آخرین خبرهابین الملل

تک تیراندازها شترها را نشانه گرفتند/قتل ۵۰۰۰ شتر در استرالیا؛ موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

شترتصمیم قتل شترها در استرالیا بار دیگر حواشی زیادی به وجود آورده است، موافقان می‌گویند با این کار جلوی خطرات زیادی را گرفتند و مخالفین هم از راه حل‌های دیگر صحبت می‌کنند.

نیو صدر: بعد از اعلام تصمیم جنجالی مسئولان استرالیا، چند روز پیش با هدف محافظت از شهروندان و محیط‌زیست، تک تیراندازان بیش از ۵هزار شتر را در این کشور کشتند، قرار است همین تعداد هم در روزهای آینده کشته شوند.

مسئولان استرالیایی می‌گویند در خشکسالی‌های کنونی در این کشور بخشی از این حیوانات که جمعیتشان به ۱ میلیون نفر می‌رسد، در اثر تشنگی و گرسنگی اقدامات خطرناکی علیه شهروندان و زیرساخت‌ها انجام بدهند و آن‌ها هیچ چاره‌ای به جز قتل آن‌ها برای کنترل جمعیتشان ندارند.

رهبران بومی در جنوب استرالیا می‌گویند این شترهای غیربومی با خشکسالی و گرمای هوا به دنبال غذا وارد مناطق روستایی این کشور شده‌اند و در نتیجه خطرات زیادی به وجود آورده‌اند.

از سویی این تصمیم با مخالفت شدید گروهی از فعالین محیط‌زیست در اروپا و دنیا به همراه بوده‌ است، آن‌ها این کار را بی‌تاثیر و از سویی غیراخلاقی می‌دانند.

موافقان قتل شترها، چه می‌گویند؟

ماجرای ورود این شترها به استرالیا به خیلی سال قبل و پیش از ایجاد خط آهن استرالیا برمی‌گردد، زمانی که برای حمل بار این حیوانات را به استرالیا وارد کردند اما بعد از ایجاد خط آهن دیگر نیازی به آن‌ها نبود و جمعیت زیادی از آن‌ها به طبیعت بازگشتند و به نوعی در رده «شترهای رمیده» قرار گرفتند و بعد آرام آرام جمعیت آن‌ها به ۱میلیون نفر رسید.

حالا در چند سال اخیر با گرمایش زمان و خشکسالی‌ها این حیوانات مشکلات مختلفی برای شهروندان بومی جنوب استرالیا به وجود آورده‌اند، مشکلاتی که تصاویر مختلفی هم از آن در فضای مجازی منتشر شده است.

همین موضوع باعث شد تا گروهی از جمله مسئولان استرالیا تصمیم به قتل جمعیتی از این حیوانات بگیرند، اتفاقی که در سال ۲۰۰۹ هم رخ داده بود.

دلایل آن‌ها هم برای این موضوع بسیار واضح است، براساس گزارش یورونیوز، ریچارد کینگ، سرپرست یکی از مناطق استرالیای جنوبی در این زمینه به خبرنگاران گفت:‌ «شمار شترهای غیربومی در سال‌های اخیر به شکل انفجاری رشد کرده، آسیب‌های جدی به زیرساختها و پوشش گیاهی زده و خطری برای خانواده‌ها و اجتماعات شهری ایجاد کرده است. خشکسالی کنونی که حیوانات نمی‌توانند به آسانی بر آن غلبه کنند، ترس و اضطراب زیادی را در شهروندان از رم کردن شترهای وحشی برانگیخته است.»

از سویی در سال ۲۰۰۹ تخمین زده شده بود که شترهای رمیده سالانه ۱۰.۴۵ میلیون دلار آسیب اقتصادی وارد می‌کنند و کشتن آن‌ها تنها راه بهبود این اوضاع است.

در واقع خسارت اصلی به بومی‌های جنوب استرالیا وارد می‌شود، مارتیا باکر یکی از این شهروندان به روزنامه‌های محلی می‌گوید: «آن‌ها در خیابان‌های ما به دنبال آب می‌گردند من نگران سلامت کودکانمان هستم. ما در شرایط بسیار نامناسی قرار دارم، از سویی خشکسالی و گرمای هوا وجود دارد و از سویی شترها از فنس‌های خانه‌های ما عبور می‌کنند و در خانه‌های ما به دنبال آب می‌گردند.»

همین موضوع باعث شده در چند سال اخیر سیاست‌گذاری‌هایی برای کنترل جمعیت این حیوانات انجام شود، سیاست‌گذاری‌هایی که به قتل ۵هزار شتر ختم شد.

یان فرگوسن، یکی از مدیران پروژه‌ای که از سال ۲۰۰۴ برای کنترل این حیوانات ایجاد است در این رابطه می‌گوید: «هدف ما این است که جمعیت این حیوانات را به حد قابل قبولی برسانیم و در حال رسیدن به این هدف هستیم.»

سازمان محیط‌زیست استرالیا هم موافقت خود را با این تصمیم اعلام کرده است، سخنگوی آن‌ها در گفت‌وگویی با سی‌بی‌اس در این باره گفت: «حدود ۱۰هزار شتر در جست‌وجویی هم در جوامع شهری و روستایی هستند، این آسیب‌های فروانی به زیرساخت‌ها وارد کرده و برای خانواده‌ها خطراتی ایجاد کرده است. حتی برخی شترها در به خاطر تشنگی کشته‌ شده‌اند و منجر آلودگی منابع آب شدند.

مخالفان قتل شترها چه می‌گویند؟

اما از ابتدایی اجرایی شدن این پروژه کنترل شترهای رمیده در استرالیا برخی از فعالین محیط‌زیست به شدت با آن مخالفت کردند و آن را عملی غیراخلاقی دانستند.

در سال ۲۰۰۹ پیش از قتل هزاران شتر توسط دولت استرالیا، چند سازمان مربوط به حفاظت از حقوق حیوانات به شکل تندی از دولت این کشور انتقاد کردند. برای مثال سخنگوی سازمان محیط‌زیستی پتا در آن زمان به گاردین گفته بود: «واکنش سریع و خشونت‌آمیز دولت نابخشوندی است، راه حل انسانی برای هر مسئله‌ای وجود دارد و مسئولان باید صبر کنند و یکی از این راه‌حل‌ها را اجرایی کنند.»

گلنیس اوگجس، یکی دیگر از فعالین محیط‌زیست در استرالیا در این باره می‌گوید: «این که انسان‌ها با تیراندازی به این اتفاق واکنش نشان می‌دهند وحشتناک است، نگرانی واقعی دردی است که این حیوانات هنگام تیراندازی می‌کشند، آن‌ها به شکل وحشتاکی زجر می‌برند.»

امسال هم این اتفاق با واکنش‌هایی از گروهی از دوست‌داران محیط‌زیست همراه شده است تا جایی که یک کمپینی در فضای مجازی ایجاد شده است تا جلوی قتل شترها در استرالیا گرفته شود، این کمپین را تاکنون نزدیک به ۹هزار نفر امضا کرده‌اند.

تریسی کیلینگ، خبرنگار انگلیسی مخالف قتل شترها برای مخالفت خود چنین استدلالی آورده است: «موافقان می‌گویند این حیوانات غیربومی هستند و باید آن‌ها را بکشیم، در حالی که انسان‌ها در بخشی از تاریخ شترها را به استرالیا آوردند  و حالا که دیگر برایشان سود ندارند جان آن‌ها را کم‌ارزش‌تر از حیات‌وحش بومی می‌بینند، براساس این استدلال زندگی همه ما انسان‌ها بی‌ارزش است مگر اینکه در آفریقا زندگی کنیم.»

در کشورهای مختلف هم این تصمیم با انتقاداتی روبرو شده است، عمر چلیک سیاست‌مدار و روزنامه‌نگار ترکیه‌ای هفته‌ی پیش در این رابطه گفته بود: «ما نسبت به گزارش‌های مربوط به قتل ۱۰هزار شتر نگران هستیم و از دولت استرالیا می‌خواهیم تا تا راه حلی دیگر برای این موضوع پیدا کنند.»

با وجود این انتقادات، به نظر می‌رسد دولت استرالیا در اجرای تصمیم خود در رابطه با قتل شترها مصمم است و به زودی خبر مرگ ۵هزار شتر دیگر هم در این کشور منتشر می‌شود. در حالی که هنوز سیاست‌مداران و محققان به پاسخی به مشترک برای این سوال نرسیده‌اند؛ «انسان، برای کنترل حیوانات اجازه دارد بخشی از جمعیت آن‌ها را به قتل برساند؟»

/خبرآنلاین

مطالب پیشنهادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا