حداکثری برای تحقق شعار سال داشته باشیم.

استاندار گیلان شعار سال را سیاستی موثر و مدبرانه در راستای توسعه کشور وبه یقین محقق کننده اهداف دولت خواند و گفت: بایستی در این راستا اقداماتی فراتر از روال معمول و عادی صورت گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه جهش تولید شعار نیست، بلکه یک سیاست ، برنامه و ضرورت است که باید نسبت به اجرای آن اهتمامی ویژه داشت، خاطرنشان کرد: نباید تنها به برگزاری جلسات بسنده کرد بلکه باید به عنوان یک ضرورت ملی به آن نگریست و در جهت اجرای آن تلاش جدی داشت.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ارکانی که می تواند در تحقق این هدف نقش موثری داشته باشد، شورای برنامه ریزی و توسعه استان ،کمیته های ذیل آن و ستاد اقتصاد مقاومتی است.

استاندار گیلان خاطر نشان کرد: نهاد برنامه ریز و مغز متفکر این شعار ، سازمان برنامه و بودجه است که به محض تکلیف قانونی رهبر انقلاب در پیام نوروزی ، در اولین فرصت ممکن دکتر نوبخت با برگزاری جلسه ای نسبت به تعریف ساختار لازم برای تحقق این شعار، اقدام و ابلاغیه هایی در این خصوص صادرکرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال به عنوان استانی پیشرو نسبت به برگزاری این جلسه اقدام کرده ایم،گفت: در این جلسه فرصتی فراهم شد تا نسبت به ارائه راهکارها و بررسی ابعاد این مسئله بپردازیم تا با عزمی راسخ برای فعالیتی گسترده و شتابان گام برداریم.

وی به ظرفیت های خوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان اشاره و اضافه کرد: نباید به این شورا به منزله شورایی برای توزیع اعتبارات یا صرفا بررسی پروژه های عمرانی و اقتصادی توجه شود بلکه باید با دستورات گوناگون زمینه تحول و توسعه استان را فراهم کنیم.

دکتر زارع به اقدامات مطلوب کمیته های زیر مجموعه این شورا در سال گذشته و جلسات کارآمد آن اشاره و اظهار کرد: تصمیمات برخی از این کمیته ها در شورای برنامه ریزی و توسعه استان ارائه شد که شماری از آنها به عنوان مبنای تصمیمات قرار گرفت.

وی تحقق اهداف ستاد اقتصاد مقاومتی استان را به نسبت مطلوب و قابل قبول دانست و گفت: در سالجاری که سال جهش تولید نامگذاری شده ، باید اقداماتی مضاعف صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه تکمیل پروژه های نیمه تمام رویکردی موثر است ، گفت: باید در سال جاری نیز به اتمام رساندن پروژه هایی که پیشرفت فیزیکی آنها بالاتر از ۶۰ درصد است، به عنوان اولویت در دستور کار قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه برای تحقق شعار سال باید دستگاه ها برنامه هایی جامع با زمان بندی مشخص برای اجرا تدوین کنند، گفت: اولین و مهمترین مصوبه جلسه امروز این است که همه دستگاه‌های اجرایی استان برنامه های خود برای تحقق شعار سال را ظرف یک هفته مدون و به شورای برنامه ریزی و توسعه استان تحویل دهند .

 وی شورای برنامه ریزی استان را به لحاظ تعداد جلسات و مصوبات اجرا شده آن در سال گذشته ، در قیاس با سال های پیشین بسیار خوب خواند و افزود : در این جلسات هدف گذاری های کمی صورت گرفت که یکی از نمونه های آن؛ در حوزه صادرات بوده است.

 وی ادامه داد: میزان صادرات از گیلان در سال ۱۳۹۷  بیش از ۴۰۰ میلیون دلار بود که در  سال گذشته (۱۳۹۸)، ۵۰۰ میلیون دلار صادرات را هدف گذاری کردیم و با تلاش‌های صورت گرفته از سوی فعالان اقتصادی، اتاق بازرگانی، منطقه آزاد انزلی و اداره های ذیربط از جمله گمرکات ، بنادر و دریانوردی ، پایانه‌ها ، سازمان صمت و جهاد کشاورزی و مرزبانی و سایر دستگاه‌های خدمات رسان؛ نزدیک به ۵۲۰  میلیون دلار صادرات از گیلان غیر از آمار صادرات چمدانی انجام شد که با احتساب آنها به حدود ۵۸۰ میلیون دلار می رسد.

وی با یادآوری اینکه حتی در تعطیلات و روز تحویل سال جدید هم صادرات در گیلان تعویق نداشته، گفت: با وجود بسته بودن مرزهای زمینی کشور در اواخر سال، مرزهای گیلان  به ویژه مرز زمینی در آستارا فعال بود که این امر تأثیر بسزایی در اقتصاد استان و کشور داشته است.

استاندار گیلان تاکید کرد: باید در سال جاری تلاش کنیم از ظرفیت واحدهای تولیدی و اقتصادی استان به صورت حداکثری و با ظرفیت اسمی کامل آنها بهره مند شویم.

به گفته دکتر زارع؛ در اجرای این سیاست باید نظام اداری و مالی از تولیدکننده حمایت کند بر این مبنا از سازمان های ذیربط می‌خواهم در صدور مجوزها و در جریان همکاری‌ها و پیگیری‌ها اقدامات جهادگرانه انجام دهند.

وی بر لزوم تقویت تعامل بانک ها نیز تاکید کرد و افزود: لازم است ظرفیت‌های گیلان در بعد اقتصادی بیشتر شناسایی شوند که در این بخش باید دانشگاه ها و سازمان های ذیربط به انجام پژوهش ها و تحقیقات بپردازند و ارتباط نهاد آموزش عالی ، شرکت های دانش بنیان و سازمانها و فعالان اقتصادی تقویت شود تا ایده های آنان تبدیل به تجاری سازی و افزایش تولید گردد.

استاندار گیلان در بخش دیگری از سخنانش به شیوع ویروس کرونا در گیلان و در پی آن دشواری های پیش آمده برای تامین اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی اشاره و خاطرنشان کرد:  واحدهای تولیدی استان در این شرایط با چند شیفت فعالیت، نسبت به تامین بخش قابل توجهی از این اقلام پرداختند .

دکتر زارع با اشاره به وجود جوانانی فعال در گیلان به عنوان سرمایه های انسانی این استان، تأکید کرد که باید در سایه برنامه ریزی های مناسب، از ظرفیت فعالان اقتصادی استفاده شده و زمینه جهش تولید با دوشیفته کردن واحدهای تولیدی مهیا شود.

 وی بر ضرورت استفاده از توان مراکز تحقیقاتی از جمله مراکز مرتبط با جهاد کشاورزی و نیز تقویت ارتباط آنها با دانشگاه و استفاده از فنآوری های روز، برنامه های مبتکرانه و خلاق در جهت افزایش تولید محصولات کشاورزی تأکید کرد.

وی افزود: باید اقداماتی موثر در زمینه افزایش و جهش در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی را دنبال کنیم به این سبب جهادکشاورزی باید در تدوین برنامه های خود برای سالجاری نسبت به ارائه راهکارهای عملیاتی اقدام کند.

وی یادآور شد: با وجود تلاش های ارزشمندی که سال گذشته برای رونق تولید در گیلان صورت گرفت؛ اما همچنان چند واحد تولیدی راکد در شهرهای مختلف وجود دارد که لازم است در سالجاری نسبت به استفاده از این ظرفیت ها، بیش از پیش تلاش شود.

استاندار گیلان شناسایی واحدهای راکد و تلاش برای رفع مشکلات آنها را امری ضروری خواند.

وی به معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار نیز  تأکید کرد که با پیگیری‌ مستمر در جهت رفع موانع در واحدهای تولیدی راکد اقدام کند .

/Guilan.ir

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا