آخرین خبرهابین الملل

آتش بحران همسایه غربی تا کجا شعله می کشد؟ شخصی که به هیچکس نزدیک نیست!/برهم صالح «رخ» رو کرد یا سرباز را جلو فرستاد؟

معترضان عراقیرهبر معترضان عراقی می گوید که شخصی انتخاب شد که نه به شما نزدیک است نه به ما! این شخص پس به چه کسی نزدیک است؟ چه کسانی با او مخالف هستند و چه کسانی موافق؟ و چرا مخالف هستند و چرا موافق؟ اصلا او که بود و چرا برهم صالح قانون اساسی را با انتخاب او نقض کرد؟ درباره برهم صالح نمی دانیم تا وقتی خودش توضیح دهد اما درباره عدنان بخوانید….

زهره نوروزپور: برهم صالح رئیس جمهور عراق روز سه دوشنبه اعلام کرد که الزرفی را مامور تشکیل کابینه عراق کرده است. شخصی که گفته می شود در آمریکایی بودن او شکی نیست! الزرفی در حالی انتخاب شد که کمیته هفت نفره شیعی در عراق شکست خود را در به اجماع رسیدن انتخاب نخست وزیر اعلام کردند و پس از آن رئیس جمهور عراق تصمیم نهایی را برای این صندلی خالی مانده گرفت.

تا امروز که دو روز از انتخاب او می گذرد زمزمه های خوبی از انتخاب او از عراق به گوش نمی رسد. کانال تلگرامی مطالعات عراق به نقل از منابع آگاه در این کشور مدعی شد ؛ عدنان الزرفی از ادامه تلاش جهت تشکیل کابینه دست کشیده است و دلیل آن، مخالفت گروه های شیعه، مخالفت سراسری در کل کشور و عدم امکان کسب رای اعتماد به کابینه در پارلمان عراق می باشد.

اینکه تا چه اندازه این خبر می تواند مورد تایید باشد یا خیر باید منتظر ماند که زمان مشخص کند. اما اگر نیم نگاهی به مخالفت ها و حامیان این انتخاب بیاندزیم نشان می دهد که غیر بعید نیست که الزرفی نیز مانند علاوی از تشکیل کابینه انصراف دهد یا اینکه در پارلما رای اعتماد را نگیرد. تجربه پارلمان بر سر محمد علاوی نشان داد که عراق بسیار زیاد بیش از آنچه که دیده می شود دارای نه تنها دو دستگی بلکه چند دستگی بسیار شده است. کردها به دو دسته ، حتی شیعیان به دو دسته ، اهل سنت و عشایر نیز هر کدام درخواست ها و مطالبات خود را دارند و سائرون با رهبر صدر نیز که یک تنه افکار عمومی عراق را مدیریت می کند. این وسط مراجع حرف اول و اخر را می زند ه هنوز آیت الله سیستانی در اینباره موضع گیری خود را اعلام نکرده است.

اما دلیل اصلی مخالفت ها با انتخاب الزرفی چیست و چرا غیر از گروه هایی که به آمریکا مرتبط هستند پذیرای او نشده است؟ در پیشینه او آمده که دارای تابعیت آمریکا است. البته شاید او نیز مانند علاوی عطای تابعیت را به لقایش ببخشد! چرا که در کربلا بر سر این موضوع غوغایی به پا شده است و مردم این شهر از همان لحظه اعتراضات خود را نسبت به انتخاب الزرفی آغاز کرده اند. آنها می گویند شیعه آمریکایی نمی خواهند.

خبرگزاری ایرنا درباره بیوگرافی الزرفی نوشته است: او یکی از مسوولان زمان حاکمیت آمریکایی‌ها بر عراق در دوره پس از سرنگونی صدام حسین است. او همچنین عضو فراکسیون نصر، به ریاست حیدر العبادی نیز به شمار می رود.

عدنان الزرفی در ۱۹۶۶ میلادی در نجف اشرف چشم به جهان گشود. او تحصیلات عالیه خود را با گذراندن در رشته فقه اسلامی از دانشگاه کوفه به پایان رسانید و مدرک کارشناسی ارشد امنیت و برنامه‌ریزی استراتژیک را از دانشکده امنیت و دفاع بغداد  اخذ کرد و دکتری مرحله پژوهش، فقه دانشگاه کوفه را دارد. عدنان عضویت در حزب الدعوه را نیز در کارنامه اجرایی خود دارد . او در ۱۹۸۸ میلادی در عراق به زندان افتاد و حکم حبس ابد برای وی صادر شد اما در آشوب‌های همزمان با انتفاضه شعبانیه ۱۹۹۱ میلادی از زندان ابوغریب فرار کرد و به عربستان سعودی رفت. الزرفی در ۱۹۹۴ میلادی به آمریکا مهاجرت کرد و تا زمان سقوط رژیم بعث در آمریکا ماند. پس از سقوط رژیم بعث به عراق برگشت و در سه مقطع زمانی میان سال‌هایسال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ و ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ و ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵  استاندار نجف اشرف، شد.  وی در ۲۰۰۹  میلادی از حزب الدعوه جدا شد و ائتلاف الوفاء را تأسیس کرد. او در ۲۰۱۸ میلادی به مجلس عراق راه یافت و ریاست فراکسیون ائتلاف نصر به رهبری حیدر العبادی در مجلس عراق را بر عهده گرفت. الزرفی از حامیان جدی تظاهرات اخیر در عراق بود و بارها او را به «دست داشتن در اقدامات اغتشاشگرانه در خیابان ها» متهم کرده اند.

به گزارش خبرآنلاین، حالا شیعیان عراقی دو دلیل برای نخواستن او دارند یکی تمایل الزرفی به سعودی ها و دیگری به آمریکایی ها ، پس این هم عراقی نیست و نمی تواند مطالبات ما را برآورده کند. این در حالی است که برخی از کاربران عراقی در شبکه های مجازی می گویند او منصور هادی عراق است! سرنوشت الزرفی که از زندان فرار کرده و سعودی پناه برده را با منصور هادی که از یمن فرار کرد را مشابه می دانند و برخی دیگر نیز می گویند سرنوشت نواز شریف هم بهتر از این دو نبود!

واکنش برخی از چهره های سیاسی عراق

سروه عبدالواحد نمایند کرد در پارلمان عراق و فعال سیاسی در اینباره مشکل را از طرف فراکسیون های شیعی تلقی کرده و می گوید: هیچ نخست وزیر مکلفی بدون جلب نظر اکثریت شیعی قادر به تشکیل دولت نیست، چرا که گروه های کرد و سنی در انشقاق و چند دستگی شیعیان موثر نیستند، بنابرین اکنون اجماع شیعیان برای کسب رای اعتماد دولت تبدیل به ضرورتی فوری شده است. اما به نظر می رسد معترضین در میدان ها هیچ نقشی در این معتدله ندارند. مفهوم و مصداق نخست وزیر دارای مقبولیت عمومی در میان معترضین با این مفهوم در میان گروه های سیاسی متفاوت است.

کاظم الصیادی عضو فراکسیون شیعی و نماینده پارلمان در توئیت خود نوشت: در حال حاضر برای پاسداری و بقای قانون اساسی، برکناری رئیس جمهور درخواست ماست.

کانال تلگرامی مطالعات عراق نوشت:  ثامر ذبیان نماینده پارلمان از ائتلاف الصادقون در گفتگو با العهد گفت؛ کشور با یک بحران سیاسی و اقتصادی روبرو است. رئیس جمهور کشور را وارد بحران کرده و با برگزیدن زرفی برای پست نخست وزیری و بدون موافقت گروه های سیاسی، قانون اساسی را نقض کرده است.
وی در ادامه گفت:  رئیس جمهور حق ندارد بدون نظر موافق فراکسیون بزرگ تر پارلمان فردی را برای نخست وزیری نامزد کند. ما علیه رئیس جمهور در دادگاه فدرال شکایت خواهیم کرد. ملت عراق مخالف نامزد شدن فردی بحث برانگیز برای پست نخست وزیری است.

 شورای عالی قضایی نیز دراینباره گفت: رئیس جمهور به هیچ وجه حق ندارد نامزدی را بدون موافقت فراکسیونی که او را نامزد کرده معرفی کند.

 قیس الخزعلی نیز خطاب به برهم صالح رئیس جمهور عراق گفت:شما با معرفی عدنان الزرفی برای پست نخست وزیری بر خلافت توصیه های مرجعیت عمل کردید.

 روزنامه الاخبار چاپ لبنان نیز نوشت: بیش از ۱۲۰ نماینده پارلمان عراق برای تشکیل یک جبهه گسترده آماده می شوند که هدف از تشکیل آن جلوگیری از رای اعتماد به کابینه عدنان الزرفی می باشد. این گروه در تلاش هستند تا نظر موافق حدود ۵۰ نماینده دیگر  را نیز کسب کنند.

مقتدی صدر نیز در توئیت خود نوشت: تنش ها و اختلاف ها و عدم توافق بر یک شخصیت باعث شد که شخصیتی انتخاب شود که نه به ما نزدیک است نه به شما / انچیزی که برای من اهمیت دارد حاکمیت عراق است.

جدا از اینکه نامزد (الزرفی) مطابق با ضوابط باشد یا نباشد و یا مکانیسم انتخاب آن صحیح است یا نه  این موضوعی است عراقی و کاملا به عراقیها برمیگردد.
دلیلی برای ورود دوستانمان از کشورهای همسایه یا غیر از آن، بویژه اشغالگر (آمریکا) وجود ندارد.

بدانید که نزاع سیاستمداران شیعه و اختلافات آنها و عدم موافقت آنها بر روی یک نامزد باعث انتخاب کسی شد که نه به ما و نه به شما نزدیک است.
به طور کلی ، من قصد ندارم درباره این نامزد یا دیگری نظر بدهم، آن چیزی که برای من اهمیت دارد: حاکمیت عراق است.

این در حالی است که پمپئو در توییتی نوشت که عراقی ها دولتی می خواهند که حاکمیت کشور را حفظ کند و بدون فساد نیازهای لازم را برای تأمین حقوق ملت را فراهم کند. اگر نخست وزیرعراق این منافع را به عنوان اولویت اصلی خود قرار دهد، حمایت آمریکایی ها و جامعه بین المللی را کسب خواهد کرد.

مقتدی صدر در حالی درباره دخالت آمریکایی ها هشدار می دهد که اگر الزرفی رای اعتماد را کسب کند، خروج آمریکا از عراق به رویا بدل خواهد شد!

دست رد گروه های مهم شیعی به الزرفی

شبکه تلویزیونی العهد عراق گزارش داد:  رهبران جریان‌ها و گروه‌های شیعی عراق سه‌شنبه شب ساعاتی پس از مکلف شدن عدنان الزرفی برای تشکیل دولت جدید این کشور، نشستی را در این خصوص برگزار کردند. در این نشست که در آن «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولت قانون، «سید عمار حکیم» رئیس جریان حکمت ملی عراق، «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «فالح الفیاض» رئیس سازمان حشد شعبی و «همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق حضور داشتند، مخالفت خود را مامور شدن الزرفی برای تشکیل کابینه جدید اعلام کردند.

بعد از ظهر روز سه شنبه نیز ائتلاف الفتح عراق به ریاست هادی العامری مخالفت خود با مامور شدن عدنان الزرفی رئیس فراکسیون ائتلاف النصر برای تشکیل دولت جدید این کشور را اعلام کرد. ائتلاف الفتح در بیانیه خود آورده است: این ائتلاف گام غیرقانونی برهم صالح رئیس جمهور در مأمور کردن یک نامزد خارج از چارچوب های قانون اساسی را رد می کند زیرا این قانون بر مأمور کردن نامزد بزرگترین فراکسیون پارلمانی تأکید می کند اما صالح از یک سو با این کار خود تخلف قانون اساسی مرتکب شده است و از سوی دیگر به توافق بین نیروهای سیاسی پایبند نبوده است. برهم صالح رئیس جمهور عراق صبح دیروز به‌طور رسمی عدنان الزرفی از شخصیت‌های سیاسی عراق را مأمور تشکیل کابینه جدید عراق کرد.

برهم صالح «رخ» رو کرد یا سرباز را جلو فرستاد؟

برهم صالح رئیس جمهور عراق با اقدامی غیر منتظره عراقی ها را شوکه کرد. با این سوال که چرا قانون اساسی نقض شد؟ هدف صالح چه بود؟ ایا او به عنوان رئیس جمهور عراق و کسی که چند ماهی است حتی دولت موقت و پیشبرد امور هم ندارد خسته از وضعیت است؟ او رخ شطرنج را جلو فرستاد تا خط و نشانی برای فراکسیون ها بکشد یا سربازی را فرستاد برای قربانی شدن نخست وزیر دوم پس از محمد علاوی؟ صالح چه در سر دارد که با علم به اینکه از اختلافات سیاسی و عقیدتی خبر دارد دست روی گزینه هایی می گذارد که نتیجه ای ندارد. نتیجه پارلمان مشخص می کند که الزرفی رخ شطرنج صالح بود یا سرباز؟ آیا صالح با مراجع مخالفت می کند یا با مقتدی صدر؟ یا با دوستگی کردها در روند انتخاب نخست وزیر؟ به نظر می رسد که حل بحران را باید در مغز صالح گشت. چهره ای به ظاهر آرام اما در پشت پرده تا کنون پارلمان و گروه های سیاسی را یک تنه حریف بوده است و عراق را در بی ثباتی مطلق نگه داشته است.

با اینحال مخالفت ها در حالی شدت گرفته است که عراق در خلاء قدرت و قانون به سر می برد. برخی از تحلیلگران معتقدند که آمریکا با تحریک گروه های حامی خود در عراق به دنبال نا امنی و بی ثباتی در این کشور است. برخی دیگر نیز معتقدند که این بی ثباتی برای هموار کردن ظهور مجدد داعش و حزب بعث است.

اما اینکه کدام تحلیل درست است هنوز مشخص نیست، چراکه از شخص رئیس جمهور این کشور که انتظار بی قانونی نمی رفت، با نقض قانون اساسی الزرفی را به عنوان نخست وزیر معرفی کرده است انهم در وضعیت فعلی عراق که مشخص نیست این چند دستگی سرنوشت این کشور را به کجا خواهد کشاند؟ با وضعیت فعلی که فراکسیون ها، احزاب، عشایر و دیگر سیاستمدران پشت پرده و داخل صحنه هر کدام سازی به دست گرفته اند وضعیت این کشور همین آش و همین کاسه است تا وقتی که به یک اجماع و وحدت سیاسی برسند. این اتفاقات در حالی رخ می دهد که شب گذشته با وجود بحران کرونا ویروس میدان التحریر عراق مانند همیشه صحنه اعتراضات عراقی ها بود!

در نهایت بازهم سوال ما مشمول زمان می شود و بی جواب می ماند که سرنوشت همسایه غربی چه خواهد شد و آتش آن تا کجاها شعله خواهد کشید؟

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا